×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه 9 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Sunday 28 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25410 خبر
توافق روسای جمهور و مجلس در مورد لایحه برنامه هفتم توسعه

به گزارش همنوا به نقل از ایرنا، در ادامه نشست علنی امروز دوشنبه ۳ مهر ماه مجلس در جریان بررسی کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه، قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار قانون اساسی نماینده مردم خمینی‌شهر مبنی بر تغییر شاکله برنامه هفتم توسعه گفت: این اخطار وارد نیست دولت اصلا جدولی در مورد منابع و مصارف نداده که کمیسیون تلفیق تغییر داده باشد؛ بانک مرکزی پیشنهاد داده برآورد، ما سالی ۵۰ هزار میلیارد تومان است وزیر اقتصاد می گوید، سالی ۴ هزار میلیارد تومان و ...؛ با این حال ما یه جدول مجزا در این زمینه ندیده ایم.

وی ادامه داد: البته منکر آن نیستیم که برخی مصوبات کمیسیون تلفیق بار مالی داشته است اما نیازی به رأی گیری اصل ۷۵ نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی از نشست مشورتی دولت و هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق، معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون حقوقی رئیس جمهور برای بررسی گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه برنامه هفتم خبر داد و گفت: آقای ره پیک عضو حقوقی شورای نگهبان اعلام کرد که برداشت اولیه ما این بود که شاکله لایحه به هم نخورده است.

وی در پایان از توافقش با رئیس جمهور برای اصلاح موضوعات مورد نظر دولت، در هنگام بررسی جزئیات خبر داد.

حجت الاسلام محمد تقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در جریان رسیدگی به کلیات گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس شورای اسلامی، در اخطار قانون اساسی با اشاره به اصل ۷۴ این قانون که نباید لوایح دولت تغییرات اساسی کند، گفت: سازمان برنامه اعلام کرده است در گزارش کمیسیون تلفیق ۱۶ هزار همت بار مالی اضافی به لایحه دولت تحمیل شده است.

وی ادامه داد: احکام و الحاقات متعددی که به لایحه دولت اضافه شده است، این لایحه را از خاصیت انداخته است ما بنا داریم با این برنامه چالش هایی چون آب، صندوق ها معیشت و ... را برطرف کنیم، آیا این چالش ها با این مصوبه کمیسیون برطرف می شود؟ آیا احکامی که کمیسیون آورده، برطرف کننده این چالش ها هست؟ خیر.

نقدعلی اظهار داشت: با این تغییرات ۲۰ گانه چالش هایی در لایحه برنامه ایجاد خواهد شد،و هیات رئیسه مجلس اخطار اصل ۷۴ را به رأی بگذارند.

به گزارش ایرنا، تغییرات گسترده در لایحه برنامه هفتم توسعه در کمیسیون تلفیق مجلس مورد اعتراض نمایندگان و دولت قرار گرفته است.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه ،لایحه برنامه دارای ۷۰۰ حکم بود که در کمیسیون تلفیق مجلس ۱۰۶ حکم حذف شده، ۲۴۳ اصلاح، ۳۷۷ حکم بدون تغییر باقی مانده و ۹۹۶ حکم جدید به آن اضافه شده است.

علاوه بر این تعداد کلمات لایحه برنامه پس از بررسی در کمیسیون تلفیق به دو و نیم برابر افزایش یافته است.

بر اساس گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه، ۳ هزار و ۴۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) از منابعی که دولت در لایحه برنامه پیش بینی کرده بود در مصوبه تلفیق حذف شده و ۱۲ هزار و ۳۰۰ همت در متن لایحه اضافه شده، ۴ هزار و ۱۸۰ همت مازاد بر لایحه است؛ بنابراین ۲۰ هزار هزار میلیارد تومان بار مالی جدید به دولت تحمیل شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با صراحت اعلام کرد؛ اگر لایحه برنامه به این شکل تصویب شود به هیچ وجه برای دولت قابل اجرا نیست.

براین اساس زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم هم در نشست خبری تغییرات گسترده در برنامه هفتم را پذیرفت و قول اصلاح و تنقیح برخی مواد را داد.

این درحالی است که قرار بود هفته گذشته بررسی لایحه برنامه هفتم در دستور کار مجلس قرار گیرد اما به تعویق افتاد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.