×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
تونل انرژی تبریز، از وعده تأمین انرژی تا تشدید ترافیک شهری

تأمین انرژی پایدار و ایمن شهری یکی از نیازهای اساسی جامعه شهری در جهت نیل به توسعه پایدار و ارائه زیرساخت‌های توسعه‌ای، گردشگری و خدماتی است. همچنین احداث تونل انرژی آثار مثبت و در خور توجهی برای جامعه شهری از لحاظ  تأمین برق پایدار مصارف خانگی، کارخانجات و دیگر کاربری‌های عمومی دارد.

به گزارش هم‌نوا بر همین اساس احداث اولین تونل برقی تبریز تحت عنوان تونل انرژی ایده‌لو از سال  1396 به طول چهار کیلومتر و قطر سه و نیم متر آغاز شده است که با بهره‌برداری از این طرح برق تبریز به شکلی ایمن تامین خواهد شد اما برخی بلاتکلیفی‌ها باعث تأخیر در اجرای این پروژه و همچنین ایجاد ترافیک در منطقه و نارضایتی شهروندان شده است.

پروژه چهار کیلومتری احداث تونل انرژی ایده‌لو به دلیل آنچه نشت فاضلاب در مسیر احداث پروژه از سوی پیمانکار عنوان شده است، در ۲۵۰ متر پایانی طرح متوقف شده و همین توقف باعث بروز مشکلات متعدد ترافیکی و شهری در این مسیر شده است.

اولتیماتوم دیوان محاسبات آذربایجان شرقی برای اتمام تونل انرژی

در پی طولانی شدن روند ساخت و تکمیل پروژه تونل انرژی تبریز، دیوان محاسبات آذربایجان شرقی با دعوت از دستگاه‌های مسئول و درگیر در این پروژه اولتیماتوم شورای دستگاه های نظارتی را ابلاغ کرد.
محمدرضا کردلو، مدیر کل دیوان محاسبات آذربایجان شرقی در این خصوص می‌گوید: طولانی شدن روند ساخت تونل انرژی تبریز زمینه‌های نارضایتی شهروندان را ایجاد و موجب بروز مشکلات ترافیکی گردیده است و دیوان محاسبات آذربایجان شرقی به نمایندگی از شورای دستگاه‌های نظارتی امروز دستگاه‌های درگیر در این پروژه را ملزم به به اجرا طبق زمان بندی توافقی خواهد کرد و با هر دستگاهی که طبق زمان بندی کم کاری نماید، برخورد خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر مساله اصلی عدم حفاری ۵۰ متر تونل در زیر خیابان ایده لو است که به دلیل انحراف و تداخل با کانال مسیل و فاضلاب قدیمی ساخت مانع از اجرای عملیات حفاری شده است.

کردلو اضافه می‌کند: پس از ارائه  نظرات مدیران و کارشناسان، شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان، شرکت آب و فاضلاب استان، فرماندار تبریز و شهرداری منطقه یک تبریز، شرکت آب و فاضلاب استان تا پایان اردیبهشت ماه کار ساخت کانال انحرافی برای انتقال فاضلاب را انجام دهد تا پیمانکار طرف قرار داد با شرکت توزیع برق آذربایجان از ابتدای خرداد کار حفاری را از سر بگیرد.

اخطار شهردار تبریز به پیمانکار تونل انرژی ایده‌لو

پیش از این یعقوب هوشیار، شهردار تبریز در بازدید خود از تونل انرژی تبریز در قالب قرار خدمت شهرداری منطقه یک با انتقاد از کندی و عدم همکاری مؤثر پیمانکار پروژه تونل انرژی برق تبریز، خواستار تسریع در تکمیل و اتمام این طرح مهم عمرانی و خدماتی شده بود.

وی تأخیر و طولانی‌شدن دوباره روند اجرای تونل انرژی ایده‌لو، به دلیل سال‌ها بلاتکلیفی را به هیچ وجه پذیرفتنی ندانسته و بر تکمیل آن  در اسرع وقت تأکید کرده و می‌گوید: شهرداری تبریز به بخشی از تعهدات خود در این پروژه عمل کرده، با این حال پیمانکار طرح با وجود پی‌گیری‌های قبلی از تعیین تکلیف این پروژه سر باز می‌زند.

شهردار تبریز خاطرنشان می‌سازد: این مسیر یکی از مسیرهای مهم و پرتردد منطقه است که متاسفانه با طولانی شدن روند اجرای تونل، شاهد افزایش ترافیک هستیم و اتمام هرچه سریع‌تر این پروژه به یکی از مطالبات شهروندان تبدیل شده است.

وی ادامه می‌دهد: اخطار به پیمانکار، جمع آوری گمانه ها به جز دو گمانه و بازدید میدانی با کارشناسان متبحر و کاربلد از جمله ملزومات تداوم این پروژه است که باید در سریع‌ترین زمان انجام شود.

پیگیری تسریع در اجرای پروژه تونل انرژی

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار تبریز نیز در خصوص پروژه تونل انرژی، تصریح می‌کند: عبور لوله فاضلاب، ترکیب خاک و سطح بالای آب، این پروژه را با مشکلاتی مواجه کرده است که با اداره آب و فاضلاب و بخشی از مسیر که در منطقه ۱۰ واقع شده است، جلساتی برگزار کرده‌ایم و مقرر شده اقداماتی در این راستا صورت بگیرد.

احمد اسدی ادامه می‌دهد: مشکل اصلی این است که آنجا نشتی فاصلاب وجود دارد که در این خصوص نیز تفاهم‌نامه‌ای منعقد و هزینه آن پرداخت شده است.

وی تأکید می کند: پیگیر برطرف کردن مشکلات پیش روی این پروژه و تسریع در اجرای پروژه تونل انرژی تبریز هستیم.

پروژه تونل انرژی تبریز که در زمان اجرا قرار بود برق تبریز را برای ۴۰ سال متمادی تأمین کند، اکنون در بلاتکلیفی محض قرار گرفته و پس از گذشت ۶ سال از آغاز اجرای این پروژه و هشدارهای ملی، استانی و شهری، همچنان راکد باقی مانده است. این پروژه نه تنها انرژی تبریز را تأمین نکرده است، بلکه با ایجاد ترافیک  در بلوار ایده‌لو موجب هدررفت انرژی نیز شده است.

منبع: فارس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.