×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25249 خبر
جلفا با 5 میلیون گردشگر محروم از حداقل‌های درمانی

 به گزارش هم نوا به نقل از فارس ، امکانات و فضای درمانی شهر مرزی جلفا که مرکزیت منطقه آزاد ارس نیز است هیچ تناسبی با نیازهای این منطقه ندارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد زیرساخت‌های درمانی بعد از استقرار منطقه آزاد ارس در این شهر نه تنها ارتقاء نیافته بلکه به شدت تضعیف شده و تنها مرکز درمانی دائمی شهر جلفا و منطقه آزاد ارس که در ساختمان فرمانداری سابق! جلفا واقع است پاسخگوی نیازهای مردم و گردشگران منطقه ارس نبوده و گلایه مردم و گردشگران را در پی دارد.

بنابراین گزارش حدود ۱۰ سال پیش و در اوایل فعالیت منطقه آزاد ارس در شهر مرزی جلفا موضوع تاسیس شعب بین‌الملل و خودگران دانشگاه‌های مادر در مناطق آزاد مطرح و همچون سایر ایده‌های جدید دولت که معمولا شتاب‌زده و بدون مطالعه پیش می‌رود، به سرعت موجبات تاسیس شعب خودگردان دانشگاه‌ها را در این مناطق رقم زد.

همین امر به دلیل جذابیت‌های مالی بالایی که داشت پای دانشگاه‌هایی مانند تبریز، علوم پزشکی تبریز و تهران را به جلفا باز کرد. اینکه چرا همین دانشگاه‌ها بعد از حدود پنج سال فعالیت یک باره تصمیم گرفتند مناطق آزاد را ترک کنند براساس درخواست شهروندان جلفا و سرمایه‌گذاران منطقه آزاد و حواشی موضوع در سال‌های اخیر در دستور کار خبرگزاری فارس است.

یکی از شعب دانشگاهی تاسیس شده در ارس، دانشگاه علوم پزشکی تبریز است که به مدد بهره‌مندی از زیرساخت‌های پیشین شبکه بهداشت و درمان شهرستان جلفا توانست سریع‌تر از دیگران فضای اداری و آموزشی مورد نیاز را تامین کند و در طول چند سال فعالیت خود به میلیاردها سود برسد. سودی که هرگز عاید امور درمانی و سلامت مردم و گردشگران جلفا نشد اما هزینه‌های زیادی برای آنها در برداشت.

گردشگران سلامت پیشکش، مردم جلفا را دریابید

تخلیه ساختمان و انتقال تشکیلات اداری شبکه بهداشت و درمان شهرستان جلفا به هادیشهر که ده‌ها سال به عنوان مرکز درمانی در خدمت مردم جلفا بود و البته استقرار تشکیلات عریض و طویل در فضای  محدود بیمارستان دکتر ساجدی هادیشهر!!، تخلیه و انتقال تنها مرکز درمانی و اورژانس شهر مرزی جلفا که بعد از انقلاب احداث و تجهیز شده بود به ساختمان اداری فرمانداری سابق جلفا! از جمله اقدامات غیرکارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به صورت خودگردان در جلفا بود که عواقب آن همچنان گریبان‌گیر مردم جلفاست.

اکنون تنها مرکز درمانی شهر جلفا که مرکزیت منطقه آزاد ارس نیز است در ساختمانی با چند اتاق کوچک و غیراستاندارد با کاربری اداری مستقر است و به چند میلیون گردشگر داخلی منطقه، گردشگران خارجی و مرزنشینان جلفایی خدمات ارائه می‌دهد.

دولت هیچ برنامه‌ای برای هزاران گردشگر خارجی سلامت و میلیون‌ها گردشگر داخلی جلفا ندارد

آنچه که مدیران وقت و مردم منطقه جلفا را به این تغییر دلگرم ساخت وعده‌های مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر حضور متخصصان تراز اول استان در دانشگاه پردیس به منظور تدریس و در کنار آن طبابت و ارائه خدمات به مردم و از طرفی تقویت خدمات موجود درمانی در جلفا بود، موضوعی که هیچ‌گاه محقق نشد و دانشگاه علوم پزشکی پس از استقرار شعبه بین‌الملل خود در جلفا و خرید دو واحد ساختمان اداری جدید از شرکت ایرسوتر و صرف هزینه‌های بسیار بالا برای بازسازی و تامین فضای لوکس اداری و آموزشی آنها و کسب درآمدهای بسیار،  کلیه خدمات آموزشی خود را در ارس تعطیل و فعالیت‌های دانشگاه را در حد یک مرکز آزمون زبان‌های خارجی تقلیل داد.

موضوعی که همزمان با مجوز برنامه پنجم توسعه برای تاسیس شعب خودگردان (پردیس‌های پول ساز) در جوار دانشگاه‌های مادر، سایر پردیس‌ها را با انگیزه درآمد بیشتر و البته توجیه‌هایی مانند کیفیت آموزشی! یا صرفه‌جویی هزینه‌ها به تعطیلی کشاند.

و قابل توجه آنجاست که دیگر همان خدمات درمانی ۱۰ سال پیش به جلفا بازنگشت و ساختمان‌های درمانی که به تصرف فضای آموزشی دانشگاه در آمده بودند همچنان بلاتکلیف ماندند و مردم محروم جلفا محروم‌تر شده‌اند.

تعامل نامناسب دو دستگاه دانشگاه علوم پزشکی و سازمان منطقه آزاد ارس در این خصوص نیز نه تنها فرصت سوزی ملی را در بحث گردشگری سلامت به بار آورد بلکه شهروندان و گردشگران ارس را به چالش‌های اساسی دچار کرد.

کارشکنی وزارت بهداشت و معطل ماندن چندین میلیارد سرمایه‌گذاری انجام شده در جلفا

موضوعی که معاون فرهنگی اجتماعی گردشگری منطقه آزاد ارس در نشست با خبرنگاران از آن گلایه کرده و اظهار کرد: منطقه آزاد ارس زمین مورد نیاز برای احداث درمانگاه مناسب برای شهر جلفا در سال‌های گذشته تامین کرده و سالانه بودجه‌ای را برای احداث آن اختصاص داده است ولی نقشه و اسناد لازم از طرف وزارت بهداشت ارائه نشده است.

یوسف داداش‌زاده افزود: "همین تاخیر در ارائه نقشه‌ها باعث افزایش چند برابری برآورد احداث شده است. ضمن اینکه متاسفانه ساختمان دی کلینیک احداثی بخش خصوصی که از سرمایه‌گذاران منطقه ارس است به دلیل کارشکنی‌های وزارت بهداشت در صدور مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذاران مجموعه که از پزشکان صاحب نام تبریز نیز هستند موجب معطل ماندن چندین میلیارد سرمایه‌گذاری انجام شده است."

با اینکه معاون فرهنگی اجتماعی گردشگری منطقه آزاد ارس تمام مسائل پیش آمده در این حوزه را متوجه دانشگاه علوم پزشکی کرده است، ضروری است توجه شود که وجود منطقه آزاد ارس باید در کنار توسعه سایر بخش‌های تجاری و صنعتی، توسعه بهداشتی و درمانی و رفاهی را در پی می‌داشت، در حالیکه موجب خسران حوزه درمان شده و اقدامات نمایشی همچون افتتاح شبکه بهداشت و درمان منطقه آزاد ارس در شهریور سال 92، اعلام طراحی و احداث بیمارستان تخصصی اورژانس در منطقه آزاد ارس در آذرماه 90، برگزاری همایش توریسم درمانی و تجهیزات پزشکی در منطقه آزاد ارس درسال 94 و بهره‌برداری از نخستین و مجهزترین مرکز درمانی تخصصی منطقه آزاد ارس با عنوان «شیخ‌الرئیس ارس» در سال 94 و تعطیلی آن بعد از مدت زمانی اندک، اعلام خبر خرید و اهداء تجهیزات پزشکی به مراکز بهداشتی و درمانی ارس در تیرماه 95، وعده احداث دی‌کلینیک در منطقه آزاد ارس و ... هم نتوانسته کارساز باشد.

در حالی که مطالب، مقالات و سخنرانی‌های متعددی از ظرفیت منطقه آزاد ارس و شهر جلفا در توریسم سلامت و لزوم ساماندهی گردشگران سلامت ورودی از مرز جلفا و نوردوز گفته و شنیده می‌شود و جلفا همواره یکی از محورهای اساسی گردشگری سلامت در استان و شمال‌غرب کشور محسوب می‌شود، این منطقه از امکانات و خدمات حداقلی به مردم خود عاجز است چه رسد به گردشگری بین‌المللی سلامت.

جلفا با 5 میلیون گردشگر محروم از حداقل‌های درمانی

 نکته قابل تامل دیگر لطمه‌ای است که این امر به شان و منزلت کشور در منطقه مرزی جلفا وارد می‌کند. منطقه‌ای که میزبان بیش از 5 میلیون گردشگر داخلی در سال است و طی سال‌های متعدد دومین مرز پرتردد کشور اعلام می‌شود، از حداقل‌های درمانی محروم است و کافی است یک بار برای موضوعی سرپایی مراجعه کنیم تا در عین توانایی‌های بی‌حد و حصر پزشکی در کشور، چهره‌ای ناکارآمد از نظام را به تصویر بکشیم.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.