×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه 25 مهر 1403  .::.   برابر با : Wednesday 16 October 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26093 خبر
مشکل ما فقط به مقوله نظارت بر می‌گردد

هم‌نوا_ مهدی قاسمی، فاطمه فرشباف

محمدحسین اسوتچی، عضو شورای شهر تبریز، از طریق لایو اینستاگرامی با روح الله رشیدی درباره عدم پرداخت حقوق کارگران و حواشی پیش آمده در جلسه گذشته شورای شهر گفت‌وگو کردند.

عضو شورای شهر تبریز در مورد زمینه جر و بحث های پیش آمده در شورا گفت: همیشه از جمله اساسی ترین و اولویت دار ترین موضوع ها برایم بحث کارکنان و حقوق کارگران است که در شورای سوم و چهارم هم مطرح می کردم. من در شورای پنجم هم وقتی به خواست عزیزان به شورا رسیدم این موضوع را مجدداً تعقیب کردم. در چند ماه گذشته چند دفعه جواب های مختلفی از طرف ریاست شورا یا شهرداری و برخی مسئولین در این خصوص به بنده داده شده بود و وعده هایی دادا بودند و گفته بودند که در آینده حل خواهد شد و البته در این ارتباط زحمت می کشیدند ولی از نظر من نیاز به یک مدیریت اساسی است. چون وقتی در مورد منابع مالی صحبت می شود، عزیزان مسئول می گویند: ما مشکل مالی نداریم و در دیوان اداری هم مانعی نیست. من هر ماه منتظر بودم که این دفعه موضوع حل می‌شود تا اینکه به این سری و این جلسه شورا رسیدیم. از طرف شهردار بخش نامه کرده بودند و رئیس شورا هم وعده داده بود که موضوف را تعقیب می‌کند و اگر به هر دلیلی این امر تحقق نیافت، شورا می‌تواند آن را تعقیب کند.

وی ادامه داد: من برای این که چند هفته قبل قرار بود به این موضوع پاسخ داده شود و نشده بود، مجددا آن را در صحن شورا پیگیری کردم. البته شهردار جواب قضیه را به یکی از معاونین خود، دکتر سلیمانی حواله کرده بود و قرار بود در آن جلسه به این مطلب پاسخ بدهد. رئیس شورا هم از آقای سلیمانی درخواست کرد یک توضیحی هم در مورد روند موضوع بدهد. آقای سلیمانی هم یک سری توضیحات داد. برای اینکه جواب ها برایم قانع کننده نبودنو و سوالاتی هم داشتم، به این سوالات اشاره کردم و گفتم طوری این موضوع را مطرح کنید که جواب سوالات مشخص شود و بحث خاتمه پیدا کند که هر هفته این موضوع تکرار نشود.

او در مورد علت عدم پرداخت حقوق کارگران گفت: من بر اساس گفته مسئولین این مطلب را بیان کردم که مشکل مالی نداریم‌. حداقل دو دفعه قائم مقام شهردار، آقای موسایی به این مطلب تاکید کرده اند که ما مشکل مالی نداریم. بحث ما در شیوه پرداخت است. نظر من این است که چون نظارتی که باید از طرف شورا و شهرداری میشد، نیست این مشکلات به وجود آمد. هیئت وزیران یک مصوبه ای دارند که مربوط به سال ۸۴ است. در آن اشاره شده است که واگذاری امور به بخش خصوصی نافی مسئولیت دستگاه اجرایی نیست. در این مصوبه به این قضیه اشاره شده است که دستگاه اجرایی باید بعد از واگذاری، کار را تعقیب کند. یعنی این کار جزو وظایف کارفرماست. مشکل ما فقط به مقوله نظارت بر می‌گردد. نظارت مربوطه را مسئولین انجام نمی‌دهند.

اسوتچی افزود: آقای مسعودی ریحان خزانه‌دار شورا در جلسه ای خود مطرح کردند که تا وقتی که حقوق کارگران به طور کامل پرداخت نشود، به هیچ‌یک از اعضای شورا حق الجلسه پرداخت نخواهم کرد و من هم بسیار با این مسئله موافق بودم. فکر می کنم که اگر ما حقوق بگیریم و آن کارگران نگیرند، هم از لحاظ اعتقادی و هم از لحاظ عرفی و اخلاقی درست نیست. ولی حتی همان ماهی هم که این سخن از سوی آقای مسعودی ریحان مطرح شد، اعضای شورا صبر نکردند و حقوق خود را دریافت کردند.

وی ادامه داد: این مسئله را هم مطرح می‌کنند که ۹۸ درصد حقوق ها پرداخت می شود و فقط دو درصد است که پرداخت نشده است. من هم می‌گویم که موضوع سر همین دو درصد است. شهرداری، ۹ میلیارد به بالا حقوق می پردازد و این دو درصد، دومیلیار می‌شود. هر ضعفی هم که داشته باشیم، آن دو درصد می‌تواند آن را پر کند. من در جلسه هم مطرح کردم که این دو درصد بالاتر از آن ۹۸ درصد است. برای پرداخت نکردن آن دو درصد امکان مالی که دارید، پس نتیجه این می شود که افرادی که به آخر می مانند به آنها حقوق پرداخت نمی‌شود. که این قضیه دقیقاً برعکس بخشنامه شهردار است که در آن گفته است اول حقوق رده های کارگری پرداخته شود و سپس به کارمندان رسمی و مسئولین برسد.

عضو شورای شهر گفت: حتی شایعه‌ای برای من درست شد که گفتند اسوتچی گفته کارمندان رسمی فعلا تا پرداخت حقوق کارگران، حقوق نگیرند. من هم در پاسخ می گویم که من نه مدیر هستم و نه اختیار چنین کاری را دارم. من فقط پیشنهاد دادم که یک بازه زمانی دو سه روزه تعیین شود و تمام حقوق ها با توجه به مصوبه شورا پرداخت شده و قضیه تمام شود.

او در مورد جر و بحث با آقای محمدزاده، عضو دیگر شورا توضیح داد و گفت: درباره از کوره در رفتن من هم در صحن شورا قضیه این بود که آقای سلیمانی درباره حقوق کارگران صحبت می‌کرد و من هم سوالاتی را که داشتم می‌پرسیدم. آقای دبیری هم گاهی وارد قضیه می شدند که در آن میان آقای محمدزاده به عنوان تذکر آیین نامه‌ای به رئیس شورا گفتند این قضیه را یک هفته مطرح می‌کنند و دفعه بعد هم دو دقیقه در مورد آن بحث می‌کند و تمام می‌شود و نباید هر هفته تکرار شود. متاسفانه رئیس شورا هم نتوانست ماجرا را کنترل کند. به آقای محمدزاده گفتم که اگر هم من اشتباه کرده‌ باشم، رئیس شورا باید به من اخطار دهد ولی دخالت شما که قبلا هم چندین مورد مشابه این اتفاق افتاده بود، کار درستی نیست و چون میکروفون آقای محمد‌زاده دستی بود و میکروفون من پایین بود، برای همین من نمی توانستم سخنانم را به آرامی مطرح کنم و قضیه ختم شد به جایی که نباید میشد.

عضو شورای شهر تبریز درباره تغییر مصوبات در فرمانداری گفت:

باخبر شدم که بعضی از مباحث که در صورت تصویب می‌شود در فرمانداری تغییر پیدا می‌کند که پرسیدم آیا این شوخی است یا جدی؟ چه کسی حق دارد که مصوبات شورا را تغییر دهد؟ اعضای شورا اگر حرفی را گفتند پای آن بایستند. من یا حرفی را نمی گویم اگر گفتم پیگیری و تعقیب می‌کنم این روحیه من است در بحث تبعیض کارکنان و کارگران نیز پیگیرم و پیگیری خواهم کرد. بزرگوارانی که در مباحث تخصصی کارشناس هستند مسائل را مطرح و در ادامه به سلامتی ول کرده اند‌.

محمد حسن اسوتچی با اشاره به پیگیری مسائل در شورای چهارم اظهار داشت:

در زمان شورای چهارم میخواستند در میدان شهید فهمیده سه چهار برج بسازند که بحث خط گسل فعال مطرح شده بود گفتم یا این بحث را جمع کنید یا اگر هست ول نکنید که در ان زمان ۳_۴ برج ساخته شد.

اسوتچی با اشاره به در اقلیت بودن خود اظهار داشت: چه در شورای سوم چه در شورای چهارم متأسفانه جزو اقلیت‌ها بودم اما معتقد به کار جمعی هستم. به احترام رای دهندگان رئیس شورا یا شهردار که به تعدادی از کارهایش اعتقادی نداشتم آنان را رئیس شورا و آقای شهردار خطاب کردم.

وی افزود: به خودم اجازه ندادم جلسه را از حد نصاب بیاندازم وقتی دیدم با بلند شدن من جلسه از حد نصاب نمی‌افتد این کار را انجام دادم. برای آنکه در بعضی از پروژه های نامرغوب سهیم نشوم یکی دوماه الی ده یازده ماه منتظر ماندم که نتیجه بدهد که دیدم نمی‌شود با روش های خودم حرفهایم را رساندم که متاسفانه شب‌ نامه نامیده شد بعضی ها هم که در اکثریت قرار داشتند این کارها را انجام ندادند اما من وظیفه خود را انجام دادم.

اسوتچی در ادامه به سوابق و پیگیری های خود در شهرداری اشاره کرد گفت: من از سال ۷۳ مامور به خدمت‌ آمدم شهرداری به عنوان مسئول حراست که آن زمان شورایی وجود نداشت یا بحث رای مطرح نبود که کاری انجام بدهم تا ۴-۵ رای بیشتر کسب کنم، از آن زمان حقوق را تعقیب کردم. آن زمان می خواستند اضافه کاری را قطع کنند که گفتم که ابتدا این اتفاق برای ما مدیران بیفتد اگر توانستیم با حقوق بالا زندگی کنیم برویم سراغ کارمند و کارگر. این حرفهایی که مطرح می‌کنند حرف تازه ای نیست در اوایل شورای سوم نیز این مسائل را تعقیب کردند و گفتند اسوتچی از الان برای شورای چهارم تلاش می‌کند که گفتم اگر حرف من غیر قانونی غیر مدیریتی و غیرمنطقی است آن را مطرح و نپیچانید. برای بحث جواب درستی نمی‌دهند و جوابشان غیرمنطقی است.

او افزود: وقتی جوابی نداشتند و می گفتند عیب ندارد دیرکرد حقوق اتفاق می افتد، ان زمان می‌گفتم حق الجلسه اعضای شورا هم تاخیر داشته باشد. پس چرا ۱۲ عضو فرهیخته شورای پنجم به جز من بخاطر تأخیری که در پرداخت حق الجلسه پیش آمد که به یک ماه نکشیده اعتراض کردند و بلافاصله با درخواست و فلان خواستار حق الجلسه خود شدند؟ که خزانه دار محترم مجبور شد پرداخت کند.

محمد حسن اسوتچی به درخواست آمار تامین نیرو اشاره کرد و گفت: آمار تامین نیرو را از محدوده اداره حراست خواستم که گفتند وقتی درصحن علنی شورا این را مطرح کنی می‌گویند این آمار را از کجا بدست آورده ای که میگویی مجموعه اداره حراست. گفتم بزرگوار تعداد موشک دوربرد را گفتم که دشمن بفهمد و سوء استفاده بکند؟ تعداد آمار نیرویی را میخواهم که برای ۱۰۰۰ تومان آن هم مسئولیت داریم.

 من و همکاران وقتی بودجه ای سه هزار میلیاردی تصویب می کنیم وظیفه داریم نسبت به هزینه کرد آن اطلاع داشته باشیم که این مورد در حیطه اختیارات ماست.

اسوتچی درباره پرداخت حقوق اظهار داشت: اگر در پرداخت حقوق مسئله پیش می آید به اطلاع پرسنل برسانیم که روی آن حساب باز کرده‌اند. اینطور نباشد که فرد یکماه کار کند و ۱۵ روز به دنبال حقوق خود باشد یا پیگیر این باشد که حقوق رسمی ها پرداخت شده کارگران مانده و بالعکس.

از قائم مقام درخواست کردم که اگر اول و آخر ماه نمی توانید حقوق ها را پرداخت کنید از ۱۵ تا ۱۸ ماه بازه‌ای را تعریف کرده و در آن بازه حقوق ها را پرداخت کنید که در پرداخت حقوق پرسنل یک روز هم تاخیر اتفاق نیفتد. این وظیفه من مدیر و من شوراست که قابل مدیریت است.

محمد حسن اسوتچی در پایان گفت: انشاالله بعد از این کارها رو به بهتر شدن برود. هر مبحثی را که مطرح شود به جان خریداریم. انقلابی که بعد از ۴۰ سال در قد و قواره‌ی فردی مثل سردار سلیمانی فدایی می‌دهد کارهای ما در مقابل آن ها، بنده خودم را عرض میکنم یکی از میلیون هم حساب نمی شود. امیدوارم انشالله نسبت با آن خون ها خائن نباشیم و بلکه بتوانیم خدماتی ارائه کنیم.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.