گروه : آرشیو
نمایشگاه کتاب تبریز مانند هر سال دیگر در حالی برگزار میشود که با حواشی مثبت و منفی زیادی همراه است.
به گزارش همنوا به نقل از ایسنا، هفدهمین نمایشگاه کتاب تبریز در محل دائمی نمایشگاه بینالمللی در حال برگزاری بوده و برخی ها از این رویداد فرهنگی به نفع دنیای مادی خود استفاده بسیاری می برند. با شیک پوشها نفر اول کنکور شوید! بنرهای تبلیغاتی موسسات کنکور در هر طرف سالن امیرکبیر خودنمایی میکند و مدرسان روی بنرها همگی شیک پوش و جزو زیبارویان! شهر هستند، بطوریکه در نگاه اول، آنها را با پسرهای شایسته شهر یا کاندیداهای انتخاباتی اشتباه میگیریم. صف طولانی کنکوریها در مقابل یکی از ناشران معروف کتب کمک درسی هم از دیگر نکات قابل توجه هفدهمین نمایشگاه کتاب تبریز است که کالایی شدن آموزش و پرورش را بیش از پیش، گوشزد میکند. سالن پروین اعتصامی و جولان ناشران غیربومی آنچه مخاطبان هفدهمین نمایشگاه تبریز را متعجب کرده، تعدد ناشران غیربومی و عرضه آثار تکراری در اکثر غرفهها است. تعدادی از مخاطبان معتقد هستند «کتابها تکراری، غرفهها زیاد و ناشران ناآشنا هستند و این باعث سردرگمی مخاطب میشود». جولان کتابهای موفقیت و ترجمههای خارجی از همان کتابها که یک زن یا مرد موفق لبخند به لب و شکستناپذیر بر روی جلد به شما نگاه کرده و به شما قول میدهد که با خواندن این کتاب موفق شوید. تعدد ترجمههای مختلف نیز سرسامآور بوده و مخاطب را با دنیایی از ابهام مواجه میکند. حضور کتب ترکی و استقبال بینظیر مردم این وسط اما نشر اختر، آذربایجان و آیدین، پرمخاطبتر از سایر غرفهها هستند، کتب ترکی خوب به فروش میرسند که این مهم میتواند راهی برای آشنایی متولیان فرهنگ با سلایق فرهنگی مردم استان باشد. استقبال از بادکنکهای تبلیغاتی! صف طولانی دریافت بادکنکهای تبلیغاتی در سالن شهریار هم از دیگر نکات قابل توجه، فرهنگیترین رویداد سال بوده و شاید کمبود نشاط اجتماعی را گوشزد میکند. صندلیهای خالی از مخاطب نشستهای تخصصی در کنار نمایشگاه کتاب، دهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها نیز در حال برگزاری بوده و نشستهای تخصصی در زمینه کتاب نیز برگزار میشود که معمولا خالی از مخاطب هستند. جولان چهرههای انتخاباتی در نمایشگاه کتاب حضور پررنگ چهرههای انتخاباتی در نمایشگاه کتاب و رقابت برای حضور در غرفههای رسانهها هم از دیگر نکات قابل توجه این رویداد بزرگ است که پای مخاطبان عادی را هم به سالن مطبوعات و خبرگزاریهای استان باز کرده است. غرفههای خوشمزه این بار هم از غافله عقب نمانده و پابهپای کتابها مخاطبان را به خود جلب کرده و آنها را بر سر دو راهی انتخاب بین غذای جسم و غذای روح قرار دادهاند. استقبال چشمگیر مراجعان از غرفههای سوغاتیها و خوراکیهای وسوسه انگیز نیز، از فست فود گرفته تا پاستیل و لواشک، تاب مقاومت را از مخاطبان فرهنگیترین رویداد سال گرفته است!. در مسیر بازگشت از نمایشگاه کمتر کسی را میبینید که کالای فرهنگی به دست این مسیر را طی کند، در مقابل هر سالن تعدادی از دانشآموزان و دانشجویان سیب زمینی به دستی را میبینید که معتقد هستند «فرنچ فرایز ۱۰ هزار تومانی، به امتحانش میارزد، اما کتاب نمیصرفد». صفهای طولانی چنان تلقین میکنند که انگار خیلی از مخاطبان نمایشگاه کتاب، صرفا برای خوردن فست فود و خرید سوغاتیهای فریبنده و خوشمزه یزد و کرمانشاه تا آن سر شهر کوبیده و آمدهاند. پفک، ارزانتر و محبوبتر از همه این محصول خوراکی هم، صدرنشین خوردنیهای هفدهمین نمایشگاه کتاب تبریز است و از بزرگ و کوچک هر کدام یک بسته از آن را به دست دارند و معتقد هستند «جایی که خوردن، تفریح محسوب میشود و نمایشگاه کتابش در دورافتادهترین نقطه شهر قرار داشته و مینیبوسهایش هم انگار ۱۰۰ سال سن دارند، خوردن پفک برای طی کردن مسیر طولانی ورودی نمایشگاه تا سالنها بهترین و ارزانترین راه است».
https://hamnava.ir/News/Code/35141
0 دیدگاه تایید شده