×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
خط‌ آهن رشت - آستارا فرصت تحول در حمل و نقل جهانی

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه در مراسم امضای سند احداث خط ریلی راهبردی رشت - آستارا که با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: این کریدور حمل و نقل سهم‌ ملموسی در تأمین امنیت غذایی در ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس دارد.

به گزارش هم‌نوا وی ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی این مسیر بتوان مواد غذایی و سایر محصولات دیگر را بین کشورهای حوزه خزر و حاشیه خلیج فارس مبادله کرد.

پوتین با بیان اینکه این کریدور فقط آغاز کار برای افزایش ظرفیت مسیر شمال - جنوب است، تصریح کرد: مسیرهای دیگری نیز وجود دارد که بعداً توسعه پیدا خواهد کرد.

پوتین بیان کرد: ایجاد این‌ مسیر مستقیم و بدون وقفه حمل و نقل بسیار مهم است که هدف آن اتصال بنادر روسی با بنادر ایرانی در حاشیه خلیج فارس و اقیانوس هند است. تصمیم اصولی درخصوص این کار مشترک ایران و روسیه در طی مذاکرات در سطح عالی در ژولای ۲۰۲۲ اتخاذ شده بود و امروز این ایده که سابقه ۲۰ ساله دارد یین رشت و آستارا عملیاتی شده است و یک راه آهن با فاصله ۱۶۲ کیلومتر احداث خواهد شد.

رییس جمهور روسیه تصریح کرد: روابط ایران و روسیه در سطح عالی دنبال می شود.روسیه توجه خاصی به تهران دارد و به دنبال توسعه ارتباطات دوجانبه هستیم.

پوتین با تشکر از مقام‌معظم رهبری خاطر نشان کرد: رهبرمعظم جمهوری اسلامی همواره توجه دائمی نسبت به همکاری ایران و روسیه داشته است.

پوتین بیان کرد: افتتاح این خط ریلی باعث جذابیت سرمایه گذاری و صادرات استان های روسی و ایران می‌شود و به اشتغال هم‌کمک خواهد کرد. معتقد هستم احداث این مسیر مهم شمال به جنوب باید با سرعت انجام شود.کریدور ترانزیتی شمال جنوب به ما امتیازات رقابتی در ترانزیت کالا را می‌دهد.

ایران و روسیه برای تکمیل گذرگاه ریلی شمال - جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند، توافقنامه احداث راه آهن رشت - آستارا را امضا کردند.

این توافقنامه روز چهارشنبه - ۲۷ اردیبهشت - و پس از سخنرانی آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.

گذرگاه ریلی شمال - جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا به شمار می رود که احداث و تکمیل آن از ۲۳ سال پیش دستور کار بوده و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری برای فعال سازی این ظرفیت ریلی تلاش شده است به طوری که روسای جمهور ایران و روسیه در ماههای گذشته در تماس های تلفنی وگفت وگوهای دوجانبه بر این موضوع تاکید داشته اند.

مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران را شامل می شود، از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا است که اگر این خط آهن ساخته شود، عملا بین سن پترزبورگ و خلیج فارس ارتباط ریلی برقرار می شود.

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.