×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
همه چیز درباره ماجرای قطع درختان ارسباران

همه چیز با انتشار یک عکس در فضای مجازی، شروع شد، عکسی که خبر از قطع وسیع درختان در منطقه «قره‌داغ» می‎داد، اما همین یک عکس نبود و ماجرای قطع درختان به همین جا ختم نشد و به تدریج رسانه‌ها پای کار آمدند و ماجرای قطع درختان ارسباران تبدیل به سوژه داغ رسانه‎ها شد.

پس از چند روز سکوت خبری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی در گفت ‎ وگو با ایسنا مدعی شد که درختان منطقه «قره‌داغ» با مجوز جهاد کشاورزی قطع شده‌اند و این اقدام با اطلاع اداره کل منابع طبیعی استان و پس از بازدید فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان و شهرستان، کارشناسان محیط زیست و تهیه صورت جلسه و ثبت مستندات توسط همکاران منابع طبیعی انجام شده است تا اطمینان حاصل شود که هیچ درخت جنگلی در بین درختان قطع شده وجود نداشته است.

داور نامدار گفت که 100 درصد درختان قطع شده در منطقه قره داغ از نوع درختان جنگلی نبوده و یک سری چوب آلات باغی مسن و پوسیده بوده و اجازه قطع درختان تنها به دلیل پوسیده و مسن بودن درختان، آن هم در باغات درجه سه و پایین ‎ تر داده شده است، بخش عمده‌ای از این درختان، صنوبر یا تبریزی بودند که جزو درختان غیرمثمره هستند.

- ولی تصاویر جدید منتشر شده خلاف این ادعا را نشان می‎دادند و در میان درختان قطع شده، درختان چند صد ساله مثمره مثل گردو هم دیده می‌شد.-

نامدار در ادامه علت قطع درخت از باغات شخصی در قره داغ را تنفس جنگل ‎ های شمال دانست و گفت: «امسال، اجازه برداشت چوب آلات جنگلی به کسی داده نشده است، از این رو صنایع و کارگاه ‎ ها مجبور به تامین چوب از باغات شخصی شده ‎ اند، استان ما و منطقه قره ‎ داغ نیز از قاعده مستثنی نیست»، این گفته‌ی او واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در گفت‎گو با رسانه‌ها، با رونمایی از برگ جدیدی از این ماجرا، مدعی شد که بیش‌تر از یک سال است که کارخانجات چوب‌بری شمال به درختان باغات کلیبر روی آورده‌اند و باغداران حتی اجازه بریدن درخت‌هایی مثل درخت‌های گردو را که بارور هستند را می‌دهند و اگر این روال ادامه داشته باشد، در آینده‌ای نه‌چندان دور کلیبر به کویری بی‌آب و علف تبدیل می‌شود.

رسول خدابخش، فرماندار کلیبر  نیز با بیان این که هیچ درخت جنگلی از 80 هزار هکتار جنگل کلیبر، قطع نشده است، اظهار کرد: به دلیل تنفس 10 ساله‎ای که برای درختان جنگل‎های شمال، صادر شده است، کارخانه‎های نیازمند به چوب، برای تامین نیازهایشان به باغات کلیبر رو آورده‎اند.

وی ضمن تایید ادعای نماینده مردم کلیبر، مبنی بر فروش درختان برای تامین معاش توسط باغداران، گفت: فروش درخت در باغات شخصی صحت داشته و به عنوان مثال تصویری که از قطع درخت گردو منتشر شده بود، مربوط به درخت گردوی مسن با ارتفاع زیاد بود که باعث سقوط چند نفر شده بود و محصول چندانی نیز نداشت.

وی بیان کرد: از تاریخ ششم دی ماه، با ابلاغ شیوه‎نامه‎ای مبنی بر ممنوعیت قطع درختان باغی و جنگلی توسط جهاد کشاورزی ، قطع درخت متوقف شده است و در پی آن باغداران برای اصلاح شیوه نامه به ما مراجعه کرده‎اند، بهتر است تمامی جوانب در ابلاغ شیوه نامه‎ها در نظر گرفته شوند تا باغداران هم راضی باشند.

خدابخش خاطرنشان کرد: اگر چند درخت از نوع جنگلی در باغ کسی رشد کرده است، نمی‎توان گفت که درختان جنگل را قطع کرده‎اند، چرا که این جزو مستثناهای آن باغدار است، تمامی درختان از باغات درجه سه که درآمدی برای مردم ندارند، قطع شده‌اند و تاکید داریم تا درختان دیگری جایگزین شود و تغییر کاربری صورت نگیرد.

بر اساس این گزارش؛ سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی  در تاریخ ششم دی ماه، حکم قطعی ممنوعیت قطع درختان ارسباران را صادر کرد و در این نامه که به امضای ریاست جهاد کشاورزی استان رسیده بود، خطاب به مدیر جهاد کشاورزی شهرستان‎های کلیبر، خداآفرین، اهر، هوراند، ورزقان و جلفا نوشته شده بود که از قطع هر گونه درخت و چوب آلات باغی اعم از مثمره و غیرمثمره در مناطق ذکر شده، جلوگیری کنند.

معاون قضایی رئیس کل آذربایجان شرقی نیز در واکنش به انتشار اخبار قطع درختان در سطح شهر و شهرستان‎های استان، گفت: قطع و حمل درختان جنگلی و درختان واقع در محدوده و حریم شهرها بدون دریافت مجوز، جرم است.

به دنبال واکنش عموم مردم در فضای حقیقی و مجازی و انتشار تصاویر تاسف برانگیز در اعتراض به قطع درختان ارسباران، امام جمعه تبریز نیز در خطبه‎های نماز جمعه هفته گذشته با تاکید بر این که مسئولان موضوع قطع درختان ارسباران را پيگيري كنند، تصریح کرد: متاسفانه طی هفته گذشته گزارشات متعددی از قلع و قمع جنگل‌های قره داغ و ارسباران که قلب تپنده‌ی آذربایجان است، ارائه می‌شود، بنده در این رابطه پیگیري ‌های متعددی کردم که طبق این گزارشات سخنان مختلفی مطرح شد، گزارشات مبنی بر این است که گویا درختانی که قطع شده‌اند بیمار یا خشک بوده یا این‌که در باغات شخصی قطع شده و ربطی به جنگل‌های ارسباران ندارد و برخی نیز از انتقال درختان به کارخانجات شمال خبر می‌دهند .

  حجت‎الاسلام محمد علی آل هاشم ادامه داد: این موضوع نیازمند توجه بسیار ویژه‌‌ی مسئولان است، از مسئولان می‌خواهم این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند؛ همه باید از این سرمایه حفاظت و حراست کنیم، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بخش نامه‌ای مبنی بر جلوگیری از قطع فعلی درختان منطقه اعم از درختان بیمار، پیر یا سالم صادر کرده است، از استاندار آدربایجان شرقی خواستار تشکیل کمیته‌ی ویژه برای بررسی این مشکل در استانداری هستم و نتایج آن را برای مردم بیان کنند.

بلافاصله پس از پیشنهاد امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی اینستاگرامش، از تشکیل کمیته ‌ویژه رسیدگی به قلع و قمع درختان ارسباران خبر داد.

در تاریخ ششم دی ماه نیز روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از توقیف سه محموله غیرمجاز حمل چوب در منطقه خداآفرین خبر داد.

داود قاسم‌زاده، دبیر شورای اطلاع رسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در گفت‎وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی در این خصوص اظهار کرد: طبق ماده دو قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و منابع، وظیفه پیگیری موضوعاتی از این دست را سازمان جهاد کشاورزی و ادراه کل منابع طبیعی بر عهده دارد.

وی افزود: ادراه کل حفاظت محیط زیست استان هم در جایگاه قائم مقام و به طور مشترک وظیفه بازدید و تشخیص این که درختان باغی هستند یا نه، را بر عهده دارد و نمی‎تواند به عنوان مدعی‌العموم  و به دلیل قطع درختان کلیبر شکایت کند.

 به نظر می‎رسد با گذشت چند روز از انتشار این خبر، هنوز حقیقت ماجرای خبر قطع وسیع درختان جنگل‎های ارسباران، بر مردم پوشیده بوده و اخبار منتشر شده و گاها ضد و نقیض به اعتماد عموم لطمه زده و زمینه نگرانی را فراهم می‌کند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.