×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
ارز ۴۲۰۰ تومانی و دلارهای...؟!

روزنامه سیاست نوشت: گزارش دیوان محاسبات کشور دارای ابعاد زیادی است، اکنون مهمترین آن اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی به کشور است. دولت در سال ۹۷ برای مهار افزایش قیمت کالاهای اساسی به خاطر جهش قیمت ارز، تصمیم گرفت مقادیر زیادی ارز به نرخ ۴۲۰۰ تومان را در اختیار واردکنندگان قرار دهد. تصمیم به اعلام نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی با آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ماموریت داده شد و او نیز با حضور مقابل دوربین تلویزیون این خبر را اعلام کرد و گفت واردکنندگان هر چقدر ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی نیاز داشته باشند موجود است و به آنها پرداخت خواهد شد و جای هیچ نگرانی نیست.

 

اما این تصمیم عملا محقق نشد چرا که در آن شرایط اقتصادی برخی از واردکنندگان کالا، سوء استفاده کرده و به جای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه اقدام به واردات کالاهای غیراساسی، غیرضروری و غیرلازم به کشور کردند که در گزارش‌ها موجود است.

 

۸۲۰ میلیون دلار، هیچ کالایی وارد کشور نکرده اند و در واقع این مبلغ مشخص نیست اکنون کجاست. آیا همچنان در دست این واردکنندگان است یا این که در بازار آزاد فروخه شده؛ آن هم به قیمت بازار آزاد؟

 

دولت و مسئولین محترم آن درست می‌گویند که حتی یک دلار هم گم نشده است، اما آیا می‌توان گفت که در این بخش حیف و میل زیادی صورت گرفته است؟ واردکنندگان کالا که ۴ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار از دولت دریافت کرده اند، قطعا معادل ریالی آن را نیز پرداخت کرده اند و قرار بر این بوده است که کالاهای اساسی را وارد کنند. در این بین اگر کالایی وارد نکرده اند که براساس گزارش دیوان محاسبات همینگونه است، تخلفی در این زمینه صورت گرفته که باید هم دولت و هم مجلس و هم قوه قضاییه به بررسی و ارائه گزارش به مردم اقدام کنند، چرا که این مبلغ بیت المال است و این حق مردم است تا بدانند بودجه بیت المال کجا و چگونه هزینه شده و می‌شود.

 

همان زمان که دولت تصمیم گرفت نرخ دلار را ۴۲۰۰ تومان اعلام کند، بسیاری از کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس به ویژه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با این تصمیم مخالفت کردند و استدلال آنها نیز این بود که با این تصمیم علاوه بر ایجاد زمینه فساد اقتصادی و رانت، افزایش بی رویه قیمت کالاها و البته افزایش نرخ ارز را در پی خواهد داشت، البته همینگونه نیز شد، قیمت کالاها افزایش زیادی پیدا کرد و نرخ ارز نیز بالا رفت. اما دولت اعتقاد داشت که اگر تصمیم اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومانی را اجرا نمی‌کرد، افزایش قیمت کالاها و ارز بسیار بیشتر می‌شد!

 

نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد، ثبت واردات کالاهایی است که در شرایط تحریمی حتی غیرتحریمی نیز هیچ لزوم و اجباری در واردات آن وجود نداشته و ندارد. ۲ میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی به برخی واردکنندگان داده شد که آنها به جای واردات کالاهای اساسی اقدام به واردات کالاهایی چون غذای حیوانات خانگی، اسباب بازی، چوب بستنی، لوازم آشپزخانه و ... کردند. واردات اینگونه کالاها که نیاز اساسی کشور نیست، نه تنها ارز را از کشور خارج کرد بلکه بخش تولید داخلی را نیز با مشکلات بیشتری روبرو ساخت. بسیاری از کالاهایی که نام تعدادی از آنها برده شد در داخل کشور قابلیت تولید دارد، اما چون واردات کالا از خارج سود بیشتری به واردکنندگان می‌رساند، اولویت بر واردات است!

 

اما با توجه به گزارشی که دیوان محاسبات آن را تهیه کرده است و قوه قضاییه نیز با دستور رئیس دستگاه قضا به این موضوع ورود پیدا کرده، باید صبر کرد تا نتیجه بررسی گزارش دیوان محاسبات از سوی قوه قضاییه نیز در دادگاه ویژه بررسی شود.

 

در سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۱ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان کالاهای اساسی اختصاص یافت، که این تصمیم باعث شد تا در شرایطی که آمریکا یک جنگ اقتصادی را علیه ایران آغاز کرده است، منابع ارزی کشور بسیار کاهش یابد و اگر منابع ارزی کشور حفظ شده بود و بیش از ۳۳ میلیارد دلار به واردکنندگانی که کالاهای غیراساسی وارد کشور کردند داده نشده بود اکنون در شرایط موجود دست دولت باز بود و به جای این که از صندوق ارزی برداشت کند و یا درخواست وام از صندوق بین المللی پول را ارائه دهد، می‌توانست از ارز موجود استفاده کند.

 

هدفی که دولت برای اتخاذ تصمیم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی دنبال می‌کرد، حمایت از اقشار کم درآمد بود، اما آنچه اتفاق افتاد، دلالان و مفسدان ارزی بیشترین سود را از این تصمیم بردند.

 

مرکز آمار، در سال ۹۸ گزارش داده بود که بعضی از کالاهای اساسی مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی در خرداد ۹۸، نسبت به خرداد سال گذشته، ۵۰ تا ۱۳۰ درصد گرانتر شد که نشان دهنده شکست تصمیم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان بود. اکنون و مدت‌ها است که شاهد افزایش فاصله طبقاتی در کشور هستیم، آنهایی که در شرایط زندگی متوسط و پایین تر هستند، شرایط بدتری را تجربه می‌کنند و ثروتمندان نیز با توجه به اوضاع اقتصادی حاکم، ثروتمندتر می‌شوند و این نابرابری‌ها است که مردم را بیشتر از هر چیز دیگری ناراضی می‌کند.

 

در این میان امید مردم به قوه قضاییه است تا با رانت خواران، مفسدان اقتصادی و نجومی بگیران برخورد قاطعی داشته باشد.

 

سیاوش کاویانی

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.