×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25249 خبر
برخی ساختمان‌های تبریز بر اساس ضوابط ۵۰ سال قبل احداث شده‌اند

به گزارش همنوا، گزارش کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص ابنیه‌ پرخطر و آسیب‌پذیر شهر در هفتاد و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز ارائه شد.

فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا ضمن ارائه گزارش مذکور اظهار داشت: بعد از حادثه‌های متروپل و پلاسکو فضایی در کشور ایجاد می‌شود که همه به تلاطم افتاده و به دنبال رفع مشکلات هستند.

وی با بیان اینکه در سه محور جلساتی را برگزار کردیم، ادامه داد: اولین محور، جلسه دادستان شهرستان تبریز بود که از نهادهای مختلف دخیل در حوزه ساخت‌وساز شهری دعوت کرده بودند، در تکمیل این جلسه دکتر رحمتی نیز با همان مضمون جلسه‌ای گذاشتند ما نیز هفته گذشته از آقای رشیدی خواستیم که به صورت مشترک این مورد را در دستور کار قرار دادیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه سخنان خود مطرح کرد: آخرین بحثی که وجود دارد، مصوبه‌ای است که دکتر رحمتی تحت عنوان ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان آذربایجان شرقی ارسال کردند.

بابایی اقدم اظهار کرد: قانون صراحتاً می‌گوید که مرجع شناسایی ساختمان‌های مشکل‌دار، مرکز تحقیقات اداره کل راه و شهرسازی است، الان باید تصمیم بگیریم که آیا شهرداری امکان شناسایی ابنیه پرخطر را دارد یا خیر و یا بر اساس گزارش‌های آتش‌نشانی می‌توان این اقدام را انجام داد یا نه، چون اطلاع ندارم که آیا آتش‌نشانی مسائل سازه‌ای را لحاظ می‌کند یا فقط طرح ایمنی در خصوص اطفای حریق را در نظر می‌گیرند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: کلیت بحث ما این است که باید ساختمان‌های تجاری و عمومی را شناسایی کنیم که شاید هیئت‌امنای ابنیه تجاری ما را متهم کنند ولی در خصوص ساختمان‌های مسکونی و دیگر ساختمان که مالکیت آن با شهرداری است می‌توان اقداماتی انجام داد.

بابایی اقدم در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: یک نکته بسیار مهم، عدم همراهی مالکان ساختمان‌ها است که الزام آن‌ها نیز به انجام تکالیف، نیازمند شناسایی دقیق است.

روح‌الله رشیدی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز هم در این جلسه گفت: معاونت شهرسازی موظف به ابلاغ موضوع ناایمنی به مالکان پاساژها است، شهرداری هم مکلف به شناسایی مراکز تجاری خالی برای امکان جابجایی اصناف در صورت نیاز به نوسازی و بازسازی است.

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز هم در این باره بیان کرد: پیشنهاد من این است که وقتی شناسایی بر عهده راه و شهرسازی است، همراهی کنیم اما زیر بار مسئولیت نرفته و خودمان را درگیر نکنیم، چون این موضوع مسائل و مشکلات حقوقی ایجاد می‌کند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.