×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25249 خبر
حاکمان برخی کشورهای اسلامی پایه‌گذار تفرقه در امت اسلام شده‌اند

به گزارش همنوا به نقل از مهر، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پیام ضبط شده که در جریان سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی صبح امروز منتشر شد، با بیان اینکه مسأله فلسطین همچنان مسأله اول جهان اسلام و حمایت از آرمان فلسطین و قدس شریف، پیوند دهنده بین مسلمانان سراسر عالم است، تاکید کرد: هرچند اکنون شاهد تلاش‌هایی در گوشه‌ای از جهان اسلام هستیم که وحدت مسلمانان و امت اسلامی را نشانه گرفته است و متأسفانه برخی اندک از حاکمان کشورهای اسلامی با پشت کردن به محور وحدت جهان اسلام و عادی سازی روابط با رژیم جعلی، تروریست و غاصب صهیونیستی، پایه گذار تفرقه در بین امت اسلامی شده‌اند.

وی افزود: حاکمان این کشورها بدانند و آگاه باشند که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی دیری نخواهد پایید و لکهِ ننگ آن در تاریخ به نام آنان نزد ملت‌های مسلمان و آزاده جهان، باقی خواهد ماند.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز، جهان با ویروس منحوس کووید -۱۹ دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: همه به خوبی می‌دانیم که بحرانِ کرونا، صرفاً یک مسأله بهداشتی نیست، بلکه بحرانی معنادار و دارای دلالت‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است و چالش‌های متعددی برای کشورها و ملت‌ها ایجاد کرده است. معضل کرونا از جمله عرصه‌هایی است که مسلمانان برای مقابله جدّی با آن، به همیاری و همبستگی نیاز دارند.

قالیباف تصریح کرد: کاخ سفید با اعمال تحریم‌های دارویی و عدم حمایت از ملت‌ها در این بحران، عملاً ثابت کرد که در زمان بحران‌های جمعی نیز به فکر منافع خود و بدون توجه به مشکلات سایر کشورها است.

متن کامل سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنْتُمْ عَلَیٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْهَا ۗ کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ»

در ابتدا ولادت با سعادت پیامبر اعظم، خاتم پیامبران، سید فرستادگان را به همه شما عزیزان و تمامی مسلمانان جهان تبریک می‌گویم. ضمن گرامیداشت مناسبت بزرگ و ارزشمند هفته وحدت، بر محمد و آل محمد سلام و درود می‌فرستیم. امیدوارم با تکیه بر سیره رسول‌اکرم (ص) و توسل بر کتاب بزرگ آسمانی، قرآن‌کریم، به وحدت و همدلی کامل امّت اسلامی و در جهت عبور از مشکلات و چالش‌های متعدد امروزی دست یابیم.

خواهران و برادران گرامی؛

هفته وحدت، نماد همبستگی امت اسلامی است و وحدت مسلمین و اخوت اسلامی، یکی از اصول اساسی و بنیادین اسلام به شمار می‌رود. تمسک به سیره و سنّت پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) و قرآن کریم، بزرگ‌ترین مایه وحدت در همه ادوار اسلامی بوده و رسالت فرازمانی و فرامکانی آن حضرت، نویدی امیدبخش برای نجات بشریت است.

رسالت نبی اکرم اسلام (ص) فصل جدیدی در زندگی بشر و منشأ تحولات از عصر جاهلیت به دوره نور و روشنایی و تکمیل کننده رسالت انبیا عظام حضرت نوح، ابراهیم، موسی و عیسی علیهم‌السلام است و قرآن‌کریم، به عنوان معجزه جاویدانی که بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده، مصداق دیگر کتب آسمانی نظیر تورات، انجیل و زبور و یکی از مؤلفه‌های اصلی وحدت آفرین بین امت اسلامی است که همه را به توحید و وحدت و پرهیز از اختلاف و چنددستگی دعوت می‌کند.

بی‌تردید، لبیک گویی عملی به دعوت پیامبر ختمی مرتبت (ص) ثمره‌ای جز وحدت، همگرایی و انسجام امت اسلامی نخواهد داشت. هرگونه نامهربانی و جسارت به ساحتِ نورانیِ پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و کتاب آسمانیِ قرآن کریم، اهانت به جمیع انبیا و کتب آسمانی است و هر فرد و جریانی که مرتکب این گستاخی شود بهره و حظی از فهم دین، اخلاق، معنویت و انسانیت نبرده است.

اندیشمندان محترم؛

باور داریم؛ مشترکات امت اسلامی به قدری زیاد است که هیچ بهانه‌ای برای تفرقه و تنازع باقی نمی‌ماند، ازجمله آن که، قدس شریف به عنوان اولین قبله گاه مسلمانان و سومین حرمِ شریف اسلامی، یکی از مؤلفه‌های وحدت بخش جهان اسلام است، مؤلفه ای که هویت و اعتبارِ فلسطین و مسلمانان جهان با آن تعریف و سنجش می‌شود.

مسأله فلسطین همچنان مسأله اول جهان اسلام و حمایت از آرمان فلسطین و قدس شریف، پیوند دهنده بین مسلمانان سراسر عالم است. هرچند اکنون شاهد تلاش‌هایی در گوشه‌ای از جهان اسلام هستیم که وحدت مسلمانان و امت اسلامی را نشانه گرفته است و متأسفانه برخی اندک از حاکمان کشورهای اسلامی با پشت کردن به محور وحدت جهان اسلام و عادی سازی روابط با رژیم جعلی، تروریست و غاصب صهیونیستی، پایه گذار تفرقه در بین امت اسلامی شده‌اند. حاکمان این کشورها بدانند و آگاه باشند که عادی‌ سازی روابط با رژیم صهیونیستی دیری نخواهد پایید و لکهِ ننگ آن در تاریخ به نام آنان نزد ملت‌های مسلمان و آزاده جهان، باقی خواهد ماند.

در جهان متلاطم کنونی، مسلمانان بیش از پیش به جای جنگ، ناامنی، درگیری، تنازع، واگرایی و تفرقه، نیاز مبرم به صلح، آرامش، امنیت، رفاه، همیاری، تفاهم، همگرایی، همبستگی و حرکتِ شتابان به سوی «احیای تمدن نوین اسلامی» دارند.

علمای بزرگوار جهان اسلام؛

به خوبی از شما آموخته ایم که وحدت اسلامی اگر به درستی تصور شود، تصدیق آن نیز به همراهش خواهد بود. در این مسیر، علاوه بر درک و پیروی از آیات، روایات، سیره پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع)، نگاهی به سلوک علمای بصیر و روشن‌ضمیر در تاریخ معاصر به خوبی بیانگر سعی و مجاهدت روشنگرانه آنان برای تحکیم وحدت بوده است. کافی است صفحاتی از زندگی عالمان برجسته‌ای چون سید جمال‌الدین اسدآبادی، سید قطب، شیخ محمد عبده، آیت‌الله بروجردی، کاشف‌الغطاء، شیخ محمد غزالی، محمد جواد مغنیه، امام موسی صدر، شیخ محمود شلتوت، امام خمینی (رض) و سیره و ندای وحدت آفرین مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای را ورق بزنیم تا در ضرورت وجود وحدت ذره‌ای تردید به خود راه ندهیم.

پر واضح است که وحدت‌نظر در جریان و شریان اصلی و اساسی اسلام هیچگونه منافاتی با اختلاف نظر بین دیدگاه‌های مختلف ندارد بلکه موجب «وحدت حقیقی» می‌شود. جمهوری اسلامی ایران، این مهم را به دقت دنبال کرده است. هرچند این هدف مهم، در ادوار مختلف، آماج حملات تکفیری‌ها و داعشی مسلک‌ها قرار گرفته است.

همان‌طور که افراطیون تکفیری به ویژه در دهه اخیر به دروغ، به نام اسلام، عامل نزاع و درگیری در منطقه بوده‌اند، در بین مسلمانان، گروهی اندک، اعم از اهل سنّت و شیعه، بدون درک مصالح اسلام و مسلمین بر طبلِ تفرقه می‌کوبند که هر دو جریان باید محکوم شوند. ما بر این باوریم که اگر دست‌های اختلاف برانگیز در جهان اسلام، کوتاه شود، بیش از ۵/ ۱ میلیارد مسلمان نه تنها مشکلی با یکدیگر نخواهند داشت بلکه حامی و پشتیبان هم خواهند بود.

اندیشمندان محترم؛

انقلاب اسلامی و امام راحل عظیم‌الشأن از ابتدا، منادی وحدت بودند و امام خامنه ای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی هم «تقریب مذاهب و وحدت اسلامی» را یک راهبرد همیشگی و نه یک تاکتیک مقطعی می‌دانند. امروز جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد راسخ و افتخار، الگویی از تفاهم، زندگی مسالمت آمیز و همراه با احترام بین پیروان مذاهب اسلامی را جلوه‌گر ساخته و علیرغم تلاش بنگاه‌های تفرق ه‌افکن و کینه‌پراکن، زندگی مسالمت آمیز و مودّت‌آمیز ادیان و مذاهب مختلف در جمهوری اسلامی ایران، این حقیقت را اثبات می‌کند که می‌توان وحدت را از حرف و سخن در محافل محدود، در میان توده‌های مردم، به منصه ظهور رساند.

خانم‌ها و آقایان؛

امروز، جهان با ویروس منحوس کووید -۱۹ دست و پنجه نرم می‌کند. همه به خوبی می‌دانیم که بحرانِ کرونا، صرفاً یک مسأله بهداشتی نیست، بلکه بحرانی معنادار و دارای دلالت‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است و چالش‌های متعددی برای کشورها و ملت‌ها ایجاد کرده است. معضل کرونا از جمله عرصه‌هایی است که مسلمانان برای مقابله جدّی با آن، به همیاری و همبستگی نیاز دارند.

باور دارم که ما می‌توانیم تهدید کرونا را به فرصتی برای همکاری و اتحاد جوامع اسلامی تبدیل کنیم. جمهوری اسلامی ایران با همدلی مردم، از این آزمونِ سخت، سرافرازانه در حال عبور است و اقدامات ارزنده و مؤثری در طی ۸ ماه گذشته به رغم تحریم‌های ظالمانه حاکمان خودسر آمریکا انجام داده است.

کاخ سفید با اعمال تحریم‌های دارویی و عدم حمایت از ملت‌ها در این بحران، عملاً ثابت کرد که در زمان بحران‌های جمعی نیز به فکر منافع خود و بدون توجه به مشکلات سایر کشورها است.

فراتر از این، دولت پر مدعای آمریکا در ماجرای کرونا ضعف مدیریتی خود را به نمایش گذاشت و با بیش از ۲۲۰ هزار تلفات، رکوددار مرگ و میر ناشی از کووید -۱۹ در جهان شد. اعتراضات مردمی ناشی از مشکلات اقتصادی ازجمله بیکاری و واکنش به تبعیض نژادی، دلایل آشکاری بر وجود نژادپرستی سیستماتیک در جامعه آمریکا است.

اندیشمندان محترم، علمای عزیز؛

انتظار می‌رود در سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی که اکنون شاهد افتتاحیه آن می‌باشیم؛

۱- بر اولویت آزادسازی قدس شریف، قبله اول مسلمین جهان و تشکیل دولت واحد فلسطینی در سراسر این سرزمین تاریخی به پایتختی قدس شریف تأکید شود. قطعاً عادی سازی روابط چند کشور معدودِ عربی با رژیم صهیونیستی، ضمن اینکه خیانتِ آشکار به آرمانِ فلسطین است، تأثیری در ارادهِ مقاومت و مردم اصیل فلسطین برای احقاق حقوق خود، ندارد.

۲- با در نظر داشتن سرعت، گستره و شیبِ تند تحولات جهانی، از علما، نخبگان و اندیشمندانِ جهان اسلام انتظار می‌رود ضمن آگاه‌سازیِ همه جانبه نسل جوان، در حوزه اندیشه مکتب ناب اسلامِ عزیز، با استفاده از همه ظرفیت‌ها ازجمله فرصتِ فضای مجازی، نقش مؤثر خود را در وحدت و همبستگی مسلمانان و همه ادیان الهی درجهت صلح، امنیت و رفاه کشورهای اسلامی بیش از پیش ایفا نمایند.

۳- شایسته است برای مقابله با ویروس منحوس کرونا و در جهت کمک به کشورهای اسلامی، نسبت به ایجاد سازوکاری جدید، عملی و کارآمد، در چارچوب توصیه‌های این کنفرانس وحدت‌بخش، اقدام نمائیم.

سخن خود را با این کلام مقام معظم رهبریبه پایان می برم که «جمهوری اسلامی ایران از بن دندان معتقد به اتحاد اسلامی است، اتحاد اسلامی به معنای همدلی ملت‌ها و همکاری دولت‌ها است .»[۱]

بار دیگر از حضور شما در این ارتباط (تصویری) کمال تشکر و امتنان را دارم.

والسلام علکیم و رحمة الله و برکاته

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.