×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : جمعه 23 آذر 1403  .::.   برابر با : Friday 13 December 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26336 خبر
ارائه گزارش فعالیت های آموزش و پرورش به مقام معظم رهبری

به گزارش همنوا به نقل از مهر، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز و پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، به بیان گزارشی از فعالیت‌های این وزارتخانه‬‬ پرداخت و گفت: ‏ سلام عرض می‌کنم به محضر جنابعالی و ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت ‏اباعبداله الحسین ع و یاران با وفایش را تسلیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: در این شراپط هم، ملت ‏فهیم، دیندار و خلاق ایران احترام و ادب خود به ساحت امام حسین (ع) و محرم را با ‏رعایت ملاحظات بهداشتی و سلامت به خوبی نشان داد.‏‬ -‏ خداوند بزرگ را شاکرم که توفیق داد تا در محضر حضرتعالی باشیم و از رهنمودهای ارزشمندتان استفاده کنیم. ‏

وی‬ ادامه‬ داد: ‬ ‏ حضرتعالی در فرمایشاتی که در سالهای پیش بیان فرمودید به وجه آینده سازی، تمدن ‏سازی و هویت بخشی آموزش و پرورش تصریح فرمودید. می‌توان گفت که کشور، آینده ‏و خانواده‌ها جگرگوشه‌های خود را به امانت به نظام تعلیم و تربیت سپرده‌اند تا در بهترین دوران یادگیری و شکل گیری شخصیت و هویت این مسؤولیت بزرگ را به انجام برساند. عظمت و بزرگی این مسؤولیت می‌تواند و باید که خواب را از چشم‌ها برباید و ‏همه ظرفیت‌ها و توان ملی را به کار گیرد و تحقق این رسالت بزرگ را مدیریت و ‏مراقبت کند.‏

وزیر‬ آموزش‬ و‬ پرورش‬ گفت: ‏ کارایی حکومت‌ها را کارایی نهادها، کارایی نهادها را کارایی انسان‌ها و کارایی انسان‌ها را ‏کارائی نظام یادگیری، می‌سازد، جوامع آنگونه عمل می‌کنند که آموخته‌اند. ‏‬ -‏ جمعی که افتخار حضور در محضر رهبر بزرگوار انقلاب را پیدا کرده‌اند عالی‌ترین سطح ‏تصمیم سازی، تصمیم گیری، اجرا و پایش این رسالت بزرگ هستند و اولین و مهمترین ‏سوالی که در این محضر شریف باید به آن پاسخ دهیم ارزیابی صادقانه، دقیق و منصفانه ‏از اجرای این مأموریت بزرگ است.‏

حاجی‬ میرزایی بیان کرد: ‏ بدون تردید در طی چهار دهه حیات مبارک انقلاب اسلامی، گام‌های بلندی در توسعه ‏دسترسی به آموزش و توزیع عادلانه تر فرصت‌های آموزشی در میان همه اقشار و کاستن ‏از فاصله‌های قومیتی، جنسیتی و منطقه‌ای در دسترسی به این فرصت‌ها، رشد میزان ‏باسوادی، انتقال ارزش‌ها و باورهای دینی و انقلابی به نسل نو، توجه و تکریم مناسک و ‏شعائر اسلامی و کسب رتبه‌های بالا در مدارج علمی در سطح منطقه‌ای و بین المللی، ‏آشنایی بیشتر با قرآن کریم، عترت و اهتمام به فریضه نماز، حضور مسئولانه و همدلانه ‏در همه صحنه‌های مهم و تاریخ ساز انقلاب اسلامی، بهبود سلامت جسمی و مراقبت از ‏سلامت روانی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، شناسایی استعدادها و پرورش نخبگان ‏برداشته شده و افتخارات بزرگی حاصل شده است که حضرتعالی بیش از هر کسی به آنها ‏اشراف دارید.‏

وی‬ اظهار‬ کرد: این دستاوردها افتخار آمیز و امیدوار کننده است آنگاه که به وضعیتی می‌اندیشیم که در ابتدای انقلاب شاهد آن بودیم ولی آنگاه که به افق‌های دور دست چشم می‌دوزیم و در ‏اندیشه تمدن سازی نوین اسلامی هستیم و می‌خواهیم سرآمد باشیم و تاریخ ساز، الهام ‏بخش و تحول آفرین و می‌خواهیم تشعشع تابناک انوار انقلاب اسلامی کاهنده آلام مردمان باشد و دستگیر محرومان و مستضعفان و سدی استوار در برابر مستکبران و ‏فزونی طلبان. حکایت دیگر است و لااقل این جمع مأموریت دارد که اینگونه بیاندیشد و ‏این رسالت بزرگ را تدبیر کند.‏

به گفته‬ وی‬ ‏ روح کلی تحول آنچنان که از رهنمودهای حضرتعالی مستفاد می‌شود و بر پایه محتوای ‏سند تحول بر پنج تحول اساسی استوار است: ‏

تحول در برنامه‌های درسی و محتوای یادگیری و نوسازی روش‌ها.‏

تحول در دانش، نگرش و مهارت‌های معلم به عنوان رکن اصلی پیشبرنده تحول و ‏جانشین همه نداشتن‌ها و جبران کننده همه کاستی‌ها.‏

تحول در دانش آموزان به عنوان هدف تحول و پرورش آنان به دانش آموزانی خلاق، ‏نوآور، مسؤولیت پذیر، شجاع، دیندار، فعال، امیدوار، توانمند در حل مسائل و مقاوم ‏در برابر دشمنی‌ها، استوار در مسیر هدف، علاقمند به ایران و کارآمد در مسیر تعالی ‏و پیشرفت کشور.‏

تحول در مدرسه به عنوان جایگاه تحول و ارائه مدرسه‌ای ایمن، زیبا و با نشاط، ‏سرزنده و فعال، مسئول و دارای پیوندهای قوی با خانواده و جامعه و زمینه ساز رشد ‏دانش آموزان، ‏

تحول در نظام سنجش و ارزشیابی آموزشی به گونه‌ای که توانایی سنجش و پایش ‏اهداف بلند سند تحول را دارا باشد. ‏

وزیر‬ آموزش‬ و‬ پرورش‬ پس‬ از‬ این سخنان‬ گفت: علیرغم همه اقدامات اشاره شده هنوز نمی‌توانیم جذابیت‌ها و ویژگی‌های شوق انگیز و ‏برانگیزاننده سند را در میدان واقعی نشان دهیم.‬ نمی‌توانیم مدعی شویم که سند تحول و اهداف بلند آن به گفتمان اجتماعی لااقل در میان عناصر اصلی و تعیین کننده تبدیل شده است.

وی افزود: چالش‌های مهمی که نظام تعلیم و تربیت را تهدید می‌کند و انتظار است که در آینده نظام تعلیم و تربیت چاره شود و سند باید بتواند پاسخ درخور و شایسته‌ای به آن بدهد شامل «جبهه اول، هجومی همه جانبه از سوی دشمن است. آنها با ساختن برنامه‌های جذاب و گنجاندن عناصر فرهنگی غرب قصد دارند و ذهن و دل کودکان ما را بربایند»، «جبهه دوم، عرصه تکنولوژی است. رشد و توسعه روزافزون تکنولوژی سبب شده امکانات جدید آموزشی در کنار نظام رسمی آموزش و پرورش ایجاد شود»، «جبهه سوم، تغییرات سریع بین نسلی است. به طوری که با تغییرات سریع در همه ابعاد زندگی شکاف بین نسل‌ها روزبه‌روز سریع‌تر عمیق شده و افزایش می‌یابد».

حاجی‬ میرزایی در‬ ادامه‬ اقدامات انجام شده را به شرح زیر اعلام کرد:

شش زیر نظام سند تحول تدوین و تصویب و ابلاغ شده است و در حال اجراست.‏

برنامه‌های سالانه و پنج ساله بر اساس برنامه‌های زیر نظام‌ها و اهداف سند تدوین، ‏تصویب و ابلاغ شده است و در حال پیگیری و اجراست.‏

اهداف دوره تحصیلی تدوین و تصویب شده است، و محتوای کتب درسی و فعالیت‌های تربیتی و آموزشی، کلیه پایه‌ها با اهداف سند هم سو شده است.‏

عناوین درسی جدیدی به مجموعه کتابهای درسی با موضوعات مرتبط با برخی ‏اهداف سند افزوده شده و در چرخه آموزشی قرار گرفته است.‏

برای آشنایی دست اندرکاران و گفتمان سازی پیرامون محتوای سند دوره‌های ‏آموزشی متنوعی در همه سطوح ستاد و صف برگزارشده است.‏

وزیر‬ آموزش‬ و‬ پرورش‬ بیان کرد: ‏ علیرغم همه اقدامات اشاره شده هنوز نمی‌توانیم جذابیت‌ها و ویژگی‌های شوق انگیز و ‏برانگیزاننده سند را در میدان واقعی نشان دهیم نمی‌توانیم مدعی شویم که سند تحول ‏و اهداف بلند آن به گفتمان اجتماعی لااقل در میان عناصر اصلی و تعیین کننده تبدیل ‏شده است.‏‬

به گفته‬ وزیر‬ آموزش‬ و‬ پرورش‬ در‬ این گزارش، رویکرد آموزش‬ و‬ پرورش‬ در یکسال اخیر پس از گفتگوهای عمیق، طولانی و بسیار صریح با یکدیگر و ‏مرور تجربیات و دستاوردها و پس از ارزیابی از اقدامات جاری بر این قرار گرفت: ‏

«تولید بسته‌های یادگیری با رویکرد انطباق کامل با اسناد تحولی، مهمترین گامی است که در دستور قرار گرفت. به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مأموریت ‏داده شد که تا پایان سال جاری راهنمای تولید این بسته‌ها را تدوین و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برساند.‌»

«فرایند جذب، تربیت و به کار گماری و آموزش مستمر معلم به عنوان اصلی ترین ‏رکن تحول، سیاست گذاری شود. بدین منظور گزارشی را تقدیم حضور حضرتعالی ‏کردیم و لایحه‌ای را نیز برای تقدیم به شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده کرده‌ایم. ‏ما بر این باوریم اگر نتوانیم ساماندهی کمی و کیفی مناسب‌تری را ترتیب بدهیم ‏دستیابی به اهداف با چالش‌های بزرگی روبرو خواهد بود.‌»

«در اجرای زیر نظام‌های مصوب، بنظر با ضعف توجه به واقعیت‌های جاری و ریشه‌های شکل گیری وضعیت فعلی، مواجه هستیم. در جلسات منظمی که به طور ‏مستمر برگزار می‌کنیم پیشران‌ها را شناسایی وبا تمرکز بر اولویت‌ها بر نتایج عمل ‏تاکید کرده‌ایم.‏»

«برای اینکه بتوانیم جلوه‌های قابل لمس تری از اجرای سند تحول در اختیار مردم و ‏مسئولان قرار دهیم، تعدادی بسته تحولی از محتوای زیر نظام‌ها استخراج کرده و ‏در صدد خلق نتایج امید بخش تری هستیم تا بتوانیم پیرامون آن گفتمان اجتماعی ‏ایجاد کنیم. تلاش شده این بسته‌ها شوق انگیز، تحقق پذیر، مشارکت پذیر، فراگیر، ‏و برخوردار از تقاضای اجتماعی با امکان جلب مشارکت اجتماعی باشد»

وی گفت: هر دانش آموز یک مهارت یکی از این نمونه هاست. این هدف هم برای خانواده، دانش آموز و مسئولان بخشهای مختلف اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جذاب و شوق آفرین است و از ‏ظرفیت بالاپی برای جلب همکاری سایر دستگاه‌ها برخوردار است.‏‬ طرح خوانا. مهارتهای اساسی خواندن نوشتن شنیدن و سخن گفتن و آشنایی با مهارتهای پایه زندگی از مهمترین اهداف سند تحول در مقطع ابتداپی است. امسال ‏دستیابی به این هدف را در سطح ده درصد از مدارس ابتداپی هدفگذاری کرده‌ایم. طرح آجر به آجر. آموزش و پرورش همواره از مشارکت خیرین برخوردار بوده است ‏و این مشارکت در سالهای اخیر با رشد خوبی نیز همراه شده و در این طرح در صدد ‏هستیم چتر خیرین را گسترش دهیم و همه مردم بتوانند حتی با مبالغ بسیار خرد ‏حتی با یک آجر نیز در این امر مهم مشارکت کنند. ‏

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به رهنمودهایی که رهبر انقلاب سال گذشته درباره آموزش و پرورش داشته‌اند ‏موضوعاتی را مورد تاکید قرار داند، ‬ بیان کرد: در فاصله سالهای ۹۲ تا ۹۹ حقوق معلمان قریب به ۵ برابر و از مهر ۹۸ تا خرداد ۹۹، ‏میانگین حقوق معلمان با بیش از ۶۰ درصد افزایش از ۳۷ میلیون ریال به ۶۰ میلیون ‏ریال رسیده است. بعلاوه تفاهم نامه‌ای هم برای احداث ۱۷۰ هزار واحد مسکونی برای معلمان بدون مسکن با وزارت راه و شهر سازی به امضا رسیده است که عملیات ‏احداث حدود ۴۴ هزار واحد در ۱۸ استان اغاز شده است.‏

وی به اعمال حداقل حقوق و برقرار عیدی برای دانشجومعلمان برای اولین بار، پرداخت مطالبات معوق فرهنگیان به گونه‌ای که سال را با کمترین میزان بدهی در ‏مقایسه با ۱۵ سال اخیر، ‬ اعمال مدیریت صحیح در فرایندها و دارایی‌های صندوق ذخیره ‏فرهنگیان و‬ سود خالص قابل توزیع با افزایش حدود ۱۰۰ درصدی به ۱۱۰۰ میلیارد تومان، ‬ شفاف سازی عملیات مالی و سهیم کردن معلمان عضو در ارزش افزوده ناشی ‏از فعالیت‌های اقتصادی (علاوه بر سهم الشرکه) و وصول مطالبات از دولت، توقف واگذاری مدارس به بخش غیر دولتی، جذب ۸ هزار نیروی پرورشی جدید در‬ سال‬ ۹۹،‬ ایجاد دو رشته مستقل برنامه ریزی امور تربیتی و مشاوره را در دانشگاه فرهنگیان برای ‏تربیت نیروهای مورد نیاز، ‬ ایجاد ۱۷۷ عنوان جدید آموزش ضمن خدمت در سه ‏سطح مقدماتی تکمیلی و پیشرفته، ‬ اجرای طرح نماد در ۶۵۰۰ مدرسه، افزایش ۵ برابری ظرفیت دانشگاه شهید رجایی از سال ۹۲، جذب ۲۰ هزار دانشجو معلم پیوسته و ۵۷ هزار مهارت آموز از دانشگاه فرهنگیان، ‏۲۰۰ ردیف نیز برای جذب هیأت علمی به دانشگاه فرهنگیان، ‬ با ۹۴۰ هزار هنرجو در سال ۱۳۹۸ به میزان ۳۰۰ هزار نفر در مقایسه با سال ۱۳۹۲ ‏افزایش هنرجو داشته‌ایم و سالانه ۳۰۰ هزار فارغ التحصیل آموزش دیده مهارتی ‏داریم، ‬ افزایش پژوهش سرای‌های دانش آموزی از ۲۹۸ در سال ۱۳۹۲ به ۶۶۵ در سال ۱۳۹۸، شرکت‬ هر ساله چهار و نیم میلیون نفر رشته در جشنواره‌های دانش آموزی نوجوان ‏خوارزمی، ‬ شرکت‬ ‏۶ میلیون نفر رشته در مسابقات و جشنواره المپیاد فنی و حرفه‌ای، دایر شدن دو مرکز رشد کار آفرینی در استان‌های خراسان رضوی و گلستان، دایر کردن ‏۸۴ آزمایشگاه تجهیزان فناوری نانو ۵ آزمایشگاه سلول‌های بنیادی پزشکی و ‏بازساختی و ۱۷ آزمایشگاه زیست فناوری، ابلاغ اساسنامه تشکیل هیأت امنا و تشکیل سازمان و تعیین رپیس آن، گسترش سمپاد مهارتی از سه استان به هفت استان اشاره کرد و اینها را از جمله این اقدامات در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری برشمرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: کرونا و روزها و ماه‌هایی که پشت سر گذاشتیم در تاریخ و تقویم آموزش و پرورش ‏کشور، منحصر به فرد است. سرعت، کیفیت، تنوع و گستره پاسخ‌ها به تبعات این ویروس ‏منحوس بیانی افتخار آمیز از میزان تاب آوری حامعه ماست که اجازه نداد که تعطیلی ‏مدرسه منجر به تعطیلی آموزش شود. ‏‏ معلمان با موقعیت‌شناسی و درک اهمیت شرایط با استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌های موجود، و خلق حماسه‌های بزرگ، موجب تداوم آموزش و یادگیری ‏شدند.‏‬

حاجی میرزایی گفت: ‏ خانواده‌ها، علی رغم همه محدودیت‌ها و مشکلات، به عنوان همکار و همیار معلم، ‏مداخله موثرتری در جریان آموزش کردند.‏‬ ‏ مدرسه تلویزیونی ایران، با تلاش معلمان و کارشناسان آموزشی و مشارکت و ‏همکار ی مسئولانه صدا و سیما، یک هفته پس از تعطیلات، بی‌وقفه به ارائه برنامه‌های آموزشی پرداخت.‏‬ ‏ جوانان خلاق و متعهد به کشور و مردم، با طراحی و ارائه سامانه‌ای بومی، فراگیر، ‏اختصاصی، نظارت‌پذیر، قابل توسعه، امن و ارزان با عنوان شبکه آموزشی ‏دانش‌آموزی یا همان شاد اولاً زمینه دسترسی بیش از ۶۵ % دانش‌آموزان را به آموزش مجازی فراهم کردند، ثانیاً براساس گزارش‌ها، مصرف ترافیک داخلی که ‏همواره مورد توصیه جنابعالی بوده را در مقابل ترافیک خارجی افزایش داد.. ‏‬ ‏ البته نواقص و نارسایی‌های داشت که در طول چند ماه اخیر و با تلاش کارشناسان و ‏متخصین درشرف بر طرف شدن است. ‏‏ شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) در سال تحصیلی جدید با خدمات متفاوت و ‏ظاهری متمایز عرضه خواهد شد. ‏‏ ما سال تحصیلی جاری را با تصویب ستاد ملی کرونا، از ۱۵ شهریورماه شروع ‏خواهیم کرد. ‏ ‏ به عنوان یک اصل کلی مدرسه باید باز باشد ولی اصل مهم‌تر این است که مدرسه باید ایمن باشد و سلامت دانش‌آموزان را هم از حیث شیوع بیماری هم از حیث ‏استاندارد بودن فضای فیزیکی به خطر نیفتد. ‏‏ هدف اصلی ما در سال تحصیلی پیش‌رو، تضمین دسترسی همه دانش‌آموزان به فرصت برابر آموزش و برخوردار از کیفیت و تلاش برای تداوم آن در طول سال ‏صرف نظر از موقعیت و دسترسی‌های هریک به ابزارها، در هر کدام از وضعیت‌های ‏سفید، زرد و قرمز و از طریق آموزش حضوری و مجازی، در چهار چوب اسناد ‏تحولی و برنامه درسی ملی است.‏‬ ‏ ‏ برای تحقق این هدف مهم نقش مدرسه، معلمان، دانش آموزان و خانواده ‏تغییرمی کند و هماهنگی در اجرای نقش‌ها بسیار مهم است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ‏ مدرسه نسبت به همه دانش آموزان مسئول است و می‌بایست با همکاری معلمان و اولیا ‏دانش آموزان و به طور مستمر وضعیت همه دانش آموزان را رصد کند و از دسترسی آنان ‏به آموزش اطمینان حاصل کند.‏‬ ‏ معلم مسئول اصلی ارائه آموزش و هدایت جریان یادگیری دانش‌آموزان در تمام طول ‏سال تحصیلی است. رابطه معلم و دانش‌آموز نباید قطع شود و نباید محدود به فضای ‏مجازی و محیط‌های غیرتعاملی باشد. هر دانش‌آموزی، با هر شرایطی، باید تحت پوشش ‏و حمایت یک معلم قرار‬ گیرد ‏ خانواده، همکار و همیار معلم و نظام آموزشی است. نقش و مسئولیت تربیتی او بیش از ‏هر زمان دیگری باید مورد توجه قرار گیرد.‏ دانش آموز در شرایط جدید باید نقش فعال‌تری در فرایند یادگیری به عهده بگیرند. ‏ نظام برنامه ریزی درسی و آموزشی باید متناسب با شرایط و اقتضائات از انعطاف پذیری ‏لازم برخوردار باشد.‌
‏۶.‏ ‏ نظارت و ارزشیابی بالینی و هدایت مستمر جریان یادگیری با استفاده از هر فرصتی، یک ‏اصل مهم است.

وی‬ گفت: ‬ در پایان ضمن سپاس مجدد از لطف و عنایت حضرتعالی به نهاد تعلیم و تربیت و جامعه ‏فرهیخته معلمان، استدعا دارم در صورت صلاحدید جمع حاضر و همه دانش‌آموزان و معلمان سراسر کشور را به فیض برسانید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.