×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25248 خبر
انسولین قلمی ارزان می‌شود

به گزارش همنوا به نقل از ایرنا، محمدرضا شانه ساز افزود: محموله جدید انسولین قلمی وارد کشور شده و از امروز توزیع آن شروع می شود، یک محموله نیز از یک کمپانی دیگر به زودی وارد می شود. تلاش می کنیم تعداد رقبای خارجی عرضه کننده انسولین قلمی را در کشور زیاد و قیمت تمام شده آن را در ایران ارزان کنیم تا قیمت آن (از نظر یورویی) در سطح قیمت کشورهای دیگر به ایران عرضه شود.

وی ادامه داد: مشکلی که از گذشته وجود داشته این است که انسولین قلمی از طرف کمپانی عرضه کننده، از نظر نرخ یورویی خیلی گرانتر از کشورهای دیگر به ایران عرضه می شود. کمپانی های تولید کننده انسولین نباید این دارو را در زمانی که ایران در شرایط تحریم است، گرانتر بفروشند، بنابراین با اقدامات انجام شده و ایجاد رقابت بین کمپانی های عرضه کننده انسولین به بازار ایران، قیمت یورویی واردات آن را کاهش دادیم و از این پس محموله های انسولین وارداتی با قیمتی حدود نصف قیمت قبلی وارد کشور می شود و بطور قطع قیمت آن برای مصرف کننده و بیمه ها نیز کاهش می یابد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: میزان عرضه انسولین قلمی در بازار نسبت به سال قبل کم نشده، این دارو بالاترین میزان ارزبری را در بین همه داروهای وارداتی کشور دارد بنابراین نمی توانیم آن را بی حساب و کتاب توزیع کنیم و از سال گذشته با کنترل بر اساس الگوی نیاز یک دوازدهم بازار و بیماران به صورت ماهانه توزیع می شود.

وی ادامه داد: در مجموع کمبود انسولین در بازار زیاد نبوده است. اوایل سال تا حدی به علت مشکلاتی که در تامین ارز وجود داشت، واردات آن مقداری با وقفه مواجه شد و بعد از آن کمبود انسولین در بازار جبران شد. در مجموع امسال حدود ۲۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل انسولین قلمی به کشور وارد شده، ضمن اینکه تولید داخلی انسولین قلمی از نوع انسولین گلاژین نیز در کشور شروع شده در حالی که سال گذشته انسولین قلمی تولید داخل نداشتیم.

شانه ساز گفت: واقعا کمبودی در انسولین قلمی در بازار ایران وجود ندارد و افرادی که موضوع کمبود انسولین را مطرح می کنند، اهداف تجاری دارند و به دنبال سودجویی هستند.

وی گفت: الگوی توزیع ماهانه انسولین، گرچه ممکن است، مشکلاتی ایجاد کند اما برای بیماران و بیمه ها یک مزیت است و امکان سوء استفاده سودجویان را کم می کند. در این الگو با همکاری داروخانه های منتخب، انسولین قلمی بر اساس نیاز ماهانه بیماران بر اساس کد ملی توزیع می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: مشکل اساسی در توزیع این دارو که امکان قاچاق و سوءاستفاده از آن را فراهم می کند، تفاوت قیمت آن در ایران و کشورهای همسایه است، قیمت انسولین قلمی در ایران حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است و در کشورهای همسایه حدود ۲۸۰ هزار تومان است بنابراین با حساب و کتاب توزیع می شود و اینکه قرار باشد به وفور در همه داروخانه ها در دسترس باشد عملا به علت ارزبری بالایی که دارد و با توجه به تفاوت قیمت و امکان سوء استفاده از آن، امکانپذیر نیست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.