×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25249 خبر
تشکیل 1000 پرونده برای حفاران غیرمجاز طلای اندریان / پلمب 30 کارگاه غیرمجاز استحصال طلا در تبریز و ورزقان

به گزارش همنوا، حسین عبدی صبح امروز در گفت وگو با خبرنگاران از استقرار یگان‌های ویژه پلیس در محدوده معدن طلای اندریان برای ساماندهی و برخورد با حفاران غیرمجاز و دست اندازان به ثروت ملی در این معدن خبر داد و بر عزم راسخ پلیس برای حل ریشه‌ای حواشی این منطقه تاکید کرد.

وی افزود: حواشی معدن طلای اندریان، مساله و موضوع مهم و حیاتی استان به شمار می رود که خوشبختانه با ورود و دستور جدی مدیریت ارشد استان و نهادها و دستگاه‌های قضایی، انتظامی و امنیتی با جدیت دنبال می‌شود و تاکنون نیز اقدامات زیربنایی قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته است.

عبدی در بخش دیگری از سخنان خود از تشکیل بیش از یک هزار پرونده قضایی و دستگیری ده ها نفر از متخلفان و حفاران غیرمجاز در این معدن خبر داد و گفت: در پیگیری‌های قضایی و انتظامی، هم با حفاران غیرمجاز و هم با استحصال کنندگان غیرقانونی طلا در اندریان برخوردهایی صورت گرفته و پرونده های تشکیل یافته به مراجع قضایی ارجاع شده است.

فرمانده انتظامی استان در ادامه همچنین با اشاره به تعطیلی تعداد قابل توجهی از کارگاه های فرآوری و استحصال طلا در تبریز و منطقه اندریان خبر داد و تصریح کرد: در این مدت، تعداد ۳۰ کارگاه غیرمجاز استحصال و فرآوری طلا در منطقه اندریان، شهرهای اطراف و تبریز شناسایی و پلمب شده است.

عبدی در عین حال با تاکید بر ضرورت ایفای نقش و مسوولیت همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مسوول در موضوع حواشی معدن طلای اندریان، گفت: شرکت بهره‌بردار و همچنین سازمان‌های مسوول، از جمله سازمان صمت استان، باید بیش از گذشته در راستای عمل به وظایف مدیریتی و نظارتی خود عمل کنند؛ چراکه حل‌ مساله و حواشی معدن طلای اندریان، تنها با اقدامات پلیسی امکان پذیر نخواهد بود.

فرمانده نیروی انتظامی استان در ادامه با اشاره به این که موضوع حفاری‌های غیرمجاز در معدن طلای اندریان جرم انگاری شده است، خاطرنشان کرد: ابهامات بسیاری پیرامون معدن اندریان و حفاران غیرمجاز فعال در این منطقه وجود دارد که در روند برخوردهای قضایی، اقدامات قانونی در این خصوص در حال انجام است. 

عبدی همچنین با اشاره به قصور و رفع مسوولیت مدیریتی و اجتماعی شرکت بهره بردار معدن در جلوگیری از فعالیت حفاران غیرمجاز نیز گفت: شرکت بهره بردار معدن، نباید با رفع مسوولیت و قصور در انجام وظایف مدیریتی و اجتماعی، از تعهدات قانونی خود شانه خالی کند و باید به سهم خود با ایجاد و افزایش زیرساخت‌های حفاظتی و امنیتی لازم، مانع از دست اندازی متخلفان و سوء استفاده کنندگان به منابع ملی شوند.

وی، راه‌اندازی تعاونی‌های تولید و اشتغال قانونی، جذب و به کارگیری جوانان جویای کار، زمینه‌سازی برای رفع بسترهای سوء استفاده و نیز هزینه کرد در حوزه عمران و آبادانی منطقه را از مهم‌ترین وظایف و مسوولیت‌های مدیریتی و اجتماعی شرکت بهره‌بردار معدن طلای اندریان و دیگر سازمان‌های متولی دانست.

عبدی از تداوم حضور، نظارت و برخورد پلیس در منطقه برای ریشه کن کردن فعالیت حفاران غیرمجاز و نیز ساماندهی معدن در این منطقه خبر داد.

برداشت غیرمجاز سنگ طلا از معدن «اندریان و آستارگان» و مناطق همجوار در شهرستان ورزقان آذربایجان شرقی به معضل سال های اخیر منطقه، تبدیل و اختلاف نظر در اجرای ماده ۱۹ قانون معادن، تداوم این معضل را موجب شده است.

مطابق تصریح ماده ۱۹ قانون معادن، تبصره های یک و ۲ این قانون، هرکس بدون اخذ پروانه اکتشاف یا بهره‌برداری یا اجازه برداشت اقدام به حفاری های اکتشافی، استخراج، برداشت و بهره‌برداری مواد معدنی کند، متصرف در اموال عمومی و دولتی محسوب می‌شود و با او برابر قوانین و مقررات مربوط رفتار می شود؛ در این موارد باید ماموران بلافاصله از این‌گونه عملیات جلوگیری و متهم یا متهمان را برای صدور حکم به مراجع قضایی معرفی کنند.  

بر اساس قانون، هر گونه تعدی، دخل و تصرف و برداشت های غیرمجاز از منابع معدنی غیرقانونی و غیرشرعی است، اما  بر اساس گفته منابع محلی و مسوولان ذیربط، استخراج کنندگان غیرمجاز و چپاولگران، خارج از قانون اقدام به برداشت از معدن طلای «اندریان» در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در حوزه استحفاظی شهرستان ورزقان می کنند. 

معدن طلای مناقشه برانگیز «اندریان» در محدوده ۱۲۰ هکتاری منطقه کوهستانی و صعب العبور، مشرف به روستاهای «اندریان»، «آستارگان»، «میوه رود»، «قینر»، «گونه گوره»، «حاجیلار»، «طرزم» و «گل آخور» در محدوده جنگل های ارسباران دیزمار در فاصله ۸۰ کیلومتری از مرکز ورزقان، و ۳۵ کیلومتری از بخش خاروانا واقع شده است.

فعالیت‌های اکتشافی در محدوده معدن طلای اندریان از سال ۱۳۷۲ توسط شرکت منطقه‌ای معادن آذربایجان آغاز شد و اکنون نیز شرکت معدنی «زرین داغ آسترگان» با همکاری و سرمایه گذاری «شرکت پروژه زمین شناسی معدنی» از کشور گرجستان با هدف استخراج سالیانه ۱۴۰۰ هزار تن کانسنگ طلا و تولید طلا به روش «هیپ لیچ» در این معدن فعالیت می‌کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.