×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
تخلیه چندین روستا به‌خاطر اشتباه محاسباتی مهندسان سد شهید مدنی

احمد علیرضا بیگی در گفت‌وگویی، اظهار کرد: سرمایه‌های کلان کشور در قالب سد شهید مدنی تبریز بدون اینکه اثر خاصی داشته باشد، آفتاب می‌خورد!

وی افزود: افتتاح سد شهید مدنی تا پایان دولت امکان‌پذیر نیست؛ چرا که دولت به زیرساخت‌ها به‌طور کل و به زیرساخت‎‌های آذربایجان‌شرقی به‌طور خاص عنایتی نشان نمی‌دهد!

بیگی در عین حال خاطرنشان کرد: سد شهید مدنی تبریز می‌تواند 200 میلیون متر مکعب آب را ذخیره‌سازی کند و این منبع عظیم ذخیره‌سازی در صورت آبگیری تاثیرات شگرفی در افزایش قابلیت‌ها و ظرفیت‌های توسعه آذربایجان و کشور خواهد داشت.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: بخش عمده کارهای سد انجام گرفته و در دولت قبل ساختمان عملیاتی سد خاتمه یافته بود و آبگیری آن صرفا به خاطر دغدغه‌های موجود در ارتباط با دریاچه ارومیه اتفاق نیفتاد.

استاندار پیشین آذربایجان‎‌شرقی تصریح کرد: هنگام مطالعه سد در دولت اصلاحات در ارتباط با زمین‌های حاشیه‌ای اشتباه محاسباتی رخ داده بود و زمان اجرای پروژه متوجه این اشتباه دولت ماقبل شدیم.

بیگی توضیح داد: یک سری از زمین‌هایی که جزو مخزن سد نبودند به اشتباه جزو مخزن سد محاسبه شده و منجر به تخلیه تعدادی از روستاها شده بود که نباید می‌شد.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، جهت احداث سد، تاسیسات وابسته و بالادست شامل سازه‌های شوری اعتباری به مبلغ 1599 میلیارد ریال و 20 میلیون یورو هزینه شده است.

سد شهید مدنی تبریز در بلاتکلیفی مطلق و بدون آب

 عملیات اجرایی سد شهید مدنی از سال ۱۳۸۵ شروع و  چهارم تیرماه سال 1390 با حضور معاون اول رئیس ‌جمهور وقت افتتاح شد؛ اما با وجود پیشرفت فیزیکی بالای 90 درصدی در این سال‌ها اتمام و آبگیری آن دچار اما و اگر و سنگ‌اندازی‌های متعدد شده و معلوم نیست میخ آخر پروژه کی کوبیده می‌شود.

وضعیت بلاتکلیف سد شهید مدنی تبریز آن هم در آخرین قدم‌های تکمیل و بهره‌برداری به گونه‎‌ای است که استاندار پیشین آذربایجان‌شرقی مدعی می‌شود، در شرایط فعلی، پیشرفت و تکمیل سد شهید مدنی تبریز در بلاتکلیفی مطلق قرار دارد و بنده اراده‌ای در دولت برای تکمیل پروژه سد شهید مدنی نمی‌‎بینیم!!

این گزارش حاکی است سد شهید مدنی تبریز، از نوع سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی و طول تاج 277.35 متر، ارتفاع سد از بستر رودخانه 47 متر و عرض تاج آن هفت متر است. این سد در پنج کیلومتری شمال‌شرقی تبریز (جاده تبریز ـ اهر) و  پشت ارتفاعات شمال تبریز موسوم به عینالی واقع شده و با بهره‌برداری از آن یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت برای احیای دریاچه ارومیه تحقق خواهد یافت.

رودخانه آجی‌چای از دامنه‌های جنوبی سبلان سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه پس از طی 220 کیلومتر و عبور از دره ونیار در شمال شهر تبریز و پس از پیوستن آب‌های سرچشمه گرفته از کوه سهند، به دشت وسیع تبریز وارد می‌گردد.رودخانه آجی‌چای بعد از مشروب نمودن دشت تبریز به دریاچه ارومیه به فاصله 90 کیلومتری غرب تبریز می‌ریزد.

 با اتمام عملیات و آبگیری مخزن سد شهیدمدنی علاوه بر اینکه در فصول مناسب آب ذخیره شده به منظور احیای دریاچه ارومیه آزادسازی خواهد شد، دریاچه پشت سد نیز به یکی از قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری اطراف کلان‌شهر تبریز تبدیل خواهد شد که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند در این زمینه مشارکت بیشتری کرده و از این طریق به رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و ایجاد فضای مفرح برای مردم آذربایجان کمک کنند.فارس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.