به گزارش همنوا به نقل از فارس، محمدرضا قربانی ظهر امروز به مناسبت هفته حمل و نقل در گفتوگو با خبرنگاران از سختیهای و مشکلات کار راهآهنی در آذربایجان گفت و اظهار کرد: موقعیت جغرافیای و کوهستانی بودن منطقه آذربایجان، کار در بخش ریلی را با اما و اگرهای زیادی همراه ساخته تا جایی که راه آهن کشور حتی شرکتهای فعال در این بخش را با اجبار مجاب به اختصاص قطار در این مسیر میکند.
وی افزود: یکی از گلوگاههای ریلی که تردد در آذربایجان را با این وسیله حمل و نقل عمومی به سختی ممکن میسازد حد فاصل میانه تا مراغه به طول ۱۶۸ کیلومتر میباشد که شیب و فراز در این منطقه به ۱۶ در هزار و قوس نیز ۲۵۰ در ۳۰۰ میباشد و این مشخصات جغرافیای عملا تردد قطارها را در این مسیر با دشواریهای زیادی همراه کرده است.
قربانی، سرعت قطار در حد فاصل زنجان تا تهران را ۱۶۰ کیلومتر اعلام و افزود: این سرعت گاها در گلوگاه ترددی منطقه آذربایجان حتی به ۶۰ کیلومتر کاهش مییابد.
وی پیشبینی کرد با راهاندازی کامل ایستگاه خاوران مسیر راهآهن میانه-تبریز و ورود رسمی این ایستگاه به شبکه ریلی کشور شاهد کاهش اثرات ناشی از این دشواریهای باشیم.
قربانی همچنین از طولانی شدن پروسه رفع نواقص ایستگاه خاوران که توسط رئیس جمهور در خرداد افتتاح شد، خبر داد و در عین حال این افتتاح را تسریعکننده روند حل نواقص دانست و خاطرنشان کرد: اگر این افتتاح صورت نمیگرفت، ممکن بود پروسه تکمیل این ایستگاه حتی به سه سال نیز برسد.
این مقام مسئول در حوزه راه آهن آذربایجان ناقص بودن ساختمانهای ایستگاههای مسیر و ساختمان پلیس راهآهن، نبود سوله های تعمیرات دیزل و سالنهای مسافری، نبود مخازن سوخت برای سوختگیری، نبود وسایل و تجهیزات سنگین تعمیراتی و ... را از جمله نواقص ایستگاه راه آهن خاوران نام برد و متذکر شد: براساس توافق راه آهن جمهوری اسلامی و شرکت زیرساختها مقرر شده بود بعداز افتتاح این ایستگاه نواقص در اولین فرصت توسط شرکت زیرساختها رفع و تحویل راه آهن جمهوری اسلامی ایران شود که متاسفانه به دلیل طولانی شدن پروسه انتخاب پیمانکار برای این منظور هنوز این نواقصات رفع نشده و در نتیجه اقدامات مسافری این ایستگاه با کمترین ظرفیت انجام می شود.
وی تاکید کرد: هنوز این ایستگاه تحویل موقت راهآهن نشده تا بعد به مرحله تحویل قطعی برسد، چرا که هزینههای رفع نواقص این ایستگاه مبالغ سنگین را از محل اعتباری عمرانی میطلبد و تامین آنها با هزینههای جاری ممکن نیست که در صورت تحویل رسمی به راهآهن امکان تخصیص اعتبارات عمرانی برای تکمیل این پروژه عملا غیرممکن خواهد بود.
قربانیان از جابهجایی ۲ میلیون نفر مسافر با شبکه ریلی آذربایجان در بخش حومه و شهری از آمار ۹ ماهه گذشته مجموعه تحت مدیریتش نام برد و گفت: این ارقام در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۲ درصدی داشته است.
به گفته وی جابهجایی بار از طریق شبکه حمل و نقل ریلی آذربایجان نیز یکهزار و ۵۰۰ تن در سال می باشد که با راهاندازی ریلهای فرعی که مقرر شده برای ۳ واحد صنعتی در استان انجام شود، پیشبینی میشود این رقم در کمترین حالت به ۲ میلیون تن افزایش یابد.
https://hamnava.ir/News/Code/4083285
0 دیدگاه تایید شده