×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
کاهش ۲۲ درصدی بارش‌ها در آذربایجان شرقی

علی دولتی مهر در خصوص آخرین وضعیت بارشی استان، گفت: میزان بارش استان در سال آبی جاری از یک مهر ۹۹ تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۰، معادل ۱۷۰ میلیمتر بوده که در مقایسه با میزان بارندگی مدت مشابه سال گذشته با ۲۱۹ میلیمتر بارش، ۲۲ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: میزان بارش استان در مقایسه با متوسط بارش بلندمدت با ۲۱۳ میلیمتر بارش نیز ۲۰ درصد کاهش داشته است. 

وی ادامه داد: بیشترین میزان کاهش بارش در شهرستان‌های مراغه، میانه و عجبشیر با بیش از ۶۰ درصد کاهش انجام گرفته و تنها در سه شهر ورزقان، مرند و شبستر با افزایش پنج الی ۱۵ درصد بارندگی مواجه بودیم.

دولتی مهر در خصوص روند آتی وضعیت بارش استان، گفت: بر اساس پیش بینی فصلی بارش‌ها در استان، انتظار داریم تا در دهه دوم و سوم اردیبهشت ماه میزان بارش در حد نرمال قرار بگیرد، البته با توجه به این‌که وضعیت بارشی در کل کشور طی سالجاری چندان خوب نیست، اگر میزان بارش‌های مورد انتظار برای ماه آتی انجام نگیرد، شاهد کم بارش ترین سال را در طول سال‌های اخیر برای استان خواهیم بود.

وی با بیان این‌که با کمبود بارش‌ها در طول سالجاری، امسال با خشکسالی مواجه خواهیم بود، افزود: اگر بارش‌ها در دو ماه آتی افزایش نیابد ولی در طول تابستان در حد نرمال باشد، تاثیری در سال زراعی جاری نخواهد داشت و این میزان بارندگی برای سال آتی زراعی قابل استفاده خواهد بود.

وی در خصوص آخرین وضعیت دمایی استان نیز اظهار کرد: انتظار داریم تا افزایش دما در روزهای آتی و در طول ماه‌های اردیبهشت و خرداد در حد نرمال انجام بگیرد. اما متوسط دمای هوا در سال زراعی جاری معادل ۱۶.۴ درجه سانتی گراد است که در مقایسه با متوسط دمای بلندمدت با ۱۳‌.۳ درجه سانتی گراد، سه درجه گرمتر شده است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی متذکر شد: کمبود بارش‌ها و افزایش دما در سالجاری، ناشی از تغییرات اقلیمی و عدم وجود سامانه‌های بارشی منطقه‌ای است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.