گروه : آرشیو
به گزارش همنوا به نقل از ایسنا حجتالاسلام محمد علی آل هاشم در همایش ملی بررسی اندیشههای علمی آیتالله سبحانی، در پاسخ به علت عدم اجرای همایش در سطح بینالمللی، اظهار کرد: در مرحله اول قرار بود، همایش در سطح بینالمللی برگزار شود، اما به دلیل عدم موافقت معظم له، همایش در سطح ملی برگزار شد که البته ایشان به همین هم راضی نبودند.
وی در ادامه افزود: آیتالله سبحانی، اندیشمند معاصر، فقیه، رجالی، ادیب، متکلم، مورخ و از علمای شاخص جهان اسلام و مکتب تشیع به شمار میآید، ایشان، عالمی محقق، محققی دقیق، صاحب نظر، استادی فرزانه و عظیمالشان بوده و در راه دفاع از حریم اهل بیت، شب و روز نمیشناسند.
وی اضافه کرد: ایشان پرورش یافته مکتب درسی بسیاری از بزرگان همچون امام (ره) و آیتالله طباطبایی است که در کنار نظریه پردازی و نکتهنگری در حوزه کلام اسلامی که پایه، اصل و اساس سایر علوم دینی بوده، تمرکز ویژه داشته است.
امام جمعه تبریز بیان کرد: خلق آثار کم نظیر در حوزههای بسیار متنوع و ارایه آراء و نظریههای مختلف و مستقل از جمله اقدامات ایشان است که تالیف بیش از ۳۲۰ جلد کتاب، گواهی بر این ادعا است.
وی در ادامه با اشاره به تاکید آیت الله سبحانی بر پرداختن به نظام سیاسی و رفع خلاهای موجود، افزود: در اواخر قرن بیستم و به یاری خداوند متعال و به یاری مردی از تبار جهاد و مبارزه، بارقه امید در دل مستضعفان روشن شد و نظام دموکراسی و مردم سالاری دینی به جهانیان عرضه شد.
وی با تاکید بر ضرورت وضع احکام و قوانین متناسب با نیازهای مردم و به اقتضای زمان، اظهار کرد: در سالهای گذشته کارها و تحقیقات زیادی انجام شده است که میتواند مورد توجه قرار بگیرد، مثل پاسخ به این سوال که چگونه قوانین اسلامی میتواند پاسخگوی نیازها باشد.
رییس همایش ملی بررسی اندیشههای علمی آیتالله سبحانی بیان کرد: توجه به سرعت تحولات بشر و تغییر نیازها و آثار و تبعات تغییر و تحول در معیشت دنیوی و پیدایش نیازهایی مثل تلقیح مصنوعی، شبیه سازی، نیازهای جدید علوم پزشکی که قبلا نبودهاند، از جمله ضروریات است.
وی افزود: نه حقیقت آموزههای دین اسلام در باب فروعات ساکن بوده و نه نیازمندیهای دنیوی انسان با ثبات است، اگر انسان امروزی را با انسان اعصار گذشته مقایسه کنیم، هیچ کس نمیتواند ادعا کند که فطرت و طبیعت انسان تغییر کرده است، این طبیعت نیازهای ثابتی هم دارد، آنچه که تغییر میکند، نیازهای مربوط به محتوای زندگی نیست.
وی گفت: تمامی احکام اسلام از جمله احکام حکومتی بر اساس حکم مجهول و خفیه نبوده و هیچ حکمی بدون در نظر داشتن ملاکها عوض نمیشود، ملاک جدید، حکم متناسب به خود رامیطلبد، تغییر برخی احکام فرعی شریعت به معنای نسخ احکام نیست، بر اثر تغییرات و به وجود آمدن شرایط نوین، برخی احکام هم تغییر میکند و تغییر در موضوع نیز تغییر درحکم راهم ایجاب میکند.
آل هاشم در پایان خاطرنشان کرد: مخالفان دین و شبهه پراکنان از روی غرض، در خصوص از تفکیک بین عقل و دین، شبهاتی ایجاد کردند، در حالی که عقل یکی از حجتهای شرعی در کنار کتاب و سنت است، هرگز بین این دو جدایی و فاصلهای نیست، حکمی که برخلاف عقل باشد، در اسلام وجود ندارد و اسلام دین عقل و درک است.
آیتالله محمد تقی پورمحمدی، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در پایان این همایش اظهار کرد: جامعیت علمی ایشان در ادبیات، فقه، اصول، تاریخ، رجال، حدیث شناسی و در پاسخ به شبهات و برخی آثار ایشان، بینظیر است. وی بیان کرد: آثار و کتب ایشان در حوزه وهابیت هم با تکیه بر مستندات کامل، مثل کتاب راهنمای حقیقت به عنوان برگزیده راه، الوهابیه فیالمیزان، افکار و مبانی وهابیت و کارنامه عملی آنان از شهرت زیادد برخوردار است. وی متذکر شد: آیت الله سبحانی، در علم بلاغت، در ۱۷ سالگی کتاب نوشته و در ۱۸ سالگی به قم رفته است، تواضع، نظم، بلاغت ایشان به قدری بود که در روز فوت مادرشان هم کلاس را تعطیل نکردند. پورمحمدی در پایان خاطرنشان کرد: آیتالله سبحانی، علامه حلي و شیخ مفید زمان است که ابولمعالی در مورد ایشان گفته بود "اگر میخواهید تمام مردم را در یک مرد ببینید، آن را در آیتالله سبحانی ببینید".https://hamnava.ir/News/Code/15185
0 دیدگاه تایید شده