مجموعه «نسل عاشورایی ۲» در شهر سرود به عنوان زیرمجموعه جدید موسسه مآوا ، وابسته به سازمان هنری رسانه ای اوج در 10 قسمت تولید شده. این اثر به کارگردانی امیرمحمد فرازنده و تهیه کنندگی سجاد شیرافکن هرشب از شبکه های تلویزیونی پخش می شود.
فرازنده درباره مجموعه نماهنگ «نسل عاشورایی ۲» گفت: «تلاش شده است در «نسل عاشورایی ۲» گروه سرودها از شهرهای مختلف کشور در یک جا جمع شوند تا همه در یک مکان مذهبی همچون حسینه اعظم زنجان به اجرا بپردازند.»
او با بیان دشواری کار در زمینه جمع آوری گروههای سرود شهرستانی افزود: «بالطبع این اقدام کار پیش تولید و تولید را دشورارتر کرده بود. چون باید به سراغ شهرهای گوناگون با گویشهای مختلف میرفتیم و از میان گروههای سرود دست به انتخاب میزدیم. در نتیجه همراه کردن گروههای سرود شهرستانها، دشورای بیشتری در مقایسه با گروه سرودهای تهرانی داشت.»
کارگردان«نسل عاشورایی ۲» ادامه داد: «از آنجایی که تیم تولید از تهران به زنجان رفته بود، برای انجام خیلی از کارها محدودیت هایی وجود داشت. اما تمام تلاش انجام شد تا کار به بهترین شکل ممکن تولید شود. تیم تولید بسیار قوی داشتیم که با کمک مربیهای سرود و همراهی تهیهکننده توانستند سطح کار را نسبت به فصل قبلیاش بالاتر ببرند.»
فرازنده با اشاره به این که میتوان فصلهای بعدی «نسل عاشورایی» را به شکل گستردهتری تولید کرد، افزود: «در «نسل عاشورایی ۲» از گروههای سرود ۵ شهرستان دعوت شد؛ اما تلاش سالهای آینده ما بر این است تا بتوانیم از ظرفیتهای گروه سرودهای تمامی استانها استفاده کنیم.»
به گفته این کارگردان هدف از برنامههایی مانند «نسل عاشورایی» این است که آیینهای گذشته زنده نگه داشته شود. او در این باره بیان کرد: «با کمک سید جواد پرئی شاعر تمام توانمان را گذاشتیم تا بتوانیم نوحههای قدیمی را به شکلی نو به نسل کودک و نوجوان امروز ارائه دهیم. استفاده از شعرها، جملات و کلماتی که در گذشته کاربرد بیشتری داشتنند و امروز به دست فراموشی سپرده شدهاند از جمله تلاشهای گروه تولید بود. این اقدامات صورت گرفت تا «نسل عاشورایی ۲» کاری متفاوت در مقایسه با کارهای دیگری باشد که در حال حاضر تولید میشود.»
او همچنین درباره حضور گروه سرود دختران گفت: «از آنجایی که در حوزه کودک و نوجوان به دختران توجه کمتری شده است سعی شده در در این کار به آن ها فرصت داده شود. طبیعتا وقتی همنسلهایشان دختران فعال در این عرصه را ببینند انگیزه پیدا خواهند کرد و ترغیب میشوند تا در زمینههای فعالیتهای مذهبی گروهی حضور بیشتری داشته باشند.»
فرازنده درباره واکنش مخاطبان نسبت به «نسل عاشورایی 2» بیان کرد: «این سبک خاص نوحه خوانی برای نسل نوجوان امروز سبکی متفاوت است و برایشان تازگی دارد. بنابراین با بازخوردهای خوبی از سوی آنها روبرو شدهایم. در این برنامه مخاطب با حرفهای نویی مواجه میشود و فرای آن چیزی است که در برنامههای دیگر دائم برای آنها تاکنون تکرار شده است.»
به باور فرازنده از آنجایی که در این مجموعه نماهنگ سبکهای سنتی برای نسل امروز جذاب شده است هم نسل نوجوان از آن لذت میبرد و هم پدر و مادرهایشان که با چنین نوحههای قدیمی در گذشته خاطره داشتهاند.
او در پاسخ به چرایی نبود تنوع لازم در بخش تصویری و سادگی دکور «نسل عاشورایی ۲» گفت: «برای این برنامه لوکیشن محدودی در اختیار داشتیم و برای ضبط کار نیز فرصت زیادی وجود نداشت تا بتوانیم در ۱۰ نماهنگ تولید شده، تنوع بیشتری ایجاد کنیم. فضای بسته لوکیشن هم جلوی این تنوع و فضاسازی را میگرفت. اما نکته مهمتری که در نظر داشتیم این بود که تصویر، ذهن مخاطب را از درک مفهوم شعر و سرود دور نکند. بنابراین سعی شد تا فضای تصویر، فضای سادهای باشد. اما به نظر خودمان دکور، زیبا است.»
فرازنده در پایان تداوم ساخت «نسل عاشورایی» را منوط به تصمیم جمعی عنوان کرد و گفت: «شخصا معتقدم باید چنین برنامههایی برای تمام مناسبتهای مذهبی ساخته شود و تنها اختصاص به ماه محرم نداشته باشد. چون پتانسیل و ظرفیت بالایی وجود دارد.»
https://hamnava.ir/News/Code/5802870
0 دیدگاه تایید شده