×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
زنجان، استان بیابانی است

به گزارش همنوا به نقل از ایسنا، پرویز عبدی‌نژاد در حاشیه نمایشگاه هفته پژوهش، اظهارکرد: با توجه به اینکه تحقیقات جدی در استان زنجان انجام نشده بود، استان زنجان جزو استان‌های دارای اراضی بیابانی شناخته نمی‌شد.

وی با بیان اینکه طرحی تحقیقاتی در رابطه با اراضی بیابانی انجام شده است، افزود: ۲۳ درصد از اراضی استان جزو اراضی بیابانی اولیه است و منظور از اراضی اولیه، اراضی است که بشر در ایجاد بیابان در آن دخالتی نداشته است و از زمان تشکیل زمین تقریبا به همان شکل بوده است و می‌توان گفت که این مناطق بیابان‌های اولیه هستند.

این مسئول ادامه داد: از آنجایی که بشر در محیط اطراف خود تغییر ایجاد می‌کند، می‌توان گفت که ۱۳ درصد اراضی استان دارای پتانسیل تبدیل شدن به بیابان را دارد و اگر اقدام جدی نشود و روند ایجاد تغییرات ادامه داشته باشد، در آینده نه چندان دور شاهد بیابان شدن این مناطق خواهیم بود.

عبدی‌نژاد تصریح کرد: در مجموع  قریب به ۳۶ درصد از اراضی استان یا بیابانی بوده و یا در حال بیابان شدن است که ۸۰۰ هزار هکتار را شامل می‌شود و بر اساس معیارهایی که در طبیعت و بهره‌برداری از اراضی تعیین‌ شده، وضعیت اراضی بیابانی استان فاجعه است.

این دکترای زمین‌شناسی یادآور شد: این اراضی در مناطقی قرار گرفته که به عنوان قطب کشاورزی استان شناخته می‌شود که یکی از آن‌ها در شهرستان خدابنده و طارم است. اگر این روال در طارم که به‌عنوان قطب تولید زیتون در کشور شناخته می‌شود، ادامه یابد، منجر به کاهش محصول و یا خشک‌ شدن درختان زیتون خواهد شد .

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان زنجان، اظهار کرد: با تحقیقات انجام‌ شده مشخص شد که استان زنجان یکی از استان‌های بیابانی است و از سال گذشته اعتباراتی که در زمینه بیابان‌زایی و مبارزه با بیابان است به استان زنجان هم تخصیص داده می‌شود و امیدواریم با تامین اعتبار راهکارهای موجود بتوان از افزایش اراضی بیابانی استان جلوگیری کرد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.