×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 4 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Tuesday 23 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25388 خبر
شیوع مالاریا در آذربایجان شرقی

به گزارش هم‌نوا به نقل از مهر مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه مالاریا جزو بیماری‌های عفونی بوده و در صورت تشخیص به موقع امکان درمان دارد، اعلام کرد: داروهای مربوطه نیز در سامانه بهداشتی کشور موجود و به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد تا فردی به خاطر شرایط مالی از درمان محروم نشود.

 

سیمین خیاط زاده اظهار کرد: اگر فرد بیماری به مراکز درمانی و بهداشتی مراجعه نکند و بیماری وی تشخیص داده نشود، جانش به خطر خواهد افتاد و بر این اساس لازم است تا افراد نشان دار در اسرع وقت اقدام به درمان خود کنند.

 

وی تب و لرز، خستگی، بی اشتهایی، تعریق و ضعف عمومی و احساس کم خونی را از علائم معمول مالاریا اعلام کرد که افراد در صورت بروز این علائم باید فوراً" به خانه‌های بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی سطح شهر یا ستاد مرکز بهداشت شهرستان‌ها مراجعه کنند تا ابتلای وی به مالاریا تشخیص داده شود.

 

خیاط زاده با بیان اینکه احتمال انتقال بیماری مالاریا در آذربایجان شرقی فراهم است و این چرخه انتقال می‌تواند در استان شکل بگیرد، گفت: حدود ۱۸ سال است که موفق شده‌ایم انتقال محلی (انتقال بیماری از یک فرد بیمار به فرد سالم از طریق پشه) مالاریا را در استان از بین ببریم و حتی موارد وارده از بیرون استان به داخل استان هم در سال‌های اخیر نداشتیم، اما چندی پیش مواردی مشاهده شده است.

 

وی افزود: به دلیل افزایش تعداد بیماران ساکن مناطق جنوبی کشور به خاطر در تماس بودن با کشورهای همسایه، احتمال آلودگی مردم آذربایجان شرقی در سفر به این مناطق وجود دارد و به تازگی نیز تعدادی از رانندگان خودروهای سنگین برخی از شهرستان‌های استان مورد گزش پشه‌های آلوده قرار گرفته و بیمار شده‌اند که اکنون تحت درمان هستند.

 

خیاط زاده ادامه داد: نگرانی ما بیشتر مربوط به افزایش دمای آذربایجان شرقی و امکان رشد پشه‌ها در مانداب‌ها است که اگر فرد بیماری که دارای میکروب حاوی بیماری مالاریا است، توسط یک پشه گزیده شود، این پشه می‌تواند افراد سالم دیگر را بدون رفتن به مناطق جنوبی آلوده کند.

 

وی کشورهای افغانستان و پاکستان را به دلیل ظهور تب دنگی مرکز شیوع مالاریا و استان سیستان و بلوچستان را به دلیل همجواری با این کشورها دارای شرایط مساعد برای گسترش مالاریا دانست.

 

خیاط زاده اضافه کرد: افرادی که راننده خودروهای سنگین هستند و برای باربری به مناطق جنوبی کشور و حتی خارج از مرزها یعنی کشورهای پاکستان و افغانستان مسافرت می‌کنند باید یکسری وسایل حفاظتی را به همراه داشته باشند.

 

وی توضیح داد: اگر افراد در محیط خارج از خودرو یا منزل به قصد استراحت اتراق می‌کنند، باید از پشه بند استفاده کنند و پوشاندن یقه و پوشیدن لباس آستین بلند و شلوارهای ساق بلند ضروری است تا بدن افراد کمترین تماس را با پشه‌ها داشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.