×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
روحانی:‌ از پیک اصلی کرونا در کشور عبور کردیم

به گزارش همنوا به نقل از تسنیم ، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی ضمن تسلیت ایام شهادت امیرالمومنین(ع) و توصیه به‌منظور استفاده از فرصت شب قدر، اظهار داشت: تشکر می‌کنم که مردم عزیز ما در دو شب‌های احیا کاملا دستورالعمل‌ها را مراعات کردند و بسیار منظم و با اصول در مجالس دعا و قرآن  شرکت کردند. ما باید از همه برگزارکنندگان، وعاظ، مداحان، مسئولین مساجد و حسینیه‌ها و بسیج مساجد کمال تشکر را داشته باشیم.

 

وی افزود: ما در شرایطی هستیم که نه باید بگذاریم اضطراب در جامعه افزوده شود و نه تردید و ناامیدی ایجاد شود و هم‌چنین نباید بگذاریم شرایطی به وجود آید که مردم احساس کنند از خطر این ویروس عبور کرده‌ایم.

 

رئیس‌جمهور درباره برگزاری مراسم روز قدس گفت: برای مراسم روز قدس که جمعه پایان ماه رمضان که جمعه همین هفته است، دو تصمیم گرفته شد، اول اینکه در این روز در شهرهایی که به عنوان سفید اعلام شده که 218 شهر است و در این شهرها که نمازجمعه هم برگزار می‌شود، مراسم روز قدس برقرار است اما با مراعات همه دستورالعمل‌ها بهداشتی به‌صورت راهپیمایی نخواهد بود بلکه به صورت اجتماع در نماز جمعه در مناطق سفید برقرار است.

 

روحانی ادامه داد: برای شهر تهران نیز یک دستورالعمل ویژه‌ای مورد نظر جلسه بود و اینکه چون در تهران نماز جمعه نداریم ولی چون تهران مرکز و  پایتخت است، مسئولیت را سپاه پاسداران عهده‌دار شد که از مبدا تا انتهایی از طریق خودرو انجام می‌شود و از این طریق می‌توان این راهپیمایی را داشت و  مسیر به گونه‌ای هدایت می‌شود که اجتماع مردمی نباشد و مشکلی به وجود نیاید و مراسم نمادینی از طریق خودروها صورت می‌گیرد.

 

وی درباره برپایی نماز عید سعید فطر خاطر نشان کرد: نماز عید فطر در سراسر کشور با رعایت دستورالعمل‌ها برگزار می‌شود اما نه در مکان‌های بزرگ مثل مصلی‌ها که همه ساله اجتماع صورت می‌گرفت، بلکه در مساجد برگزار خواهد شد.

 

رئیس‌جمهور درباره بازگشایی اماکن مذهبی و آستان‌ها مقدسه گفت: بنا شد بعد از ماه مبارک رمضان این اماکن در چهارچوب دستورالعمل‌هایی که ابلاغ شده، صحن‌شان باز شود و رواق‌ها و خودِ حرم بسته است و بنا شد 3 ساعت صبح و 3ساعت بعد از ظهر درب‌های صحن‌ها باز شود و مردم زیارت‌شان را انجام دهند و زیارت صورت بگیرد. رستوران‌ها بعد ماه رمضان در چهارچوب پروتکل‌ها بازگشایی خواهد شد و کنکور نیز در قالب دستورالعمل‌ها انجام می‌گیرد.

 

در این ایام هتل ها کاملا بسته نیستند صرفا قسمت رستوران آنها بسته بود. هتل‌ها باز بود و مردم می‌توانستند به هتل بروند و حتی می‌توانستند به رستوران هتل بگویند که غذا را برایشان به اتاق هتل بیاورد اما بعد از ماه مبارک رمضان رستوران هتل‌ها نیز فعال خواهد شد.

 

روحانی در این‌باره افزود: دانشگاه‌ها غیر از پزشکی که شرایط دیگری دارد و الان هم فعال است؛ دانشگاه‌ها از 17 خرداد فعالیت خود را شروع می‌کنند. فعالیت‌های ورزشی نیز بعد از ماه رمضان در قالب دستورالعمل‌ها آزاد می‌شود و بدون تماشاچی خواهد بود تا اجتماعی صورت نگیرد و چهارچوب آن را وزارت بهداشت ابلاغ خواهد کرد.

 

رئیس‌جمهور گفت: روز اول اگر درباره ماسک صحبت می‌شد نمی‌دانستیم چه میزان ماسک داریم و می‌توانیم تولید کنیم یا نه ولی شرایط امروز ما فرق کرده، همچنین درباره دستگاه کمک تنفسی که الان از اینها عبور کرده‌ایم و مردم بدانند که شرایط فردای ما در مقابله با این ویروس بدتر از امروز نیست؛ شرایط ما بهتر شده و مردم ضمن احتیاط باید به آینده اطمینان داشته باشند و حتی اگر این ویروس جهش داشته باشد و حتی اگر موجی در اواخر تابستان یا پاییز داشته باشیم مردم باید اطمینان داشته باشند و ما از موج اصلی عبور کرده‌ایم.

 

روحانی تصریح کرد: امروز، روز امروز اول اسفند نیست و ما آخر اردیبهشت هستیم و شرایط ما متفاوت است و در عین حال باید مراعات کنیم و فکر نکنیم کرونا تمام شده و اجتماع و کنارگذاشتن دستور العمل‌ها ما را با مشکل مواجه می‌کند.

 

وی اظهار داشت: ما حالت وسط را باید برای مردم ترسیم کنیم و دلهره برای مردم درست نکنیم و همچنین اضطراب هم درست نکنیم و این باید بیان شود. در کشور ما دعوای نان و جان، جان و دین نداریم و همه اینها در کنار هم است و دیدید هم شب‌های احیا بود و در مناطق سفید نماز جمعه برقرار است و بعد از ماه مبارک رمضان اماکان مقدسه خواهد بود و فعالیت اقتصادی نیز خواهد بود.

 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: از روز اولی که با این ویروس مواجه شدیم من در لحظه اول متوجه خطری در کنار خطر سلامت مردم شدم و این خطر را از رسانه‌هایی بیگانه لمس کردم که اینها می‌خواهند به بهانه بیماری کشور را تعطیل کرده و بهم بریزند. همانطور که سلامت خدمات ضروری است، آب، برق و گاز هم ضروری است و بسیاری از مسائل خدمات و برخی کالاها کالای ضروری است و ما در قدم اول در خدمات و کالاهی ضروری متمرکز شدیم که مراکز مهم باید بدون تعطیلی به فعالیت خود ادامه بدهند و الحمدلله مشکل چندانی پیدا نشد و غالبا دستورالعمل‌ها رعایت شد و بعد مشاغل کم ریسک و بعد از آن، مشاغل با ریسک بیشتر فعالیت خود را آغاز کردند؛ البته در برخی مسائل مانند آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها باید حساب‌شده‌تر باشد و باید با برنامه‌ریزی بتوانیم جبران کنیم.

 

روحانی تصریح کرد: بهداشت فردی برای ما اصل است و شسشوی دست‌ها، ماسک زدن و استفاده از دستکش را هر فردی باید رعایت کند. تا اطلاع ثانوی فاصله‌گذاری هوشمند باقی است و شاید تا ماه‌ها طول خواهد کشید. کرونا هست و ما باید خودمان را با آن تطبیق بدهیم. باید حواسمان به فرد مبتلا جمع شود و فرد مبتلا باید از جمع جدا شود و ما این را تصویب کردیم ولی ظاهرا به درستی اجرا نشده، وقتی مشخص شد فردی مبتلاست، باید به خود او، خانواده و محل کارش ابلاغ کنیم و این اجرا نشده و من  به صورت نمونه دنبال کردم و دیدم اجرا نشده است. این ناهماهنگی بین پزشکان وجود دارد و باید رویه خاصی شکل بگیرد و کسی با استفاده از سی‌تی‌اسکن و دیگری با کیت و دیگری با آزمایش خون کرونا را تشخیص ندهد بلکه باید با رویه واحد و خاصی این کار انجام شود.

 

وی گفت: بیماریابی به طور وسیع و علمی باید ادامه یابد و بیماران باید از جمع جدا شوند و در مکانی مانند بیمارستان یا خانه خودشان قرنطینه شوند. برای پیروزی بر این بیماری، قبل از بیمارستان و پزشکان، اول اعتماد عمومی مهم است؛ مردم وقتی به دولت و پزشکان اعتماد کنند، به گفته‌شان عمل خواهند کرد. برای این اعتماد نیاز به شفافیت داریم و هرچه با مردم شفاف‌تر و صادقانه‌تر صحبت کنیم اعتمادشان بیشتر می‌شود. هماهنگی دستگاه‌ها و ارگان‌ها به مردم اعتماد می‌دهد، دعوا و اختلاف نظر که کاری ندارد و باید هماهنگی بیشتر شود، همچنین باید حرف مردم هم شنیده شود.

 

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: مردم را باید برای حداقل چندماه زندگی با کرونا آماده کنیم؛ وقتی می‌گوییم یک مکان سفید است به این معنا نیست که دیگر کرونا در آن منطقه بروز نمی‌کند. دوره کرونا تمام نشده و ما باید حساب‌شده عمل کنیم. کشورهایی که از ما پولدارتر هستند و امکانات و تخت بیمارستانی بیشتری دارند را می‌بینیم که در مقابله با کرونا عاجز شدند چون بین مسئولان‌شان اختالف است و مردم‌شان همکاری به شکل مطلوبی ندارند.

 

روحانی اظهار داشت: یا باید این ویروس از بین برود که من بعید می‌دانم و یا باید درمان قطعی شکل بگیرد که هنوز چنین چیزی وجود ندارد و یا باید که واکسن ساخته شود و معلوم نیست که چه کسی بسازد و چه زمانی به ما برسد و ما باید زندگی با کرونا را جا بیندازیم.

 

وی بیان کرد: باید برای کسانی که معیشت‌شان لطمه خورده بسته‌های حمایتی آماده کنیم و کسانی هستند که مشکل اجاره مسکن دارند و عده‌ای شغل‌شان را از دست دادند و آبروی‌شان در خطر اشت و همه باید کمک کنیم و دولت به تنهایی قادر نیست و به اندازه توان خود سعی کرده و مردم، خیرین و بسیج، سپاه و کمیته امداد هم در حال کمک هستند، در شرایط سختی بسر می‌بریم و باید به این عزیزان کمک کنیم. شرکت‌های دانش بنیان بار بسیار سنگینی بر دوش دارند و شاید همین محققان به درمان رسیدند. واکسن دوره طولانی دارد و بعید است به امسال برسد.

 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نیاز به ارز و ریال و کالا داریم، تصریح کرد: اگر چشم ما به بشکه نفت است، بله مشکل خواهیم داشت اما اگر صادرکنندگان ما ارز را باز گردانند مشکلی نخواهیم داشت.

 

روحانی گفت: در جلسه امروز گزارش داده شد که در بسیاری کشورها تلفات افرادی که سالمند هستند بالاست، خصوصا کسانی که در خانه سالمندان هستند و این آمار در برخی کشورها 30 و در برخی 50 درصد از این قبیل هستند و این تأثرآور است. کسانی که در کشور ما فوت کردند سن‌شان بالاست ولی سالمندان در کشور ما در خانه سالمندان زندگی نمی‌کنند و 1 درصد سالمندان در خانه سالمندان هستند و 99 درصد دیگر در خانه فرزندان و اقدام خود زندگی می‌کنند. در کسانی که در بخش سالمندان هستند عده وفات‌شان خیلی کم به میزان 1.5 درصد بوده و حتی کل افرادی که در ماه فروردین فوت کردند از حدود 51 هزار نفری که در خانه سالمندان داریم، پارسال 312 نفر فوت کردند بلکه نه بخاطر کرونا و امسال هم 382 نفر کل آمار فوتی است. این برای اخلاق و فرهنگ دینی ماست و این خبر خوشی بود که داده شد که از این افراد عزیز مراقبت خوبی به‌عمل آمده است.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.