×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه 22 مهر 1403  .::.   برابر با : Sunday 13 October 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26079 خبر
خاموش کردن حریق 200 هکتاری با بیل!

به گزارش همنوا،  فرماندار شهرستان اهر در گفتگویی با ایسنا، خاطرنشان کرد: در پی حادثه آتش‌سوزی بامداد شنبه، ۲۰۰ هکتار از مزارع و مراتع جنوبی شهرستان اهر طعمه حریق شد.

ابوالفضل غنی زاده، خطا یا بی احتیاطی انسانی را عامل احتمالی این حادثه خواند و افزود: در ساعات تفریح و اوقاف فراغت یا خوشه‌چینی و اتلاف علف‌های هرز با آتش باید بیش از پیش احتیاط و مراقبت به خرج داد.

وی ادامه داد: این حادثه‌ تلخ ۲۰۰ هکتار از مزارع و مراتع جنوبی شهرستان را درگیر کرده بود و اگر تدبیر به موقع انجام نمی‌گرفت، شاید کار از کار گذشته بود.

وی افزود: خطا یا بی احتیاطی انسانی چه از روی عمد و یا سهو، سرمایه عظیمی از منابع ملی شهرستان اهر را به خطر انداخته بود.

خاموش کردن حریق 200 هکتاری با بیل!

ویدئوهای ارسالی از تلاش نیروهای امدادی برای اطفای حریق در حجم گسترده آتش در محدوده مراتع قوشاداغ، اگرچه بار دیگر از تعصب و همت مثال‌زدنی محیط‌زیست استان خبر حکایت دارد، اما در آن سوی ماجرا، بار دیگر کمبود تجهیزات و امکانات تخصصی اطفای حریق در جنگل‌ ها و مراتع را گوشزد می کند. تصاویری که نشان می‌دهد ماموران با بیل در حال خفه‌کردن آتش هستند! روش های دستی و منسوخ، جدا از این که در شان محیط زیست استان نیست، ضریب اطمینان پایینی دارد و بعلاوه برای نیروهای امدادی نیز می تواند خطرساز باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، چند روز پیش، در نشستی که با حضور نمایندگان مردم مرند و شبستر و مقامات سازمان‌ها و ادارات منابع طبیعی، سازمان آب، مدیریت برنامه ریزی برگزار شد، هماهنگی و هم افزایی برای مدیریت بهینه اطفاء حریق تکمیل و تجهیز این پایگاه در ارسباران را ضروری دانسته و اظهار کرد: ارسباران با وسعت ۲۰۰ هزار هکتار، وجود دام‌های سنگین ، بهره برداری‌های غیر اصولی، داشتن شیب خشن ۶۰ الی ۷۰درصد نقش موثر پایگاه اطفاء حریق را در حفاظت از این جنگل‌ها ضروری کرده است.

در همین خصوص، خلج، معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز با اشاره به شرایط حساس جنگل‌های ارسباران نیز مشارکت برخی واحدهای صنعتی و مناطق آزاد را با اختصاص اعتباری به منظور تجهیز پایگاه اطفاء حریق در ارسباران را از ضروریات دانسته و طرح پیشنهادی برای تکمیل این پایگاه را در زمینی به مساحت ۵.۷ هکتار و اعتبار پیشنهادی را ۳۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد.

اخبار پرشمار آتش‌سوزی در جنگل ها و مراتع آذربایجان‌شرقی، نشان می‌دهد سرمایه‌های طبیعی این استان، بسیار آسیب‌پذیر و حساس است و تحت شرایط اقلیمی و عوامل انسانی می‌تواند هر از گاه، گرفتار حریق های گسترده شود.

این در حالی است که نبود امکانات تخصصی، دست عوامل پرتلاش محیط زیست را برای اجرای عملیات اطفا بسته نگه داشته است. امروزه، تجهیزات آبپاش و بالگردهای ویژه امدادی، از لوازم رایج در اطفای حریق‌های جنگلی است که اتفاقاً هزینه آن‌چنان سنگینی نیز ندارد. با این حال، محدودیت‌های بودجه‌ای محیط‌زیست، چنین تجهیزاتی را که حق محیط زیست استان است، گرفته و بیل به دست شان داده است!

امید می‌رود رویکرد دولت جدید با حمایت نمایندگان مجلس، نقطه تحولی برای عبور از این چالش محیط‌زیستی باشد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.