×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 22 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 11 May 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25464 خبر
برگزاری جشنواره «شنب عتیق» در تبریز

به گزارش هم‌نوا، هم‌زمان با هفتصد و چهل و هفتمین سالگرد رسمیت یافتن پایتختی «شنب غازان» تبریز، جشنواره مجازی شنب عتیق در تبریز برگزار می‌شود. 

مهران بشارت غازانی مدیرعامل انجمن غازانیه در گفتگو با هم‌نوا درباره تاریخچه این رویداد تاریخی گفت:

۲۳ ذیقعده همان روزی است که غازان خان ایلخانی وارد تبریز می شود و در شنب غازان در قصری جلوس می کند و به پادشاهی می‌رسد. از آن زمان غازانیه در تبریز به عنوان پایتخت اداری مطرح می‌شود.

وی درباره وجه علمی این بخش تاریخی از تبریز گفت: ساخت و سازهایی که بعداً در شنب غازان انجام می‌شود باعث می شود این منطقه در کنار پایتخت اداری بودن، کاربری علمی و فرهنگی هم پیدا کند.

 افتخاراتی که در شنب‌غازان به وجود آمده، مدرسانی که آنجا درس داده‌اند، مدرسانی که آنجا درس آموخته‌اند، کتاب‌هایی که آنجا نوشته شده‌اند و مشاهیری که آنجا حضور داشتند پویایی فرهنگی آن را نشان می‌دهد.

این محقق حوزه تاریخ افزود: اکنون پویایی فرهنگی آن دوران ادامه پیدا کرده و به محله شنب غازان رسیده است. ما برای تاکید بر این هویت و این ارزش ها ۳ سال است که ۲۳ ذیقعده را به‌ عنوان جشنواره با مراسم‌های مختلف گرامی می داریم.

دبیر انجمن غازانیه گفت: سال‌های قبل، این جشنواره در قالب نشست‌های مختلف و جشن‌هایی برگزار می‌شد ولی امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا مراسم حضوری را لغو کردیم ولی نخواستیم زنجیر قطع شود. امسال این مراسم به صورت مجازی و در روز ۲۵ تیر مصادف با ۲۳ ذیقعده برگزار خواهد شد. یک روز بعد از آن ۲۶ تیرماه برنامه‌های مختلفی چون مسابقه، پخش انواع کلیپ و گفت و گوهای آنلاین مختلفی در مورد فرهنگ و مسائل مختلف شنب غازان با عنوان شنب غازان تبریز از صفحه اینستاگرامی (ghazaniyya@) و کانال تلگرامی آن خواهیم داشت.

وی افزود: در این گفت‌وگوها در مورد معماری غازانیه، شهرداری غازانیه و انجمن تاریخی فرهنگی غازانیه که به عنوان سازمان مردم نهاد فعالیت می‌کند صحبت خواهد شد که این انجمن های مردم نهاد چه تاثیری در احیای بافت تاریخی محلات دارند. این انجمن نمونه‌ای است که امیدواریم الگوی سایر محلات شهر تبریز باشد.

بشارت غازانی گفت: ما درک می‌کنیم که جامعه تحت فشارهای اقتصادی است و کرونا هم از طرفی زندگی مردم را سخت و آشفته کرده است ولی در کنار این‌ها اعتقاد داریم که در این آشفتگی‌ها و مشکلات نباید خود و هویت‌مان گم کنیم چون اگر این هویت نباشد نمی توانیم از مشکلات نجات یافته و سربلند بیرون بیاییم.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.