×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : جمعه 31 فروردین 1403  .::.   برابر با : Friday 19 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25368 خبر
بختگان تراز آبگیری دریاچه‌های ایران را شکست

به گزارش همنوا به نقل از ایرنا، حمید ظهرابی روز یک‌شنبه با بیان اینکه بختگان در سال گذشته ۱۵.۶۸ کیلومتر مربع آبگیری شده بود افزود: این دریاچه در اردیبهشت سال جاری  ۱۵۵.۹ کیلومتر مربع آبگیری شده و تراز آبگیری تالاب‌ها و دریاچه های کشور را شکسته است.

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس افزود: طبق بررسی مرکز سنجش از دور وابسته به سازمان فضایی  ایران تصاویر ماهواره ای تالاب های مهم کشور   در دو روز مشابه در سالهای ۹۸ و ۹۹ و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به این پهنه های مهم آبی، تالاب بختگان تراز آبگیری را زده است.

 

 ظهرابی در ادامه در خصوص آبگیری تالاب مهارلو نیز گفت: این تالاب در اردیبهشت پارسال  ۱۵۹.۷۲ کیلومتر مربع آبگیری شده بود که در سال جاری این سطح آبگیری به  ۱۷۹.۱۵ کیلومتر مربع افزایش یافته و  ۱۲ درصد افزایش آبگیری داشته است.

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس همچنین در خصوص وضعیت تالاب طشک هم گفت: این تالاب در اردیبهشت ۹۸ با مساحت آبی ۹۹.۲۸ کیلومتر مربع  فصول بارندگی را سپری کرد و در سال جاری سطح آبگیری آن به  ۱۴۱.۹ کیلومتر مربع رسیده  و ۴۳ درصد افزایش آبگیری داشته است.

 

تالاب و دریاچه بختگان بزرگترین دریاچه استان فارس در سال‌های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی، غاز است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.

 

این دریاچه که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد در حفظ بوم‌ساختار و محیط زیست شهرستان‌های اطراف نیز تأثیر بسزایی دارد و در سال‌های گذشته کاملاً خشک بود و در حالی که امسال بر اثر بارش‌های بهاری  آبگیری شد اما در گرمای تابستان معمولا باز هم به سمتی خشکی می گراید.

 

دریاچه های بختگان ، مهارلو و طشک در شهرستان های نی ریز ، سروستان و بختگان در شرق شیراز واقع شده اند.

 

 

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.