×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه 6 تیر 1401  .::.   برابر با : Monday 27 June 2022  .::.  اخبار منتشر شده : 18113 خبر
وقتی بلاگرها راه و رسم زندگی را به مردم یاد می‌دهند

همنوا / نسرین سوار: تصور کنید چند دقیقه را برای خودتان کنار گذاشته و گوشی موبایلتان را برای سر زدن به دنیایی که از هر مجازی، حقیقی‌تر است در دست گرفته‌اید، اما در هر پنجره از این دنیای مجازی یک نفر دارد، احساس ناکافی بودن و نارضایتی را به شما القا می‌کند، یکی با لودگی و دیگری با خانه‌ی لاکچری و سفرهای خارجی‌اش.

فافا جون در یکی از این صفحات در بی‌نقص‌ترین شکل ممکن در یک اجرای زنده در حال معرفی محصولات بادآورده‌ای است که از صدقه سری فالوورهای مشتاق و چند کایی‌اش به دست آورده و به شما قول می‌دهد تا بلافاصله بعد از استفاده‌ی این محصولات، نظرش را به شما بگوید و پیج و برند تولید کننده‌ی این محصولات را تگ کند و در همین حین چند فالوور غرق در قدرت بیوتی بلاگر معروف در حال پرسیدن اسم آهنگ در حال پخش و صفحه و محل خرید روسری و گیره و ساعت و هر لوازم جانبی همراه فافا جون هستند، انگار که تا بحال تجربه‌ای از خرید و آمایه‌ای از سلیقه‌ی شخصی ندارند.

بلاگرها در تعریفی عامه شامل کسانی می‌شوند که به تصور خودشان، از هوش اجتماعی و هوش فناوری‌شان که در کم‌تر کسی پیدا می‌شود و از بستر موجود استفاده و خودشان را سپر بلا کرده‌اند تا تجربیاتشان در مقابله با سختی‌ها و بالا و پایین‌های زندگی و استفاده از محصولات رایگانی که دستاوردشان محسوب می‌شود، با فالوورهایشان به اشتراک بگذارند، در این بین حساب صفحات آموزشی که به دست متخصصان آن حوزه اداره می‌شوند، جدا است و مخاطبان این مطلب آن دسته از اینفلوئنسرهایی هستند که با ثروت و جزییات لوکس زندگی‌شان و استفاده از ناآگاهی عده‌ای، دست به تبلیغ‌های کلان و سودآور بدون پرداخت ریالی و به اشتراک گذاشتن لحظه به لحظه کارهایشان از خوردن چای در فنجانی از مارک فلان تا تیست کردن فست فود و دیزی رایگان در فلان رستوران می‌کنند.

هر چند قابل تصور هم نباشد، دنیای مجازی همین قدر بی‌ در و پیکر است و در حالیکه سی سی جون دارد از دکترچندمین عمل زیبایی‌اش تشکر می‌کند، صورتی جان در حال یاد دادن نحوه جا افتادن قرمه سبزی با شنبلیله اضافی و قدردانی از آقایی و همسرجان است، بلاگرها تا جایی پیش رفته‌اند که قابل چشم پوشی نیستند و آن طرف‌ها یک نفر نشسته و دارد حقایق زندگی و گذشته‌ی بلاگرها را زیر و رو می‌کند تا به افزایش کاها و تعداد فالوورهای این گروه خاص کمک بیشتری کند، اما اتفاق فراموش نشدنی حضور تعدادی از بلاگرها و به گفته برخی "شل حجاب‌ها" در ساختمان‌ یکی از وزارتخانه‌ها تحت عنوان "خیرین ازدواج" بود که به نظر می‌رسد عده‌ای بلاگرها را به عنوان خیر و هدایت کننده سکان فرهنگ قبول کرده‌اند.

حال اینکه بلاگرها در سایر کشورها و قاره‌ها هم به این اندازه آزاد و تاثیرگذار هستند یا نه، سوال بی‌پاسخی است که ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کرده و حتی این زرق و برق و پول و دستاوردهای مفت و بادآورده و آزادی در اظهار نظرهای تخصصی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باعث شده تا حداقل برای یک بار هم که شده جرقه‌ی "من هم می‌تونم بلاگر و میلیاردر شم" در ذهن هر ایرانی، جرقه بخورد؛ بطوریکه هر خانوم ایرانی بلافاصله بعد از ازدواج، اولین قدم برای بلاگر شدن را با اولین استکان چای دو نفره و بستنی که آقایی خریده، بر‌می دارد و خرید طلا و مرتب کردن کشوها و کمد لباس و محتویات داخل یخچال و آشپزخانه هم از دیگر قدم‌های مهم برای تبدیل شدن به اینفلوئنسر مملکت است.

بچه‌ها هم در این میان، کم مورد استفاده ابزاری قرار نگرفته‌اند؛ بطوریکه تعدادی از خانواده‌های ایرانی بلافاصله پس از مثبت شدن نتیجه آزمایش بارداری، اولین صفحه مجازی را برای جنین باز کرده و خوشحالیشان را با انتشار تصویر سونوگرافی کودک و جشن تعیین جنسیت و بعدها با جشن تولد و کیک چند طبقه و بیبی پمبپرز و جشن دندونی و انواع جشن های من درآوردی که دهه‌های قبل حتی به خوابشان هم ندیده‌اند، ابراز می‌کنند.

حتی اگر قبولش سخت باشد، هر ایرانی (از نظر آماری) یک بلاگر درون دارد که گوشی به دست در حال فیلمبرداری از مراکز خرید، مراکز تفریحی و رستوران و ابراز نظر و قدرداتی از دوستان مجازی‌اش و در حسرت زرق و برق و داشته‌های افرادی است که نام آن‌ها را می‌شناسد و نه پشت صحنه زندگی‌شان خبر دارد.

الگوبرداری در هر جامعه‌ای، فرآیندی مهم در جامعه‌پذیری بوده و شخص در طول زندگی تمام یا قسمتی از عناصر اجتماعی- فرهنگی محیطش را گرفته و درونی می‌کند و ساخت شخصیت خود را تحت تاثیر تجارب و عوامل اجتماعی معنی‌دار یگانه می‌کند تا خودش را با محیط تطبیق دهد، قدرتمندی هم از دیگر عوامل موثر در انتخاب الگو است که بلاگرها کم از چنین قدرتی برخوردار نیستند و باید دید متولیان امر چه برنامه‌ای برای صیانت از روح و روان مخاطب دارند تا بیش از این شاهد فوران جزییات و خصوصی‌های زندگی شخصی افراد در فضای مجازی و استفاده و بهره‌مندی رایگان از بستر موجود با نام هوش اقتصادی و ذکاوت و جایگزین شدن شخصیت های مجازی و فیک به جای شخصیت‌های فرهنگی و علمی مشهور و گمنام نباشیم.

نویسنده لازم می‌داند در پایان هر گونه تشابه اسمی و رفتاری نوشته‌هایش را با هر شخص حقیقی و حقوقی، بر حسب اتفاق بداند و برای استفاده این حجم از کلمات بیگانه اظهار تاسف کند، چرا که بسیاری از واژه‌های بیگانه مورد استفاده در این یادداشت معادل فارسی آشنا و مرسوم در بین مردم ندارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.