×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25245 خبر
وزارت توجیهات ایجاد شود

همنوا / سیدرضا علوی: همه ما ایرانی‌ها از ریاست محترم جمهوری گرفته تا وزرا و مدیران کل و من طنز نویس در امر توجیه استاد بوده و تبحر کافی داریم .

اصولا ملت ایران یک ملت توجیه گراست و در امر توجیه کردن و توجیه شدن ید طولانی دارد. در این مقال سعی می‌کنیم برای آن عده قلیل نسل جوان که هنوز در علم توجیه که از ارکان علوم سیاست می‌باشد دانشی ندارند مواردی را به اختصار با روش‌های ساده آموزش دهیم . 

وقتی در عالم سیاست به بن‌بست و گره برخورد می‌کنیم که قادر به انجام آن نیستیم و بدتر اینکه به ملت قول حل یک شبه را داده بودیم می‌توانیم از موارد ذیل استفاده کنیم:

نمی‌گذارند 

«نمی‌گذارند» یک واژه کلیدی است که همه چیز را توجیه می‌کند. نمی‌گذارند دولت مشکلات را حل کند . نمی‌گذارند قیمت برنج ثابت بماند. نمی‌گذارند قیمت گوجه فرنگی و بادمجان را پایین بیاوریم. نمی‌گذارند مذاکرات برجام را به سر انجام برسانیم و الخ .

نکته: در مقابل نمی‌گذارند حتما شنونده خواهد پرسید چه کسی یا چه کسانی نمی‌گذارند؟اینجاست که باید منطقی جواب داده شود. جوابی که در عالم بیرون مصداق نداشته باشد چون اگر مصداق داشته باشد به این معنی است که می‌شود با او برخورد کرد. مانند دست‌های پنهان؛ صاحبان قدرت، استکبار جهانی ،صهیونیسم بین‌الملل، خائنین، مزدوران داخلی و الخ اصولا افراد با هویت مجهول؛ در این مورد همه ملت ایران باور دارند که دست‌های پنهانی در همه امور وجود دارد .

تقصیر گذشتگان است 

وضع موجود حاصل دولت قبلی است، وضع موجود حاصل بی‌برنامگی‌های سال‌های قبل است، ترافیک امروز به برف سال‌های قبل ارتباط دارد ، اگر در گذشته زیر ساخت‌ها درست انجام می‌شد الان قطار تبریز-میانه به اتمام رسیده بود.

استفاده از این جملات راحت‌ترین توجیه برای نا کار آمدی است. باید موذیانه همه چیز را به گذشته ربط دهیم و ریشه مشکلات را به سال‌های قبل ببریم اولا یاد ایام گذشته همیشه موجب انبساط فکر است.

مثلا وقتی می‌گویم علت گرانی برنج ایرانی که الان هشتاد تومان است، مربوط به دولت قبلی است و وقتی با نگاهی به دولت قبلی یادمان می‌افتد برنج را چهل تومان می‌خریدیم، خودم را عرض می‌کنم خر کیف می‌شویم. خر کیف شدن همانا، کاهش انتظار از دولت فعلی همان. و برای تخلیه فشار عصبی فحش و بد و بیراه به دولت قبلی همان و اما برای توجیه مردم حتما ریاست محترم جمهوری باید دستوری صادر کند تا تمامی مدیران مانده از دولت قبل را همین امروز عزل کنید چرا که مسبب نمی‌تواند درمانگر باشد و این یک حرف اساسی است .

یادتان است معلم کم سواد می‌گفت: پایه شما ضعیف است، متوجه حرف‌های من نمی‌شوید .

اساسی کار می‌کنیم 

برای توجیه عدم کارایی باید از جملاتی مثل «در این مورد اساسی کار می‌کنیم» و «مشغول زیر ساخت‌ها هستیم» استفاده کنیم.

مثلا در توجیه چاله و چوله‌های خیابان شهر تبریز شهردار باید بگوید که در این مورد اساسی می‌خواهیم مشکل را حل کنیم و در فکر این هستیم که سال‌های آتی با خرید دستگاه‌های راه سازی مدرن و البته عدم استفاده از نمک در زمستان و یا ایجاد محوطه ابر پرواز ممنوع بر فراز تبریز و جلوگیری از بارش برف کار کنیم که چاله اصلا ایجاد نشود. مردم صبو، صبر کنند. انشالله در سال‌های آتی چاله‌ها پر خواهد شد.

اصولا این نوع توجیه، توجیه زمانی است. در مقابل توجیه، زمان می‌خریم تا توجیه اساسی تر و کار آمدتر برای کارهای‌مان بسازیم .

به نظر حقیر دولت باید در فکر وزارت توجیهات باشد تا سخنگوی وزرات توجهیات با توجیه منطقی مشکلات باعث انبساط خاطر مردم شریف ایران شود.

به امید ایجاد این وزارت خانه و انبساط فکر مردم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.