×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 29 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 18 May 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25503 خبر
تالاب قره‌قشلاق با راه‌اندازی خانه محیط‌‌زیست جان می‌گیرد

به گزارش همنوا به نقل از ایرنا، شهنام اشتری در بازدید از تالاب قره قشلاق در بناب، مشارکت حداکثری جوامع محلی در حفاظت و احیای تالاب ها را یکی از راهکارهای ضروری و اساسی در برنامه های پیش روی محیط زیست اعلام و بر نقش خانه های محیط زیست تالابی و تشکل‌های مردم نهاد در این راستا تاکید کرد.

وی با بیان اینکه آموزش و اطلاع رسانی و جلب مشارکت مردمی در حفاظت از محیط زیست و به خصوص احیای تالاب ها نقش محوری دارد، یادآور شد: تشکل های مردمی و رسانه ها باید در این خصوص روشنگری و فرهنگ سازی کنند.

اشتری پیگیری میزان تحقق حقابه تالاب قره قشلاق و همچنین وضعیت حفاظتی، چالش ها ، تهدیدات و فرصت ها، مصوبات کمیته شهرستانی و استانی تالاب برای پویایی این اثر طبیعی در حنوب آذربایجان شرقی را بسیار تعیین کنده خواند.

وی با اعلام اینکه خانه محیط‌ زیست قره قشلاق به زودی در روستای قره قشلاق راه اندازی خواهد شد، گفت: اعتقاد سازمان محیط زیست بر این است که اگر مشارکت مردمی در حفاظت صورت نگیرد این حفاظت به صورت کامل و جامع نخواهد بود و برای توسعه پایدار، این خانه‌ها افتتاح و بهره برداری می شود و مدیریت آن هم بر عهده خود جوامع محلی می‌باشد.

اشتری تنوع گونه های پرنده در تالاب قره قشلاق را نشانه پویایی و احیای این تالاب دانست و افزود: در حال حاضر گونه هایی شاخص همچون خروس کولی،_حواصیل، سنقر تالابی، شاهین، سارگپه، دلیجه، باکلان، آنقوت، آبچلیک سانان، عقاب استپی، فیلوش، اردک سرسبز، اردک سرحنایی،غاز خاکستری و درنا خاکستری در این تالاب زیبا قابل مشاهده است.

وی اظهار کرد: با بارش‌های اخیر و ورود آب به تالاب قره قشلاق از طریق مبادی تامین حقابه مثل کانال نئور از رودخانه زرینه رود، زمینه برای رشد گیاهان تامین کننده منابع غذایی زیستمندان تالاب نیز فراهم شده است و هم اکنون شرایط مساعدی برای لانه گزینی و زادآوری پرندگان بومی و مهاجر وجود دارد.

اشتری با بیان اینکه تالاب قره قشلاق دارای برنامه مصوب مدیریت جامع می باشد، اضافه کرد: رعایت اولویت های تصریح شده در برنامه مدیریت از سوی دستگاه های اجرایی از جمله تامین حقابه، رعایت الگوی کشت و مهمتر از همه رویکرد مشارکتی جوامع محلی در حفاظت و احیای این تالاب حائز اهمیت است.

وی وسعت اصلی تالاب قره قشلاق را ۲۰ هزار هکتار اعلام و اظهار کرد: حق آبه این تالاب سالانه ۶۴ میلیون مترمکعب است که حدود ۶۰ درصد آن از طریق زرینه رود و رود فرعی آن که کانال نئور است و بقیه از سایر رودها از جمله مردق چایی و صوفی چای تامین می شود.

به گزارش ایرنا، به دلیل اینکه تالاب قره قشلاق در شهرستان بناب غیردریاچه ای است، به شدت نیازمند بارش ها و آب رودخانه ها است که با خشکسالی هر دوی این عناصر از بین می رود و حیات تالاب با چالش جدی روبرو می شود.

تاکنون تعداد ۱۹۳ گونه پرنده در تالاب قره قشلاق ثبت و شناسایی شده است و تعداد ۲۷ پستاندار، ۱۶ گونه ماهی و هفت خزنده در محل تالاب زندگی می کنند.

تعداد گونه های گیاهی تالاب قره قشلاق بیش از دو هزار و ۵۰۰ نوع است که بیشتر این گونه های گیاهی شورپسند هستند.

تالاب قره قشلاق به عنوان بزرگترین تالاب بین المللی آذربایجان شرقی در فاصله ۱۳ کیلومتری شهرستان بناب واقع شده است، که از آن به عنوان عروس تالاب های شمال غرب ایران نام برده می شود.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.