×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Thursday 25 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25395 خبر
تعویق کنکور کارشناسی بعید است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، قاسم احمدی لاشکی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالش‌های مدارس خارج از کشور، اظهار کرد: مدارس ایرانی در چندین کشور را بازدید کرده‌ و مشکلات را از نزدیک لمس کرده‌ام که در این راستا موارد مختلفی مطرح شده است و نیاز به بررسی بیشتری دارد. وی افزود: تمام مدارس یکجور نیستند؛ مدرسه‌ای در یک کشور ۷ تا ۸ دانش‌آموز و درجایی دیگر ۲ هزار دانش‌آموز دارد و باید دید آیا وجود این مدارس در همه جا نیاز است؟؛ به عنوان مثال در تانزانیا مدرسه ما 18 دانش آموز داشت. خوب نیست که پرداختی های ما به مدارس متفاوت باشد؛ به عنوان مثال در ترکیه رایزنی‌های‌شان فعال‌تر بود و 5 ماه حقوق را دریافت کرده بودند و جای دیگر وضع بدتر بود اما در کل ناهماهنگی‌هایی وجود دارد. احمدی لاشکی با بیان اینکه معتقدم امسال بیشترین تغییرات را در بودجه مدارس خارج از کشور داشتیم، گفت: گاهی می‌دیدم معلم ما در برخی کشورها تحقیر می‌شود؛ برخی از معلمان باید توانمندتر شوند به عنوان مثال در میلان ایتالیا از یکی از معلمان خواستم شیوه‌های آموزش در آنجا را توضیح دهد اما نمی‌توانست؛ هرچند آن معلم می‌گفت ۶ ماه است حقوق نگرفته و نمی‌تواند بیرون برود. وی با بیان اینکه از 13 هزار دانش‌آموز مدارس خارج از کشور حدود ۳ هزار نفر ایرانی نیستند و 10 هزار و 650 دانش‌آموز ایرانی داریم، افزود: نیازمند اصلاح مسیر هستیم  و نباید مدارس خارج از کشور تعطیل شوند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور ما بر اساس آخرین سرشماری رسمی ۸ میلیون و ۸۹۵ هزار و ۵۵۲ نفر 10 تا 49 ساله بیسواد داریم؛ این طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس است، در واکنش به اظهارات رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور مبنی بر اینکه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بیسواد در کشور داریم، گفت: این آمار مربوط به گروه سنی ۶ تا ۱۹ سال است. هرچند غالبا آمارهای ما در کشور مشکل دارد و دارای اختلاف است و باید آن را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: آیا با این آمار بیسوادان و مشکلاتی که هست می‌توان باز هم برای ۷، ۸ هزار نفر پول در جای دیگر هزینه کرد؟ از سوی دیگر کیفیت آموزش در این مدارس پایین است؛ در کشوری 6 دانش آموز در مدرسه داریم که هرکدام یک رشته و پایه هستند و در این حالت بهترین معلمان که آزمون داده‌اند به این مدارس می‌روند اما به همه دروس در همه پایه‌ها و رشته‌ها مسلط نیستند؛ باید آموزش از طریق فضای مجازی تقویت شود و فقط خوب است یک نفر برای هماهنگی آنجا حضور داشته باشد. نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید درباره موفقیت در این مدارس بررسی کنیم، اظهار کرد: آمار دقیقی از ایرانیان خارج از کشور نداریم از ۴ تا ۸ میلیون آمار شنیده‌ایم اما اگر 4 میلیون را درنظر بگیریم باید 500 هزار دانش‌آموز داشته باشیم که حاکی از این است این تعداد فرزندان دارند در مدارس خارجی درس می‌خوانند و نه در مدارس ایرانی زیرا فضای فیزیکی مدارس خارج از کشور ضعیف هستند و باید روی مدارس کار شود. وی افزود: سرانه دانش‌آموزی در مدارس ‌شبانه‌روزی بسیار کم است اما در آن طرف، 207 میلیارد تومان هزینه می‌کنیم تا فرزند سفیر و سرکنسولی ما آنجا درس بخواند. البته باید از سفرا و وزارت امور خارجه برای حل مشکلات مدارس خارج از کشور به‌ویژه در ماه‌های اخیر تشکر کنیم اما در فعالیت این مدارس نیازمند یک بازنگری هستیم. احمدی لاشکی ادامه داد: مجلس برای کیفیت آموزش در مدارس خارج از کشور وارد عمل شده است و نمایندگان در ارزشیابی تحصیلی، موارد مالی، مدارس تطبیقی و نظارت بر حساب‌ها  در حال بررسی هستند؛ باید مدارس خارج از کشور تقویت شود اما حتما باید مدارس بزرگ را از مدارس کوچک آسیب‌زا جدا کنیم. وی درباره تغییر زمان برگزاری کنکور سراسری عنوان کرد: برای آینده کنکور، برنامه داریم؛ دوشنبه جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان سنجش و مرکز پژوهش ها در دفتر رئیس داریم؛ در استان های سیل زده وضعیت خوب نبود، کنکور ارشد تاریخش عقب افتاد و ۲ آزمون از جمله دستیاری پزشکی برای تخصص هم عقب افتاد. نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما سازمان سنجش برای کنکور کارشناسی عنوان کرد که وضعیتش مهیا نیست که آن را هم عقب بیندازد و ممکن بود نیم سال اول نتواند پذیرش داشته باشد؛ تا این لحظه بعید است کنکور کارشناسی عقب بیفتد و داوطلبان طبق برنامه زمانی 14 و 15 تیر آماده شوند. وی درباره استخدام حق التدریس‌ها نیز گفت: وزیر آموزش و پرورش وعده داده و به سازمان امور استخدامی فرستاده است تا حق التدریس‌هایی که کدشناسه دارند، تعیین تکلیف شوند؛ این افراد  باید بدون آزمون روانه دانشگاه فرهنگیان شوند و نهضتی‌ها هم باید در آزمونی که خود آموزش و پرورش برگزار می‌کند، شرکت کنند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.