×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
انگلیس بدهی خود به ایران را پذیرفت

به گزارش همنوا به نقل از تسنیم، روزنامه گاردین در روز جمعه در گزارشی نوشت که بن والس وزیر دفاع انگلیس در نامه‌ای که برای وکلای نازنین زاغری زندانی بریتانیایی در ایران نوشته است، برای اولین بار بدهی بریتانیا به ایران بر سر یک معامله تسلیحاتی مربوط به پیش از انقلاب اسلامی سال 1357 را به‌رسمیت شناخته و در تلاش است این بدهی را از طریق قانونی تسویه کند.

وزیر دفاع انگلیس با اشاره به قرارداد مربوط به اداره صنایع تسلیحاتی بریتانیا و ایران و اختلاف حقوقی در این زمینه به بدهکار بودن دولت بریتانیا اذعان کرده و گفته است که تمامی راه‌های قانونی و حقوقی  برای بازپرداخت این بدهی‌ها باید بررسی شود.

بن والس ضمن تأکید بر نظرات قبلی‌اش که باز بودن این بدهی را برای دولت بریتانیا شرم‌آور خوانده، گفته است که با وجود این، هرگونه پرداختی به ایران نباید در تناقض با تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا باشد.

به گزارش دویچه‌وله، بریتانیا بابت عدم تحویل تانک‌های چیفتن سفارش‌شده از سوی ایران حدود 400 میلیون پوند به تهران بدهکار است. این تانک‌ها در زمان رژیم شاه سفارش داده شده بودند و با وقوع انقلاب اسلامی ایران، بریتانیا تحویل آنها را منتفی دانست.

قرار است دادگاهی در بریتانیا مسئله بازپرداخت بدهی بریتانیا به ایران را روز 4 نوامبر (14 آبان) به بررسی بگیرد. در محافل سیاسی بریتانیا تعیین این تاریخ که یک روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست تصادفی تلقی نمی‌شود.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.