×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه 22 مهر 1403  .::.   برابر با : Sunday 13 October 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26080 خبر
با پرنده اسرارآمیز ارسباران آشنا شویم

به گزارش همنوا، داود غنی پور با حضور در ماموریت سرشماری پرندگان شاخص استان گزارش داد : سیاه خروس بعنوان شاخص ترین گونه از ماکیان سانان استان دارای زیستگاهی محدود به شمال استان بوده و به غیر از قسمتی از اکوسیستم ارسبارانی در هیچ کجای کشور گزارش نشده  علاوه بر آن به رغم تلاش چندساله کارشناسان و سایر علاقمندان تاکنون تصویری کامل از رفتار گونه در کشور ضبط نشده بود که خوشبختانه در سرشماری سال جاری به این امر محقق گردید.

وی ادامه داد : با توجه به حساسیت زیستگاهی و وضعیت شکننده زیستگاهی گونه همه ساله تا پایان خرداد ماه ممنوعیت ورود به این مناطق در دستور کار قرار می گیرد و این ممنوعیت در سال جاری نیز برقرار بوده  لذا از کلیه هم وطنان و گردشگران به خصوص افرادی که از خودروی دو دبفرانسیل و آفرودی و موتورهای کراس استفاده می کنند تقاضا دارد به هیچ عنوان و در طول سال به ویژه از ابتدای اردیبهشت ماه لغایت اول تیر ماه وارد زیستگاههای امن نشوند.

غنی پور اذعان داشت : متاسفانه در چندسال اخیر برخی افراد نا آگاه با اعمال خارج از عرف و خود خواهانه با استفاده از خودروهای مخرب و بدون توجه به حساسیت ها و محدودیت ها تخریبات گسترده ای را در مناطق امن و حساسیت استان بتعث شده اند و متاسفانه در حال حاضر فعالیتهای آفرودی یکی از بزرگترین تهدید تنوع زیستی و زیستگاههای استان می باشد.

با پرنده ارزشمند ارسباران بیشتر آشنا شویم

دانشنامه پژوهشهای جانوری در مورد «سیاه خروس» نوشته است:

سیاه‌خروس پرنده‌ای از زیرخانوادهٔ تَذَرویان (Tetraoninae)، راستهٔ ماکیان‌سانان (Galliformes) است. این پرنده ۴۰ تا ۴۸ سانتی‌متر طول دارد و جثه‌اش بزرگ است. پرنده نر سیاه با جلای سبز آبی، زیر بال‌ها سفید با انحنای به درون، دم دوشاخه، دو لکهٔ سفید روی شانه‌ها و یک لکه قرمز تاج‌مانند بالای هر چشم دیده می‌شود. پرنده ماده کوچک‌تر از نر است و به رنگ قهوه‌ای خرمایی به راه راه عرضی تیره بسیار، زیرتنه خاکستری، دم بسیار کوتاه‌تر از نر که انتهایش مستطیلی شکل است و قرمزی بسیار کوچک و ناواضح بالای چشمش دیده می‌شود. این پرنده، پروازی پر سر و صدا دارد و هنگام نمایش‌های جنسی که هنگام غروب و صبح زود انجام می‌گیرد، پرنده نر با سر و صدا، در هوا جست‌هایی تا ارتفاع ۱٫۵ متر می‌زند. 

سیاه‌خروس‌ها در حاشیه جنگل‌ها و مناطق کوهستانی و مرتفع به سر برده و در زیر بوته‌های کوتاه یا پای صخره‌ها آشیانه می‌سازد. این گونه از پرندگان در ایران در منطقه حفاظت شده ارسباران دیده می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.