×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
روحانی و نخست وزیر عراق تاکید کردند: حاکمیت و امنیت ملی ایران و عراق به هم گره خورده است

به گزارش همنوا به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری عصر سه‌شنبه در دیدار مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، پذیرش مسئولیت نخست وزیری در شرایط ویژه و سخت امروز این کشور از سوی وی را نشانه حسن اعتماد همه جریان‌های سیاسی عراقی به وی و نشانگر عمق وحدت و برادری در جامعه عراق توصیف کرد و گفت: دغدغه‌مندی و علاقه دو ملت و دو دولت ایران و عراق به سرنوشت یکدیگر، سرمایه‌ای بزرگ در مسیر توسعه همه جانبه روابط و همکاری‌های دو کشور است.

 

وی افزود: ایران و عراق به لحاظ فرهنگی، دینی، تاریخی و سیاسی از اشتراکات فراوانی برخوردارند و حوزه‌های علمیه قم و نجف دو سرمایه بزرگ برای ایران و عراق محسوب می‌شوند.

 

رئیس جمهوری با بیان اینکه «ایران و عراق می‌توانند با همکاری هم از شرایط سختی که شیوع بیماری کرونا ایجاد کرده عبور کنند»، اظهار کرد: دو کشور باید با همکاری‌های گسترده در همه زمینه‌ها توافقات موجود را هر چه سریع‌تر به طور کامل اجرایی و عملیاتی کنند.

 

روحانی حفظ تمامیت ارضی و امنیت عراق به عنوان همسایه‌ای مهم و استراتژیک برای ایران را حائز اهمیت فراوان توصیف و تصریح کرد: نیروهای خارجی قادر به ایجاد هیچ خدشه و خللی در مناسبات برادرانه دو همسایه دیرین نخواهند بود.

 

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از نقش‌آفرینی تعیین کننده عراق به عنوان یک کشور قدرتمند مسلمان و عربی در منطقه در راستای تامین صلح و ثبات قاطعانه حمایت می‌کند.

 

بر اساس این گزارش، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز در این دیدار مناسبات ایران و عراق را فراتر از مناسبات معمول میان دو کشور همسایه توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق دارای مناسبات راهبردی هستند که علاقه‌مندی عمیق مردم دو کشور به یکدیگر پشتوانه‌ای مستحکم برای این مناسبات راهبردی محسوب می‌شود.

 

رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر عراق در مذاکرات خود توافق کردند که کمیته مشترکی به منظور پیگیری و تسریع در اجرایی شدن توافقات دو کشور تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کند.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.