×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه 22 مهر 1403  .::.   برابر با : Sunday 13 October 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26080 خبر
مهم‌ترین عامل موفقیت در مدیریت بحران، پیشگیری است

عابدین خرّم، سه‌شنبه، ۳۱ مردادماه، در همایش مدیران کل مدیریت بحران استان‌های سراسر کشور که در محل استانداری آذربایجان‌شرقی برگزار شد، گفت: دومین مرحله آمادگی است که دستگاه‌های مربوطه باید در حوادث طبیعی و غیر طبیعی آمادگی لازم برای مواجهه با وقایع را داشته باشند چرا که طرح‌های مقابله با بحران و آمادگی در وقوع حوادث زمانی موفقیت آمیز است که فاصله تصمیم با اجرا در اندک زمان ممکن رخ دهد.

 وی با بیان اینکه طرحی برای یک مسئول ارزشمند و خوب است که فاصله تصمیم و اجرا را در اندک زمان عملیاتی کند، گفت: آمادگی بر مبنای این است که اگر بخواهیم توانایی و مدیریت را به یک سطح قابل قبول برسانیم باید آموزش، تمرین، هماهنگی و هم راستایی را انجام دهیم.

عابدین خرّم، سومین مرحله را، مقابله عنوان کرد و افزود: چگونگی مقابله با بحران در حوادث باید مورد عنایت قرار گیرد، اگر می‌خواهیم از فرصت و ظرفیت روحی و معنوی مردم در میدان عمل استفاده کنیم باید یک هماهنگی و برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.

وی به آخرین مرحله یعنی بازسازی و بازتوانی اشاره کرد و گفت: مدیریت بحران باید در وقوع حوادث، عادی سازی و برگرداندن شرایط مردم به وضعیت عادی را آموزش دیده‌ باشد.

عابدین خرّم، وجه تمایز انسان با حیوانات را دو ویژگی دانستن و شناخت برشمرد و گفت: این امر، مهم‌ترین وجه تمایز انسان با سایر موجودات است اما این ویژگی‌ها به تنهایی کارساز نیست بلکه برای پاسخ به بحران باید در میدان عمل ایفای نقش کنیم و متناسب با بحران‌های به وجود آمده تاثیر گذاری لازم را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در مواقع بحران باید علم توام با عمل و حرکت اجرایی شود، خاطرنشان کرد: علم نظری به تنهایی کافی نیست بلکه باید دانسته‌های خود را با تکرار و تمرین ملکه‌ی ذهن کرده و تجربیات لازم و کافی را کسب کنیم.

عابدین خرّم به دو علم تاثیرگذار تشریحی و ضمنی اشاره کرد و گفت: علم تشریحی در کتاب و نظریه‌ها وجود دارد و علم ضمنی نیز تجربیات نهفته در سینه‌ انسان‌ها برای مقابله با بحران‌ است.

وی افزود: در هر مجموعه‌ای افراد با ذوق و علاقه مندی هستند که می‌توانند با ثبت مکتوب تجربیات، بقیه این تجربه‌ها را در اختیار نسل‌های آینده قرار دهند.

استاندار به نقش رسانه‌ها در مواقع بحران اشاره کرد و گفت: همراه بودن رسانه‌ها در کنار مدیریت بحران نقطه‌ی قوت است اما عدم توجه به آن ضعف محسوب شده و دچار مشکل خواهیم بود.

وی مناطق ناکارآمد و حاشیه نشین را نقاط آسیب پذیر برشمرد و اضافه کرد: اگر یک اتفاقی مثل زلزله ترکیه در استان ما رخ دهد آسیب عظیمی به شهر وارد خواهد شد که باید در این باره چاره‌ای بیندیشیم؛ نیروهای مسلح یکی از بهترین و آماده ترین نیروهایی است که باید از هماهنگی و نظم آنها استفاده کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.