×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
از اقدامات سپاه عاشورا در مقابله با کرونا تا تهیه "اطلس محلات آذربایجان شرقی"

به گزارش همنوا به نقل از ایسنا، سردار عابدین خرّم در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های سپاه عاشورا و نیروهای بسیجی در استان در مقابله با کروناویروس، اظهار کرد: در این رابطه در پنج عرصه ورود کرده‌ایم و در اولین اقدام تمامی ظرفیت‌های درمانی و بیمارستانی خود را با بیش از ۳۵۰ پزشک متخصص و همچنین درمانگاه‌های تخصصی خود در اختیار دانشگاه علوم پرشکی تبریز قرار دادیم.

 

وی افزود: بیمارستان شهید محلاتی تبریز هم یک بیمارستان تخصصی در مازندران و شهر بابل به دلیل شیوع بالای بیماری، مستقر کرده و انجام ماموریت می‌کند.

 

وی با بیان این‌که تاکنون حدود ۱۹۰ مبتلای قطعی به کرونا در بیمارستان شهید محلاتی تبریز بستری شدند که متاسفانه پنج نفرشان جان خود را از دست داده و بقیه یا ترخیص شده و یا در حال طی دوران نقاهت هستند، افزود: اقدام بعدی سپاه استان در حوزه غربالگری و بسیج ملی مبارزه با کرونا بود و تاکنون ۹۳ درصد از مردم استان در این رابطه غربال شده‌ و افراد علامتدار به دانشگاه علوم پزشکی تبریز معرفی شده است.

 

فرمانده سپاه عاشورا با بیان این‌که ایجاد کارگاه‌های مردمی تولید ماسک از دیگر اقدامات سپاه بوده است، اظهار کرد: هم اکنون بیش از ۲۰۰ کارگاه در سراسر استان فعال بوده و طی ۴۵ روز اخیر بیش از دو میلیون ماسک تولید کرده‌اند.

 

وی توزیع بسته‌های معیشتی را محور چهارم اقدامات سپاه و بسیج در استان عنوان کرد و گفت: پایگاه بسیج هر محله خانوارهای نیازمند را شناسایی کرده و تاکنون بیش از ۵۲ هزار بسته معیشتی( قیمت هر بسته بیش از ۳۰۰ هزار تومن) در استان توزیع شده است.

 

اجرای طرح مواسات در سه مرحله

 

وی با بیان این‌که بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر رزمایش کمک‌های مومنانه، رزمایش مواسات طراحی شد که این رزمایش طی سه مرحله اجرا می‌شود، افزود: اولین مرحله این رزمایش روز پنجشنبه چهارم اردیبهشت ماه با توزیع ۴۰ هزار بسته معیشتی اجرا می‌شود؛ همچنین مرحله دوم و سوم نیز به ترتیب در نیمه ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر اجرا خواهد شد و در این رابطه همه ظرفیت‌های استانی و مردمی پای کار می‌آیند تا این بسته‌ها به دست تمامی خانواده‌های نیازمند برسد.

 

سردار خرّم با بیان این‌که فعالیت‌ در حوزه جنگ نوین از دیگر عرصه‌های فعالیتی ما در استان بوده است، گفت: یگان‌های مستقر در استان از ۱۳ اسفند اقدام به ضدعفونی و رفع آلودگی سطح شهر کرده و همچنان به این فعالیت ادامه می‌دهند.

 

وی با تاکید بر این‌که اقدام بعدی سپاه استان در حوزه کنترل فاصله گذاری اجتماعی بوده و همچنان آمادگی لازم را در این رابطه داریم، گفت: سپاه استان در مورد برپایی بیمارستان‌های صحرایی و همچنین توسعه مراکز درمانی آمادگی لازم را داشته و خدای ناکرده اگر سطح شیوع بیماری افزایش پیدا کند، آمادگی کامل داریم و از این جهت هیچگونه نگرانی نداریم.

 

به گزارش ایسنا، فرمانده سپاه عاشورا با بیان این‌که هم اکنون بیش از ۲۰۰ تخت نقاهتگاهی توسط سپاه در تبریز راه‌اندازی شده اما با توجه به فرهنگ مردم هنوز استفاده نشده‌اند، گفت: این تخت‌ها به همراه چادرهای تریاژ پابرجا بوده و برای تداوم این امر نیز آمادگی کامل داریم.

 

وی در خصوص اقدامات پیش‌بینی شده برای پساکرونا نیز گفت: حمایت و پشتیبانی مالی از کارگاه‌های کوچک آسیب‌دیده و ارایه تسهیلات و پشتیبانی مالی و فنی از واحدهایی که کارگران خود را در این شرایط حفظ کردند از جمله این برنامه‌ها بوده و همچنین در مورد مناطق محروم نیز در حوزه‌ کشاورزی و تولید اقلام کشاورزی همه توان خود را به کار خواهیم گرفت و پرتلاش‌تر از سال‌های قبل طرح‌ها را پیش خواهیم برد تا منجر به افزایش راندمان تولید شود.

 

وی ادامه داد: در مورد تولیدات صنعتی نیز تسهیلاتی مالی پشتیبانی خواهیم داشت و با کمک مسئولان امر در این رابطه کمر همت بسته‌ایم؛ بخشی از صنایع و معادن ما امروز وضعیت خوبی ندارد که با محوریت امام جمعه تبریز جلسات هفتگی در این رابطه برگزار خواهد شد تا صنایع و معادن دارای مشکل، چالش‌های خود را مطرح کنند. تصمیم داریم سال ۹۹ که سال جهش تولید است، در دو بخش صنعت و معدن از لحاظ تولید، صادرات و افزایش نیروی کار جهش داشته باشیم.

 

سردار خرّم افزود: مجمع علمی بسیج استان که متشکل از گروهی از متخصصان است، طرح‌های خود را در این رابطه ‌آماده کرده‌اند تا مشاوره‌های فنی و نیازمندی واحدها را در حوزه صنعت و معدن دنبال کنیم.

 

وی در ادامه در پاسخ به سوالی گفت: هیچ برنامه تجمعی مستقل یا برنامه ریزی شده‌ای از سوی سپاه در ایام کرونایی برگزار نمی‌شود و ما این اقدام را نهی می‌کنیم و صرفا در نیمه شعبان در راستای ارتقای روحیه نشاط در جامعه، گروه‌های سرود با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهر سرودهایی را پخش کردند.

 

وی در پاسخ به سوالی در مورد نبود اطلاعات جامع از وضعیت مردم محلات در سطح کشور، اظهار کرد: متاسفانه این فقدان اطلاعات وجود دارد و بسیج استان طی اقدامی اساسی توسط قرارگاه فضای مجازی شروع به تهیه اطلاعات از وضعیت زندگی مردم کرده و همچنین اطلس محلات نیز توسط مجموعه صندوق مواسات هم اکنون در حال جمع بندی است و تلاش می‌شود تا چند روز آینده اطلس محلات استان با تمام ابعاد و نیازهای مردم تهیه شود.

 

سردار خرّم با بیان این‌که صندوق مواسات توسط جوانان با دانش به صورت هوشمند طراحی می‌شود، گفت: در صورت تکمیل این صندوق، تمامی نیازمندی‌های مردم محلات شناسایی و به دستشان خواهد رسید و کمک‌های مردمی و خیران نیز از این طریق جمع شده و بین نیازمندان توزیع خواهد شد؛ همچنین بیش از سه هزار نفر از جوانان در صندوق مواسات عضو شده و بسته‌های معیشتی را به خانواده‌ها خواهند رساند تا از به نوبت ایستادن و... جلوگیری شود، چراکه شان و منزلت مردم ما بسیار والاست.

 

وی در این خصوص افزود: متاسفانه گاه بی‌سلیقگی‌هایی می‌شود؛ در بحث تسهیلات یک میلیونی چرا باید مردم مقابل پیشخوان‌ها و دفاتر به خاطر خرید سیم کارت تجمع کنند؟ شان مردم بسیار بالاست و باید با کسب اطلاعات جامع، نیازی به خرید سیم کارت نباشد.

 

مبتلا شدن ۱ سرباز و ۶ پاسدار به کرونا

 

وی در مورد وضعیت کرونا ویروس در پادگان‌ها اظهار کرد: از زمان شیوع کرونا ویروس، به جز افرادی که در امر نگهبانی و حفاظتی بودند، آموزشی‌های پاسدار و سرباز ترخیص شدند و علی‌رغم این‌که آمار نیروی انسانی قابل توجهی داریم، تاکنون فقط یک سرباز به کرونا ویروس آلوده شده و بین پاسداران نیز با توجه به این‌که برخی در حوزه خدمات درمانی، توزیع بسته‌های معیشتی و ضدعفونی شهر فعالیت دارند، شش پاسدار در استان به کرونا مبتلا شده‌اند.

 

فرمانده سپاه عاشورا افزود: از این به بعد هم که بناست جذب سربازها شروع شود، تمامی پروتکل‌های بهداشتی برای ایمنی و حفاظت سربازها پیش بینی شده و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

 

وی در مورد وضعیت ترخیص اقلام بهداشتی و ضروری از گمرکات نیز گفت: این موضوع در سطح کشوری از همان ابتدا در حال پیگیری بوده و اگر در جایی به هر دلیل اقلامی ترخیص نشد، موضوع را اطلاع دهند تا پیگیری شود.

 

کشفیات اقلام بهداشتی و پزشکی در ایام کرونایی توسط اطلاعات سپاه استان

 

وی در مورد کشفیات اقلام بهداشتی و پزشکی در ایام کرونایی توسط اطلاعات سپاه استان، گفت: تاکنون، یک میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی کننده، هشت هزار و ۹۱۷ بسته ژل ضدعفونی کننده دست، ۱۱ هزار دستکش، هشت هزار و ۸۰۰ ماسک فیلتردار "ان ۹۵"، ۱۰ هزار و ۶۰۰ لیتر اتانول غیرمجاز و... در این رابطه کشف و توقیف شده است.

 

سردار خرّم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا در جریان کشفیات پیش آمده که عده‌ای دخالت کنند؟ افزود: افرادی که دست به احتکار و قاچاق می‌زنند، احتمالا امیدوارند که یکی سری افراد کارشان را پیگیری کند، اما در سپاه چنین اجازه‌ای نمی‌دهیم و دستگاه قضایی نیز همکاری خوبی دارد.

 

وی با بیان این‌که از اولین روز شیوع کرونا، تامین الکل کارخانه‌ها توسط سپاه دنبال شد، افزود: ناراحت می‌شویم که گاه اخباری از کشورهای اطراف می‌رسد که ماسک‌هایمان به آنجا می‌رود؛ باید موضوع پیگیری و بررسی شده و نگذارند چنین اتفاقی بیافتد، چراکه مردم خود ما نیاز دارند.

 

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: رصد اطلاعاتی ما در رابطه با قاچاق ماسک جدی‌تر شده و امیدواریم با شناسایی عوامل اصلی، این موضوع به طور کامل قطع شود.

 

فرمانده سپاه عاشورا با بیان این‌که ۴۰۰ آموزش دیده بهیار در بین نیروهای نظامی داریم و تلاش می‌کنیم طی سه الی چهار ماه اخیر این تعداد را به هزار نفر افزایش دهیم، گفت: مردم نیز باید مجرب‌تر باشند و در خانه، محل کار و معابر عمومی پروتکل‌های لازم را رعایت کنند.

 

وی با بیان این‌که آمادگی برپایی بیمارستان‌های صحرایی در استان را داریم اما فعلاً نیاز نشده است، افزود: طرحی هم مبنی بر ایجاد نقاهتگاه در مهمانسراهای ادارات پیشنهاد کردیم که در استانداری و توسط مسئولان امر تصویب شد، چراکه فرهنگ مردم به گونه‌ای است که در سایر نقاهتگاه‌ها راحت نیستند. در این رابطه پنج مهمانسرای ادارات با ۵۰۰ تخت با امکانات مستقل آماده شده و بنا شد پشتیبانی تغذیه‌ای بر عهده سپاه و پشتیبانی بهداشتی و درمانی بر عهده علوم پزشکی باشد، اما متاسفانه کسی تاکنون به این مهمانسراها مراجعه نکرده و در این رابطه سوال داریم، چراکه شناسایی و معرفی افراد بر عهده علوم پزشکی بوده و علوم پزشکی تبریز باید در این رابطه پاسخ دهد.

 

وی در این خصوص تاکید کرد: کسانی است که از بیمارستان ترخیص شده و همچنین خانواده‌هایی که خدای ناکرده فوتی کرونایی دارند می‌توانند یکی از منابع انتشار ویروس باشند که باید به این افراد توجه شود یا در خانه یا در مهمانسراها قرنطینه شوند، به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که ویروس در استان مقداری کنترل نمی‌شود، همین علت باشد که باید مورد کنترل و نظارت قرار بگیرد.

 

اجرای بیش از ۹۰۰ پروژه در سال ۹۹ در استان توسط گروه‌های جهادی

 

سردار خرّم در مورد سایر برنامه‌های سپاه برای سال‌جاری گفت: بیش از دو هزار ۷۵۷ گروه جهادی اقدلمات خود را در استان شروع کرده‌اند و این فعالیت‌ها تداوم خواهد داشت؛ در مناطق محروم نیز طی سال‌جاری در حوزه ساخت مسکن، احداث راه روستایی، احداث مخازن آب و کانال کشی و همچنین احداث پل‌های روستایی، مدرسه و مراکز درمانی بیش از ۹۰۰ پروژه اجرا می‌کنند.

 

 

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.