×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
طرح نهضت آسفالت خیابان‌های تبریز از رویا تا واقعیت

صبح اول وقت هنوز خواب کامل از چشمهایم دور نشده بود که خوردن سرم به سقف ماشین نه فقط خواب را از چشمانم پراند بلکه کمی هم ترسیدم.

به گزارش هم‌نوا اول فکر کردم خودروام با جایی برخورد کرده یا تصادف کردم اما وقتی با آیینه بغل به آسفالت خیابان نگاه کردم پشت سرم انگار خمپاره افتاده، واقعا برخی مواقع این چاله ها را با چشم هم می بینی بازهم باورت نمیشه که چرا این چاله بزرگ ایجاد شده و چرا پر نشده؟

فکر کنید یک نوزاد بغل مادر یا خردسال به تنهایی جلوی خودرو نشسته باشد و یهویی یکی از آن سیاه چاله ها جلویتان سبز شود و ناخواسته ترمز بگیرید، برخورد نوزاد یا خردسال به شیشه جلوی محتمل بوده و حوادث دیگری که می تواند بسیار تلخ باشد.

چاله ها فقط موجب خسارت خودروها و اعصاب خوردکنی رانندگان و شهروندان نیست، چون که برخی مواقع همین چاله منشا تصادفات کوچک و بزرگ در خیابان ها و محلات شهر می شود.

ترکیدگی لاستیک ماشین، انحراف به چپ و راست به خاطر رد کردن چاله، ترمزهای بی موقع، لیز خوردن لاستیک ماشین و در نهایت نارضایتی از جمله عوارض و عواقب یک خیابان با چاله چوله و ناهموار است.

معضل برخی از چاله چوله ها و دست اندازها حاصل عدم زیرسازی مناسب و جمع شدن یا ترکیدگی آسفالت خیابان ها است.

وضعیت آسفالت برخی کوچه ها و مسیرهای فرعی شهر به مراتب بدتر از خیابان ها و معابر اصلی است حتی شاید در طول سالیان سال رنگ آسفالت جدید را به خود ندیده اند و نهایت کاری که برای بهبود وضعیت آسفالت و چاله ها انجام شده، ترمیم و لکه گیری است این اقدام نیز عمر طولانی نداشته و پس از مدتی تخریب و از بین می رود.

طی مسیر در معابر و خیابان های اصلی، فرعی و کوچه ها، قصه پرغصه وضعیت آسفالت این شهر را حکایت می کند و در این مسیر، رانندگان وسایل نقلیه عمومی و مسافران درون شهری بیشتر از سایر مردم و شهروندان با این مشکل دست به گریبان هستند و از وضعیت بد و کیفیت پایین آسفالت این شهر در مقایسه با آسفالت کلانشهرهای همردیف تبریز مانند مشهد و اصفهان ابراز گلایه می کنند.

این در حالی است که شهردار وقت تبریز در بیست و ششم اردیبهشت سال ۱۳۹۹ در جمع خبرنگاران از شروع طرح نهضت آسفالت و آسفالت‌ ریزی گسترده در خیابان‌ های اصلی و فرعی سطح این شهر خبر داده و مدعی شد بود که بعد از اتمام این طرح تا پایان سال، به افرادی که چاله ای را در خیابان های اصلی پیدا و گزارش کنند، جایزه تعلق خواهد گرفت، حال آنکه اجرای این نهضت در همان دوران عقیم ماند و با گذشت چند سال از آن وعده، همچنان چاله و چوله ها در خیابان های شهر رژه می روند.

حال، این بار شهردار فعلی تبریز پس از یک سال و اندی از آغاز طرح نهضت آسفالت در این شهر خبر داده و این امیدواری را در بین رانندگان و شهروندان ایجاد کرده که شاید روزی از معضل چاله و دست اندازهای پر پیچ و خم خیابان ها و معابر اصلی شهر رهایی یابند.

راننده تاکسی مسیر راهنمایی - میرداماد، زعفرانیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، وضعیت آسفالت خیابان های این مسیر را اسفناک اعلام کرد و گفت: آسفالت این مسیر از سال های پیش بد بوده و در سال های اخیر نیز به وضعیت آسفالت خیابان ها و کوچه ها این مسیر رسیدگی نشده است.

علی جهانتابه، می افزاید: در فصل زمستان سال گذشته با توجه به اینکه شهرداری برای جلوگیری از یخ زدگی و لغزندگی خیابان ها از نمک استفاده نکرد و بجای آن از محلول پاشی استفاده کرد، وضعیت آسفالت خیابان ها نسبت به سال قبل از آن خوب بود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه زیرسازی خیابان ها اصولی و درست نیست، شهرداری برای رفع چاله ها اقدام به تعمیر و لکه گیری آسفالت می کند که با بارش اولین باران و تردد خودروهای سنگین از روی آنها، تخریب می شوند.

راننده تاکسی مسیر راهنمایی - میرداماد، زعفرانیه می گوید: در همه جای شهر دست انداز وجود دارد و آنها موجب استهلاک خودروها می شوند و با توجه به اینکه هزینه تعمیر خودرو و خرید لوازم یدکی خیلی بالاست این موضوع موجب بروز مشکل برای رانندگان خودروها و نارضایتی آنان شده است.

جهانتابه، خواستار رسیدگی به وضعیت آسفالت خیابان ها و معابر عمومی این شهر از سوی شهرداری تبریز شد.

یک راننده تاکسی نیز می گوید: شهرداری هر روز اعلام می کند که وضعیت آسفالت خیابان های شهر را بهبود می دهد ولی اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

یونس عیاری، می افزاید: در کنار چاله های خیابان ها، شهرداری اقدام به ایجاد سرعت گیر کرده که به علت عدم رنگ آمیزی آن ها، عبور خودروها از روی آن ها به ویژه شب هنگام، موجب بروز خسارت به خودروها می شود.

وی اظهار می کند: سال گذشته به خیلی از استان ها مسافرت کرده بودم و آسفالت هیچ کدام از آن ها مانند تبریز خراب نبود طوری که خیابان های آن ها مانند شیشه صاف بود.

این راننده، هزینه تعمیر خودرو را بالا اعلام کرده و می گوید: هر مراجعه به تعمیرگاه حداقل ۱.۵ میلیون تومان برای راننده آب می خورد با هر بار افتادن خودرو به دست انداز و چاله ها و رفتن خودرو به میزان فرمان ۱۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

عیاری، ادامه می دهد: وضعیت آسفالت بیشتر مناطق و خیابان های شهر بد بوده و در برخی خیابان ها چاله ها آنچنان بزرگ است که امکان فرار دادن خودرو نیست و ۱۰۰ درصد برای خودرو هزینه تحمیل می کند.

راننده تاکسی با ۱۵ سال سابقه رانندگی در تبریز نیز می گوید: وضعیت آسفالت خیابان ها خوب نیست و چاله ها موجب بروز خسارت به خودرو و تحمیل هزینه به رانندگان می شود.

رحیم نقوی می افزاید: در اثر افتادن خودرو به چاله چوله ها و دست اندازهای شهر، هر مراجعه به تعمیرگاه حداقل ۳.۵ میلیون تومان هزینه روی دست راننده می گذارد و شهرداری تبریز باید به وضعیت چاله ها و دست اندازهای شهر توجه کند.

 

یک راننده تاکسی نیز می گوید: از سال ۸۶ راننده تاکسی هستم و وضعیت آسفالت خیابان های شهر خیلی بد است، با توجه به اینکه قیمت لوازم یدکی خیلی بالاست، درآمد ما صرف تعمیر خودرو می شود.

سالک اصغری، با بیان اینکه همه رانندگان از وضعیت بد آسفالت خیابان های شهر ناراضی بوده و گلایه مند هستند، می افزاید: تبریز شهر اولین ها لقب گرفته است، ولی وضعیت آسفالت خیابان های این شهر در مقایسه با مراکز همتراز خود خیلی بد است.

وی با بیان اینکه آسفالت خیابان های اصفهان در حد شیشه است، اظهار می کند: آسفالت خیابان های تبریز در مقایسه با این شهرها خیلی بد است.

مهدی خرازی پوری شهروند تبریزی نیز به ایرنا گفت: زمانی که میهمان یا گردشگر را در سطح شهر همراهی می کنیم چه با خودرو و چه پیاده وضعیت برخی خیابان ها و پیاده روها در شان تبریز نیست و موجبات شرمندگی و خجالت را فراهم می کند.

 ضایعقوب هوشیار، شهردار تبریز

هیچ گونه چاله‌ای در معابر شهری تبریز وجود نخواهد داشت

شهردار تبریز نیز با بیان اینکه تا پایان شهریور امسال در حوزه آسفالت و چاله زدایی به صورت جدی اقدام می شود، می گوید: بنابراین هیچ گونه چاله‌ای در معابر شهری وجود نخواهد داشت.

یعقوب هوشیار، با اشاره به اینکه فصل کاری در این شهر محدود است، می افزاید: عملیات آسفالت ریزی اساسی و لکه گیری موضعی از برنامه‌های اصلی شهرداری تبریز در سال جاری بوده و باید این عملیات در فصل کاری با سرعت بیشتری انجام شود.

وی اظهار می کند: بودجه آسفالت خیابان‌ها و معابر این شهر در سال جاری در مقایسه با سال گذشته ۴۲ درصد افزایش یافته و به حدود ۲۹۲ میلیارد تومان رسیده است.بودجه آسفالت خیابان‌ها و معابر این شهر در سال جاری در مقایسه با سال گذشته ۴۲ درصد افزایش یافته و به حدود ۲۹۲ میلیارد تومان رسیده است.

شهردار تبریز با بیان اینکه روزانه بیش از یک هزار تن آسفالت در کارخانه آسفالت شهرداری تولید می شود، می گوید: تولید آسفالت در دوره جدید مدیریت شهری افزایش یافته است.

هوشیار، ادامه می دهد: میزان تولید آسفالت از روزانه ۲۰۰ تن در دوره قبلی مدیریت شهرداری، به یک‌ هزار تن در دوره فعلی افزایش یافته است که با راه اندازی کارخانه دوم آسفالت شهرداری تبریز، این میزان تولید نیز افزایش خواهد یافت.

 

۲۹۲ میلیارد تومان برای آسفالت‌ریزی معابر تبریز اختصاص یافت

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز نیز با اشاره به اختصاص ۲۹۲ میلیارد تومان در بودجه امسال برای آسفالت‌ریزی اساسی خیابان‌ها و معابر این شهر، می گوید: این بودجه برای زیرسازی، لکه‌گیری معابر در قالب خدمات محله‌ای نواحی مناطق دهگانه تبریز و خرید مصالح هزینه می شود و نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد افزایش یافته است.

سامان احمدزاده، می افزاید: بودجه سال جاری شهرداری تبریز بر اساس ناحیه‌ محوری پیش‌بینی شده و لکه‌گیری معابر و محلات سطح شهر توسط نواحی مناطق دهگانه انجام خواهد شد.

وی اظهار می کند: آسفالت اساسی معابر و خیابان های شهر بر اساس اولویت‌بندی در کمیته فنی شهرداری تبریز و نیاز مناطق مشخص می شود و مناطق کم برخوردار در اولویت خدمات محله ای قرار دارد.

احمدزاده، با اشاره به اینکه در سال جاری تلاش می شود آسفالت یکدست و با کیفیت بالا در سطح معابر شهر توزیع شود، ادامه می دهد: سال گذشته بودجه آسفالت‌ریزی معابر تبریز ۲۰۶ میلیارد تومان بود که ۱۰۰ درصد تحقق یافت و با این میزان اعتبار، ۲۰۵ هزار تن آسفالت در سطح شهر توزیع شد.

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.