×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
احتمال تغییر قیمت بلیت هواپیما در روزهای آینده

 حسن خوشخو با اشاره به مشکلات موجود در خرید بلیت هواپیما و کمبود عرضه، اظهار کرد: ابتدا از کسانی که برای بلیت هواپیما با مشکل مواجه شدند، ‌عذرخواهی می‌کنیم؛ اما واقعیت‌های صنعت هوانوردی را همه باید بدانند و بپذیرند. صنعت هوانوردی ما، تحت فشارهایی که از خارج از کشور وارد شده نحیف شده و ما امروزه با سختی این صنعت را مدیریت می‌کنیم. در عین حال اولین وظیفه و رسالت سازمان هواپیمایی کشوری، بحث ایمنی هواپیماست و ما تلاش می‌کنیم از ایمنی‌ پروازهایی که برقرار می‌شود، اطمینان کامل داشته باشیم.

به گزارش هم‌نوا وی با بیان اینکه گلایه‌ها و شکایت‌های مردم درباره کمبود بلیت به ما هم می‌رسد، افزود: واقعیت این است که ما روزانه حدود ۷۰۰ پرواز داخلی داریم. این بلیت‌ها در شبکه توزیع فروش از طریق مکانیزم‌هایی که قبلا هم تهیه می‌شده، تهیه می‌شود اما چند دلیل دارد که عرضه این بلیت‌ها کمیاب شده است؛ یکی از این دلایل این است که عدم توجه به مطالبات شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش نرخ بلیت که بیش از یک سال و خورده‌ای مسکوت مانده، باعث شده که مسیر طبیعی عرضه فروش بلیت منحرف شده و آن قسمت سوداگری بازار وارد صحنه شود.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به اینکه آیا این بدان معناست که شرکت‌های هواپیمایی پروازهایشان را کاملا به چارتری‌های می‌سپرند؟ گفت: به این صورت نیست که همه بلیت‌ها در اختیار چارتری‌ها باشد؛ اما وقتی موضوعی از مسیر طبیعی خودش خارج شود، چالش‌ها و پیامدهایی دارد و مشکلات فعلی طبیعتا به فرآیند طبیعی هر جریانی آسیب می‌زند.

در روزهای آینده، به بخشی از مطالبات ایرلاین‌ها پاسخ داده شود

خوشخو با اشاره به تلاش برای کنترل این وضعیت اظهار کرد: احتمالا تا آخر اردیبهشت ماه یعنی ظرف یکی دو روز آینده مصوبه‌ای را ابلاغ کنیم که به بخشی از مطالبات ایرلاین‌ها پاسخ داده شود و بتوانیم به شرایط عادی برگردیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا ایرلاین‌ها برای فشار به دولت و سازمان‌ هواپیمایی، عمدا پروازها را کاهش می‌دهند؟ در یک برنامه رادیویی گفت: این را باید آمار بگوید و آمار ما این را نمی‌گوید. بعضا ما هم می‌شنویم که شرکت‌های هواپیمایی لج کردند و پرواز انجام نمی‌دهند. در حالی که باید توجه داشت بیش از ۶۰ درصد شرکت‌های هواپیمایی داخلی مثل ایران ایر، آسمان، قشم‌ایر دولتی هستند و قطعا اینها با سیاست‌های دولت مخالفتی ندارند و همراه هستند چون بخشی از بدنه دولت محسوب می‌شوند.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: این را نمی‌توان گفت که شرکت‌های هواپیمایی لجبازی می‌کنند؛ اما این را باید گفت که بخشی از توزیع فروش بلیت از مسیر اصلی خود منحرف و وارد مسیر سوداگری شده است و همه ذی‌نفعان و شرکت‌های هواپیمایی هم از این موضوع گلایه دارند؛ چون وقتی در توزیع فروش بلیت سوداگری پیش می‌آید از کنترل خود شرکت‌های هواپیمای هم خارج می‌شود.

چارتر جزو ذات صنعت هوانوردی است

خوشخو در پاسخ به اینکه چرا نمی‌توان همه بلیت‌ها را به‌صورت سیستمی و نه چارتری به فروش رساند، گفت: چارتر جزو ذات صنعت هوانوردی است، در همه جای دنیا و نه فقط ایران. نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد و برایش نسخه پیچید و صورت‌مساله را پاک کرد. ما باید مساله‌ای را که در صنعت هوانوردی حاکم است، بپذیریم؛ اینکه با توجه به هزینه‌های ارزی و تورمی که در کشور وجود دارد طبیعی است که باید بلیت هواپیما هم با آنچه که واقعیت جامعه است، متناسب‌سازی شود.

وی با بیان اینکه آخرین اعمال نرخ در صنعت هوانوردی مربوط به تیرماه ۱۴۰۰ بوده است، گفت: یک سال و نیم از این موضوع می‌گذرد، ‌آن هم در شرایطی که سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد پرسنل و حقوق کارگری اضافه شد و امسال حدود ۲۰ درصد افزایش داشتیم، سوای بحث ارز و مشکلاتی که برای تامین قطعات وجود دارد، اینها واقعیت‌های صنعت هوانوردی ماست.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: همواره به‌عنوان نماینده سازمان هواپیمایی کشوری با افتخار گفته‌ام که ایران کشور قدرتمند و ثروتمندی است. ما در کشوری با منابع سرشار خدادادی زندگی می‌کنیم. اگر فشارهای بین‌المللی نبود و ما هم دسترسی عادلانه‌ای به بازار دنیا داشتیم، وضعیت صنعت هوانوردی ما اینطور نبود که در معرض این آسیب‌ها قرار بگیرد.

خوشخو با اشاره به تصمیم مجلس شورای اسلامی برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بیان کرد: قانون‌گذار در ماده ۱۶۱ برنامه پنجم توسعه، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را بر اساس تجربه‌ای که کشور در ۴۰ سال اخیر داشته و چالش‌هایی که صنعت هوانوردی با آن مواجه بوده تصویب کرده است تا چالش صنعت هوانوردی حل شود. اما ما به چالش‌ها و تصمیمات دیگری برخوردیم که دولت برای تنظیم بازار و حقوق عامه مردم اتخاذ کرد، تصمیمات کلانی که سازمان هواپیمایی و صنعت هوانوردی هم به‌نوعی از سیاست کلان دولت تبعیت کرد، زیرا ما هم جزئی از بدنه دولت هستیم.

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، به معنی رهاسازی نیست

وی ادامه داد: با وجود این باید اشاره کرد آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از منظر سازمان هواپیمایی کشوری رهاسازی نیست، اما ای موضوع را باید به‌صورت جدی پیگیری کرد تا بشود صنعت هوانوردی را در راستای ایمنی و خدمات مطلوب آن بخش از جامعه که با هواپیما سفر می‌کنند، تامین کرد.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به اینکه چرا در برخی سایت‌ها و اپلیکیشن ها برای یک مسیر پروازی چند قیمت متفاوت ارائه می‌شود، گفت: در یک هواپیما که تایپ مشخصی دارد، کلاس‌های نرخی متفاوتی مانند بیزینس و اکونومی ارائه می‌شود و حتی در کلاس‌های غیرتجاری و اکونومی هم بلیت‌ها رتبه‌بندی شده اما معمولاً نباید ۵۰۰ هزار تومان در مسیرهای پروازی داخلی اختلاف قیمت داشته باشیم. این همان بخشی است که از اختیار و اراده سازمان هواپیمایی خارج شده است و در فضای مجازی سوداگری می‌شود.

خوشخو با بیان اینکه فجازی مجازی علی‌رغم همه مزیت‌هایی دارد، چالش‌هایی هم برای صنعت هوانوردی دارد و بعضی مواقع به اعتماد عمومی آسیب می‌زند؛ گفت: ما با همکاری دادستانی، سازمان حمایت و تعزیرات تلاش می‌کنیم این مطالبه پاسخ داده شود و طی روزهای آینده ثبات را به بازار خرید بلیت هواپیما برگردانیم.

برخی هواپیماهای زمین‌گیر، با تلاش متخصصان وارد چرخه خدمت‌رسانی شده‌اند

وی در پاسخ به اینکه آیا این اظهارات که نبود پرواز و کاهش عرضه بلیت به‌دلیل نبود قطعه رخ داده، صحت دارد، گفت: این موضوع وجود دارد اما نباید تمام تلاشی را که صنعت هوانوردی می‌کند، نادیده بگیریم. ما باید بپذیریم صنعت هوانوردی جزو سرمایه‌های اصلی کشور است. خواهش می‌کنم این صنعت را به‌عنوان سرمایه ملی بدانیم. باید قدر زحمات متخصصانی را که تلاش می‌کنند این صنعت را روی پا نگه دارند، بدانیم.   همین امسال برخی هواپیماها که سال‌ها زمین‌گیر بوده‌اند، با تلاش متخصصان وارد چرخه خدمت‌رسانی شده‌اند. ما اکنون نزدیک به ۱۷۰ هواپیمای فعال در کشور داریم و آمارهای ما و فرودگاه مهرآباد نشان نمی‌دهد که شرکت‌های هواپیمایی کم‌کاری می‌کنند و سرویس نمی‌دهند.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری در پایان خاطرنشان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری آدرس آن دسته از شرکت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که برای فروش بلیت مجاز هستند را به صورت شفاف قرار داده و از مردم خواهش می‌کنیم بلیت هواپیما را از شرکت‌ها و اپلیکیشن‌های مجاز تهیه کنند تا در صورت مشکل احتمالی مبالغ استرداد شود و نخواهند بلیت را خارج از قاعده تعریف‌شده تهیه کنند.

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.