×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25249 خبر
...ترین‌های هفته سوم فرودین/ افشاگری ها ادامه دارد

هفته جاری شاهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

چهره هفته؛ سعید محمد

در مصاحبه اخیر سردار جوانی معاون سیاسی سپاه وی اعلام کرده بود که سپاه به جدّ با ورود پاسداران به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرآیندهای قانونی تعریف شده مخالف است. او تاکید کرد: منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است. این اظهارات واکنش های زیادی را در شبکه های اجتماعی به همراه داشت.

در ادامه و در پی واکنش‌های گسترده سردار جوانی توضیحات کوتاهی را در این زمینه ارائه کرد. متن توضیحات سردار جوانی به این شرح است: «نظر به برداشت‌های نادرست و بعضا سوءاستفاده برخی رسانه‌های داخلی و خارجی از پاسخ این‌جانب به سؤال خبرنگار فارس درباره فعالیت‌های انتخاباتی برادر پاسدار دکتر سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه سازندگی حضرت خاتم‌الانبیا (ص) که در مسئولیت‌های گذشته، زحمات ارزشمندی کشیده‌اند، به آگاهی می‌رساند همچنان‌ که از متن مصاحبه برمی‌آید، تخلف مورد اشاره، صرفا بروز رفتارهای سیاسی- انتخاباتی بوده که مغایر با مقررات جاری سپاه است.»

سخنگوی سپاه درباره اظهارات سردار جوانی علیه سردار محمد گفت: هرکس می‌گوید تخلف بوده، باید متقن و دقیق بگوید چه تخلفی بوده است. برداشت یک معاون سپاه این بوده که تخلف صورت گرفته؛ اما نظر رسمی سپاه ممکن است این نباشد. شاید برداشت آقای جوانی این بوده. ممکن هم هست آقای جوانی اصل حرفش را تکذیب کند.

خبر هفته؛ بذرپاش

دیوان محاسبات کشور اعلام کرد: شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تهران ویژه کارکنان دولت و شعبه ۴ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه، در پی شکایت‌های جداگانه نادران و ستاد امر به معروف و نهی از منکر یکی از استان‌ها علیه رئیس کل دیوان محاسبات مبنی بر اتهام جعل و استفاده از سند مجعول، درباره هر دو اتهام مطرح شده علیه مهرداد بذرپاش قرار منع تعقیب صادر کردند. این آرا پس از ابلاغ به طرفین پرونده، مراحل قضایی خود را طی کرده و قطعی شده است.

حاشیه هفته؛ کاندیداتوری برای 1400

محمد غرضی از تصمیم خود برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خبرداد. او با بیان اینکه از جوانی در فضای اداره کشور بودم و در دهه‌های ۲۰ تا ۴۰ و ۵۰ افتخار خدمت به کشور را داشتم، گفت: قطعا با هدف خدمت به کشور در موعد قانونی برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنم.

محمد غرضی در انتخابات سال ۹۲ نیز کاندیدای پست ریاست جمهوری شده بود که در آن رقابت‌ها، ۴۴۶هزار و ۱۵ رای آورد که یک درصد آرای اخذ شده بود.

همچنین  امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، در حاشیه جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به خبرهای مربوط به اعلام نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: من در انتخابات ثبت نام خواهم کرد و نامزدی من در انتخابات به تایید صلاحیت شورای نگهبان بستگی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین سید عباس نبوی نیز  عصر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اعلام رسمی نامزدی ریاست جمهوری  در انتخابات ۱۴۰۰، اظهار کرد: صف نامزدهای جریانات و جناح‌های سیاسی کشور انتخابات گسترده و فعال شده است و اگر این مسیر به مشارکت فعال در انتخابات منجر شود، امر پرخیر و برکتی است که باید از آن حمایت کرد. وی با بیان اینکه حضور بنده در انتخابات مانع فعالیت هیچ کس نیست، گفت: همه کسانی که می خواهند نامزد شوند محترم هستند و جایگاه‌هاشان محفوظ است. مطالب بنده ناظر بر ایجاد نقض بر دیگر نامزدها نیست.

وزیر ورزش و جوانان دولت احمدی نژاد، نیز کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد. محمد عباسی در یک نشست خبری اعلام کرد که کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری می شود.

انتخابات ریاست جمهوری در روز ۲۸ خردادماه برگزار می شود. ثبت نام این انتخابات نیز از ۲۱ اردیبهشت آغاز خواهد شد.

جنجال هفته؛ علی مطهری

علی مطهری، نماینده ادوار مجلس، در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده است. با داغ شدن حضور سیاسیون در کلاب هاوس او هفته جاری گفتگویی نیز در کلاب هاوس داشت و اظهاراتی پرسروصدا را مطرح کرد. بخش هایی از اظهارات مطهری را که در فضای مجازی منتشر شده است را می خوانید.

* من حجاب را انتخاب نمی‌بینم و به آزادی در آن اعتقاد ندارم. من نیمه عریان بودن را آزادی انسانی نمی‌دانم و آن را آزادی حیوانی و غریزی تلقی می‌کنم.  *با بسیاری از سخت‌گیری‌ها و برخوردهای که با افراد بی حجاب می‌شود، مخالفم. *هنوز هم معتقدم اگر رفراندومی برگزار شود رای اکثر مردم به حجاب اختیاری نخواهد بود. *باید با آمریکا و اروپا و کشورهای عربی ارتباط برقرار کنیم.

*فیلتر تلگرام تجربه موفقی نبود. فیلترینگ باید بر اساس محتوا انجام شود و وقتی در پلتفرمی دیده می‌شود مسائل غیراخلاقی به اشتراک گذاشته می‌شود؛ فیلتر شدن لازم است اما تبادل آرا باید آزاد باشد. *اگر کسی کنار دریا تحریک نمی شود بیمار است. خدا خواسته ما تحریک شویم، باید تحریک شویم. *اینکه جوان ما با دیدن دست یک خانم تحریک می شود، خوب است. الان در اروپا مشکل دارند با این مسئله و تحریک نمی شوند. مردها تحریک نمی‌شوند و زن‌ها رو می‌آورند به مردهای آفریقایی! *تعدد زوجات بسیار حکیمانه‌ست. چون زنان آماده‌ ازدواج از تعداد مردان بیشتر است و نباید حق ازدواج کردن را از زنان گرفت.

عبدالرضا داوری از چهره های نزدیک به احمدی نژاد پرده از ثروت هنگفت حمید بقایی معاون اجرایی رئیس جمهور برداشت. عبدالرضا داوری مشاور احمدی نژاد که اخیرا راهش را از رئیس جمهور سابق جدا کرده است، در توئیتی افشاگری کرد و نوشت: اموال و املاک حمید بقایی که غالبا به نام همسرانش انتقال یافته، هیچ تناسبی با حقوق و مزایای یک مدیر دولتی ندارد. از خودروهای متعدد و املاک تجاری و ویلایی در تهران و کاخ در آبسرد تا چمدان مکشوفه اش مملو از سکه و دلار و اوراق بهادار. یک مفسد اقتصادی که نقاب پاکدستی بر چهره دارد.

حاشیه هفته؛ کروبی

حسین کروبی در گفتگو با جماران با رد برخی نقل قول ها مبنی بر رفع حصر پدرش شرایط وی در دوران حصر را تشریح کرد.

حسین کروبی یادآور شد: «کماکمان قفل منزل پدرم در دست نیروهای امنیتی است، به این معنا که باز شدن و بسته شدن در توسط این نیروها صورت می گیرد. همچنین از مدتی قبل نیروهای امنیتی مجوز ورود تلفن به منزل آقای کروبی را دادند تا ایشان با هر کس بخواهد بتواند تماس تلفنی داشته باشد و نیز به اعضای خانواده مجوز داده شد که موبایل خود را به داخل منزل ایشان ببرند».

وی گفت: «همچنین از حدود یک سال پیش با آوردن ماهواره به منزل آقای کروبی موافقت شد که البته بعد از بیانیه در پی سقوط هواپیمای اوکراینی ماهواره قطع شد و بعد از چند ماه دوباره وصل شد.»حسین کروبی گفت: «همچنین پدرم در ماه های اخیر چند بار به منزل برخی افراد رفته است».وی تاکید کرد: «گشایش های صورت گرفته در همین حد است و مامورین امنیتی هنوز مقابل منزل پدرم هستند و حصر هنوز رفع نشده است».

خبر مهم هفته؛ نشست وین

وین، پایتخت اتریش روز (سه‌شنبه‌) برای نخستین‌ بار در سال 2021 میلادی میزبان هیات‌های نمایندگی ایران، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان و البته ایالات متحده امریکا در پرونده برجام بود. روز سه شنبه هیات‌های نمایندگی ایران و 1+4 به عنوان بازماندگان در برجام و هیات نمایندگی ایالات متحده به عنوان کشوری که از توافق خارج شده در حالی در وین دور هم جمع شدند که از برجام رسما یک نام باقی مانده است. ایالات متحده امریکا در چهار سال گذشته مجموعه وسیعی از تحریم‌ها را علیه ایران بازگردانده و تهران نیز اجرای تمام تعهدات هسته‌ای طبق برجام را متوقف کرده است. 

نماینده اتحادیه اروپا پیش از آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام در وین از تمایل خود برای احیای توافق هسته‌ای ایران خبر داد. شبکه «الجزیره» به نقل از اتحادیه اروپا گزارش داد: «ما می‌خواهیم توافق هسته‌ای را به مسیر اصلی برگردانیم و طرف‌های آن را به پایبندی به الزاماتش مجاب کنیم. هدف نشست روز سه‌شنبه، گفت‌وگو درباره ماهیت تحریم‌هایی است که علیه ایران اعمال شده و می‌توان آنها را برداشت. هدف اصلی این نشست احیای توافق هسته‌ای است لکن ما هنوز در آغاز مسیر طولانی و پیچیده ‌ای هستیم.»

پیش از آغاز رایزنی‌ها در وین، خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات غربی نوشت که فرانسه نقش واسطه میان هیات‌های نمایندگی ایران و امریکا در وین را ایفا خواهد کرد. رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت که هیات امریکایی در هتل متفاوتی از محل رایزنی‌های ایران و 1+4 مستقر شده است. 

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور ‌خارجه که شامگاه دوشنبه وارد وین شد، ریاست هیات ایرانی را در این دور از مذاکرات در وین برعهده دارد. به گفته وزارت خارجه ایران، نمایندگانی از سایر دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی، وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی، عراقچی را در این سفر همراهی می‌کنند. پس از حضور هیات ایرانی در وین، این هیات شامگاه دوشنبه دیدار دوجانبه‌ای را با هیات چینی پیش برد و صبح سه‌شنبه نیز دیدارهایی با هیات روسیه و اتحادیه اروپا انجام گرفت. 

ساعت 17 به وقت تهران روز سه شنبه، هیات‌های ایران و 1+4 مذاکره را از سر گرفتند. دور نخست نشست حضوری کمیسیون مشترک برجام قریب به 60 دقیقه طول کشید و با توافق برای ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی پایان یافت. بر اساس توافق صورت گرفته، دو نشست کارشناسی موازی بین اعضای کمیسیون مشترک برجام جهت انجام رایزنی‌های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته‌ای تشکیل شد. این نشست‌های کارشناسی قرار است به بحث و رایزنی در خصوص جنبه‌های فنی و جزییات مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای بپردازند و نتیجه بحث‌های خود را به کمیسیون گزارش کنند. 

میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، این نشست را موفقیت آمیز توصیف کرد. «انریکه مورا»، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا و رییس کمیسیون مشترک برجام نیز در توییتی نشست روز سه شنبه را سازنده خواند و نوشت: اتحاد و همت برای یک روند دیپلماتیک مشترک با دو گروه کارشناسی درباره اجرای (تعهدات) هسته‌ای و لغو تحریم‌ها وجود دارد. به عنوان هماهنگ ‌کننده من تماس‌های جداگانه در وین را با همه طرف‌های مربوطه از جمله امریکا تشدید خواهم کرد.

در ادامه عباس عراقچی‌ در جمع خبرنگاران درباره نشست کمیسیون مشترک برجام تاکید کرد: رفع تحریم‌های‌ امریکا، اولین و ضروری‌ترین اقدام برای احیای برجام است و ایران آمادگی کامل دارد به محض رفع تحریم‌ها و پس از راستی‌آزمایی آن، اقدامات جبرانی هسته‌ای خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام برگردد.

ساعتی پس از پایان دور نخست نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، خبرگزاری ژاپنی کیودو در خبری اختصاصی اعلام کرد که دور دوم نشست کمیسیون مشترک برجام روز جمعه ۹ آوریل در وین برگزار خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.