×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Wednesday 24 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25392 خبر
افزایش ۶۹ درصدی عضویت در کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی

به گزارش همنوا، اسد بابایی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از سال ۱۳۸۹ که بیشترین عضو کتابخانه ها ۱۱۳ هزار نفر بوده است، این تعداد افزایش فعلی یک رکورد محسوب می شود طوری که در مدت ۶ ماه سقف تاریخی عضویت را رد کردیم.

وی شاخص کتابخانه های فعال و ممتاز را تعداد اعضا، میزان کتاب های امانت داده شده، فضای کتابخانه و تعداد منابع کتاب ذکر کرد و گفت: از ابتدای سال تا تیرماه ۲۵۴ هزار جلد کتاب امانت داده ایم که در مدت سه ماه گذشته رشد ۱۰۱ درصدی (۱.۰۱برابر) در امانت کتاب داشته ایم.

بابایی با اشاره به افزایش منابع کتابخانه ای از طریق اجرای طرح های نذر کتاب با عنوان «نشر خوبی ها» گفت: در این پویش مردم ۳۶ هزار جلد کتاب یعنی به اندازه ۲ کتابخانه کتاب هدیه دادند همچنین در فصل خانه تکانی نیز پویشی با نام «بارش دانایی» راه اندازی کرده ایم که تا ۲۹ اسفند این طرح به منظور هدیه کتاب توسط مردم ادامه دارد.

مدیرکل کتابخانه های آذربایجان شرقی با اشاره به توسعه کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی از افتتاح کتابخانه تربیت تبریز در ۲ طبقه خبر داد و افزود: توسعه و تجهیز این کتابخانه در مدت ۱۵ سال ۵۵ درصد پیشرفت داشت که در مدت سه ماه ۴۵ درصد باقی مانده نیز تکمیل و افتتاح شد.

بابایی همچنین از افتتاح کتابخانه خیرساز مارالان تبریز، کوثر مارالان، کتابخانه عمومی یامچی مرند خبر داد و گفت: برنامه ریزی برای بازگشایی کتابخانه سردار شهید سلیمانی با تجهیزات و بخش های به روز آغاز شده و تا اردیبهشت سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه در توسعه فیزیکی کتابخانه ها قدم های خوبی با کمک خیران و مردم برداشته شده است، خاطرنشان کرد: برای توسعه کتابخانه ها سال گذشته ۵ میلیارد تومان اوراق خریداری کردیم که امسال این رقم به ۱۴.۵ میلیارد تومان از طریق تملک دارایی افزایش یافته است که ۶۰ درصد آن نقدی است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی با بیان اینکه اساس کارکرد کتابخانه‌ها در دنیا و در ایران تغییر کرده و آن تصوری که از کتابخانه به عنوان یک محیطی که در آن تنها امانت کتاب اتفاق می‌افتد یا با سالن مطالعه تعریف می‌شود تغییر کرده است، گفت: بر این اساس ما نیز به بازتعریف از کتابخانه و ایجاد برنامه ها و طرح های متنوع فرهنگی اقدام کرده ایم.

وی همچنین گفت: برای حمایت از کسب و کارها آموزش چرم دوزی، خیاطی، گلدوزی و صنایع دستی را نیز در کتابخانه ها راه اندازی می کنیم.

بابایی از راه اندازی نمایشگاه کسب و کارهای کوچک در بیشتر کتابخانه های استان خبر داد و افزود: آموزش رایگان صنایع دستی و واگذاری غرفه های رایگان در این راستا انجام می شود.

وی با اشاره به اجرای ۶۰ نوع خدمت جدید در کتابخانه ها خاطرنشان کرد: بعد از ۲۵ سال در کتابخانه مرکزی تبریز اقدام به بازطراحی کتابخانه و ایجاد بخش های جدید کردیم که ایجاد گالری عکس، مجهز کردن بخش کودکان، اتاق علم و تکنولوژی، اتاق مطالعه گروهی و تکی و اتاق فکر از جمله این طرح هاست .

مدیرکل کتابخانه های آذربایجان شرقی اجرای میز مرجع مجازی را از دیگر خدمات ارایه شده در این نهاد دانست و گفت: در این طرح پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی کلید واژه مقاله مورد نظر را به کتابدار ارایه می دهند و کتابدار نیز مقالات مرتبط با این موضوع را بعد از جستجو در اختیار پژوهشگر قرار می دهد؛ همچنین طرح پرسش از کتابدار نیز به منظور مشاوره برای راهنمایی موضوع کتاب به علاقمندان اجرا می شود.

بابایی کتابخانه مرکزی تبریز را یکی از غنی ترین کتابخانه های کشور از نظر منابع و محتوای باارزش کتب معرفی کرد و گفت: سه هزار و ۲۰۰ نسخه خطی منحصر به فرد از جمله انجیل رسولان که یکی از با ارزش ترین کتاب ها در دنیا است و نیز وقف نامه ربع رشیدی که ثبت ملی شده، در این کتابخانه نگهداری می شود.

وی ادامه داد: همچنین ۲۴ هزار نسخه کتاب صوتی و دیجیتال در کتابخانه مرکزی وجود دارد که به فراخور نیاز در حال گسترش موضوع و تعداد کتاب های دیجیتال هستیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی تعداد اعضای فعال کتابخانه ای استان را ۱۳۲ هزار عضو برشمرد و گفت: کتابخانه مرکزی تبریز با ۱۵ هزار عضو فعال بیشترین و کتابخانه های شهریار تبریز، پیامبر اعظم سهند، تربیت دانشسرا، اوحدی مراغه ای، شهید باکری ملکان و پیامبر رحمت میانه بیشترین اعضا را دارند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.