×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : جمعه 7 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Friday 26 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25398 خبر
ربات مسیریاب اولین ربات دختر تبریزی

 به گزارش هم نوا به نقل از فارس ، تبریز از شور و حال می‌شوم و ذوق می‌کنم وقتی با جوانانی حرف می‌زنم که حرف اول و آخرشان توانستن است و الفبای خواستن و توانستن را در وجود خود نهادینه کرده و در خارج از مرزهای این کشور شناخته شده‌تر از داخل هستند.

 

موفقیت‌هایم حاصل کتابخوانی دوران کودکی است

یکی از آن جوانان موفق که عمده موفقیت‌های خود را مدیون کتابخوانی در دوران کودکی می‌داند؛ دکتر سیده سویلا سجودی،کوچک‌ترین دانشجوی مقطع دکترای کشور در رشته مهندسی کامیپوتر و علم رباتیک است.

سیده سویلا سجودی بر خلاف تمام کودکان و نوجوانان کودکی و بازیگوشی نکرده است، آن چنان که خودش می‌گوید: اگر کودکان و نوجوانان در شلوغی کردن بیش فعال بودند، من در کتابخوانی بیش فعال بودم و انواع کتاب‌ها را مطالعه می‌کردم ،کودکی من با بازیگوشی،دعوا کردن و ریخت و پاش‌های کودکانه همراه نبود بلکه تمام علاقه من کتاب خواندن بود. در ۶سالگی در دبستان علامه امینی تبریز کلاس اول دبستان را شروع کردم و در تمام دوران تحصیل شاگرد ممتاز مدرسه بودم و تاکنون فقط درس خوانده‌ام.

وی اضافه می کند: در آزمون کنکور رشته ریاضی شرکت کردم و آینده‌نگری‌های پدرم در انتخاب رشته کامپیوتر باعث موفقیت‌های روزافزون من شد و عالی‌ترین سطح تحصیلات را با راهنمایی‌ها و حمایت‌های خانواده‌ام ادامه دادم.

سویلا سجودی، در کمال ادب و احترام دست‌بوس پدر و مادرش بوده و تمام موفقیت‌های خود را مدیون این دو فرشته زندگیش می‌داند.

او در سال ۸۶ در مقطع کارشناسی در رشته علوم کامپیوتر وارد دانشگاه شده و به طور پیوسته مقطع کارشناسی ارشد را دنبال کرده و  طی سال‌های 91 تا ۹۳ مقطع کارشناسی ارشد را در رشته معماری سیستم‌های کامپیوتری به اتمام رسانده و اکنون دانشجوی دکترای سال آخر معماری سیستم‌های کامپیوتری است که آزمون جامع دکترا را نیز با موفقیت طی کرده و اکنون در حال نگارش رساله دکترای خود است.

 

دعوت به آزمون دکترا در ترم دوم کارشناسی ارشد

هر کدام از ما دانشجویان اگر کارشناسی ارشد را طی 5 یا 6 ترم به پایان می‌ رسانیم ولی سیده سویلا در ترم دوم کارشناسی ارشد و با داشتن 15 مقاله ملی و بین‌المللی به آزمون مصاحبه دکترا دعوت می‌شود، او با وجودی که به صورت آزمایشی در آزمون دکتری شرکت کرده بود ولی بالای 60 درصد سوالات را پاسخ صحیح زده و به آزمون مصاحبه دعوت شده بود و این یکی دیگر از پله‌های ترقی وی به شمار می‌رود.

او اولین پله موفقیت و ترقی خود در زمان تحصیل در مقطع کارشناسی را راهنمایی‌های استاد خود دکتر مهینی اعلام کرد و گفت: دکتر مهینی در نوشتن مقاله بین‌المللی برای ارائه در دانشگاه علوم پایه زنجان با عنوان پارکینگ هوشمند برای مراکز شلوغ بهترین راهنمای من بود و مسیر صحیح پژوهش را به بنده یاد داد.

تحصیل در دانشگاه قزوین آرزویی دست یافتنی

یکی از رویاهای کوچک‌ترین دانشجوی دکتری علم کامپیوتر و رباتیک کشور تحصیل در دانشگاه قزوین بود و هر بار که از شهر قزوین عبور می‌کرد؛ با خود می‌اندیشید آیا روزی می‌رسد که من نیز بتوانم در این دانشگاه درس بخوانم؛طولی نمی‌کشد که رویای او محقق شده و او ‌مقطع دکترا را در قزوین پذیرفته می‌شود و به قول خودش از آنجایی که دانشگاه آزاد قزوین از نظر علم کامیپوتر و رباتیک دانشگاه طراز اول کشور است؛ همیشه دلم می خواست یکی از دانشجویان ممتاز این دانشگاه باشم که هستم.

 

خانواده‌ای مذهبی آری، متمول نه

او لابه لای صحبت‌های خود ذکر می‌کند: ما خانواده متدین و مذهبی بوده ولی خانواده متمولی نیستیم که هر چه بخواهم زود برایم فراهم شود،من تمام موفقیت‌هایم را مدیون لطف خداوند و حمایت خانواده و زحمت‌های خودم هستم که برای کسب هر آنچه می‌خواستم به سختی زحمت کشیده و تلاش کرده‌ام .

وی با وجودی که با برخی از ادارات ،مراکز آموزشی و نهادهای نظامی و انتظامی همکاری فعال و گسترده‌ای دارد ولی آن چنان که انتظار دارد حمایت‌های لازم از سوی آنها صورت نمی‌گیرد تا بتواند یک مرکز تخصصی در زمینه علم کامپیوتری و رباتیک در تبریز دایر کند، هر چند که خودش معتقد است با کمترین هزینه نیز می‌توان این مرکز را دایر کرد ولی بروکراسی اداری و کاغذ بازی‌های موجود فرصت‌ها را تباه می‌کند.

سیده سویلا سجودی 29 ساله دختر فعال و موفقی است که در تبریز،علم کامپیوتر و رباتیک حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، او در حال حاضر عضو کمیسیون مسابقات ملی لکوکاپ دانشگاه صنعتی شریف و سرپرست مدرسین و تیم‌های رباتیک مسابقات کشوری کاپ‌های شریف دانشگاه صنعتی شریف با همکاری گروه‌های دانش‌بنیان در تهران و در حال حاضر تنها نماینده استان آذربایجان‌شرقی است.

وی همچنین سرپرستی تیم‌های دانشجویی دانشگاه‌های «سما» دختران و پسران تبریز در مسابقات‌های ملی و بین‌المللی رباتیک را برعهده دارد.

 

برگزاری بزرگ‌ترین فستیوال علم رباتیک در دانشگاه صنعتی شریف

سجودی با اشاره به برگزاری رقابت‌های ملی و جهانی علم کامپیوتر و رباتیک گفت:طبق روال هر سال بزرگ‌ترین فستیوال علم رباتیک در سطوح مختلف از ابتدایی تا دبیرستان در دانشگاه شریف برگزار می‌شود که امسال نیز از تبریز 40 تیم در این مسابقات شرکت کرده بودند که 17 مقام برتر کسب کرده و هشت فقره مجوز شرکت در مسابقات جهانی 2018 دبی در امارات را به دست آوردیم ولی از آنجایی که حامی مالی نداشتیم، از این هشت تیم فقط 3 نفر موفق به حضور در این مسابقات جهانی شدند.

وی با اشاره به نتایج تیم اعزامی به دبی گفت: دو ماه به صورت فشرده با تیم اعزامی به دبی کار کردم و هر سه نفر راه یافته به این مسابقات موفق شدند مدال طلا و نقره کسب کنند. احسان حافظی هفت ساله مقام اول جهانی و مدال طلا بازی‌های فکری و سورن و سورنا هشت ساله در رشته سازه ماکارونی مدال نقره را کسب کردند.

ربات مسیریاب اولین ربات دختر تبریزی

اولین رباتی که سیده سویلا سجودی در دوره دانشجویی در مقطع کارشناسی طراحی و ساخته است، ربات مسیریاب بود که به مسابقات ملی راه یافت و صاحب مقام شد، او حالا در کار تخصصی خود به عنوان طراح ربات بسیار موفق بوده و نتایج بسیار درخشانی از آنها به دست آورده است که از جمله ربات‌های طراحی شده او می‌توان به ربات‌های مسیریاب پرنده، ربات‌های امدادگر در جهت شناسایی مصدومان، ویلچر هوشمند، برجک مرزبانی هوشمند با قابلیت تشخیص شب و روز، چراغ راهنمایی هوشمند برای کنترل ترافیک و ... را نام برد.

در ابتدا به عنوان یک دانشجو شناخته می‌شوم نه استاد

او یکی از جالب‌ترین خاطرات خود را زمانی اعلام می‌کند که وقتی به عنوان یک استاد در کلاس درس دانشگاه حضور می‌یابد، ابتدا او را به عنوان یکی از دانشجویان می‌شناسند و بعد متوجه می‌شوند که این خانم دکتر کم سن و سال همان کسی است که تا پایان ترم برایشان استادی می‌کند.

او از سال 86 در مسابقات ملی شرکت کرده و پای ثابت این مسابقات است و اولین جایزه رقابت‌های جهانی او جایزه‌ای بود که در سال 93 در اولین مسابقات جهانی ایران «اپن» که با حضور18 کشور خارجی بود، دریافت کرده است.

مجری آموزش ربات در مدارس استان آذربایجان‌شرقی، با همکاری بسیج دانش‌آموزی کشور و گروه‌های دانش‌بنیان،داوری بیش از 10 مسابقه رباتیک در سطح ملی، عضویت در انجمن علمی آکادمی بین‌المللی علوم و تکنولوژی ایران، استاد راهنمای پروژه‌های کاربردی در زمینه فناوری‌های نوین و پروژه‌های بهینه‌سازی بخشی از سابقه فعالیت‌های دختر نابغه ایرانی است.

سیده سویلا سجودی هفته گذشته به همراه دو دانش‌آموز تبریزی در مسابقات آسیا و اقیانوسیه کیش ۲۰۱۸ شرکت کرده بود که این مسابقات با نایب قهرمانی دانش‌آموزان سختکوش و پرتلاش تبریزی به پایان رسید.

وی که به عنوان سرپرست و استاد راهنمای تیم دانش‌آموزی تبریز در این مسابقات حضور یافته بود، گفت: مسابقات ربوکاپ آسیا و اقیانوسیه  کیش ۲۰۱۸ یک رقابت پرچالش، سخت و نفس‌گیر بود و کشورهای مختلفی در آن حضور داشتند.

سجودی گفت: رقابت‌های لیگ ربات‌های پرنده و ربات امدادگر از کیفیت و سطح علمی بالایی برخوردار بود، بیش از ۹ کشور انگلیس، فرانسه، روسیه، چین، کره جنوبی، اندونزی، آلمان ، ایران و دیگر رقبای نامدار حضور داشتند و دو نفر از دانش‌آموزانم به نام امیرعلی مظفرزاده‌ پیوستی و احسان حافظی بعد از یک رقابت سخت در تیم ربات‌های امدادگر و ربات‌های پرنده در حضور کشورهای مختلف توانستند نایب قهرمانی لیگ ربات پرنده  و منتخب ۹ تیم برتر و مورد تایید کمیته داوران در لیگ ربات‌های امدادگر را کسب نمایند.

آموزش کودکان رباتیک‌ساز

سیده سویلا سجودی، علاوه بر دارا بودن تیم‌های دانشجویی، کودکانی را با علم رباتیک تربیت می‌کند که هر کدام از آنها در بزرگسالی یکی از استادان فنی و ماهر این علم شناخته می‌شوند.

فقط کافی است یک بار در کلاس‌های او و نحوه رفتارش با کودکانی که علاقه‌مند علم رباتیک هستند، حضور داشته باشید، چنان با شور و شوق به استقبال شاگردانش می‌رود و آنها را در آغوش می‌گیرد که گویی بخشی از وجودش است، دختربچه‌ها و پسربچه‌های هفت یا هشت ساله‌ای که به عشق معلم خوبشان در کلاس‌های رباتیک حضور می‌یابند و براندوخته‌ها علمی خود می‌افزآیند.

او در آرزوی دنیایی پر از صلح، آرامش و سلامتی و بدون جنگ است، دنیایی که همه انسان‌ها در کنار هم با صلح و دوستی زندگی کنند و الفبای مهربانی را در کنار هم آموزش ببینند.

سیده سویلا، در همه حال به فکر شاگردانش بوده و می‌گوید: آرزوی قلبی من این است که هر لحظه شاهد موفقیت‌های شاگردانی باشم که زیرنظر من تحت آموزش هستند، موفقیت یک به یک آنها را در عرصه‌های ملی و بین‌المللی ببینم و خوشحال شوم.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.