×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : جمعه 31 فروردین 1403  .::.   برابر با : Friday 19 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25368 خبر
درختان در باغ 29 بهمن، به صورت عامدانه خشکانده شده‌اند

به گزارش همنوا به نقل از ایسنا ایرج شهین‌باهر - شهردار تبریز در صحن علنی شورای شهر تبریز با بیان اینکه شهرداری مادر همه درختان شهر به شمار می‌آید و کاشت هر نهال مبالغ کلان برای شهرداری هزینه در پی دارد، به همین دلیل خود را ملزم و موظف به حفظ درختان می‌دانیم.
وی ادامه داد: طی یک سال گذشته در ردیف‌‌های درآمدی شهرداری به هیچ عنوان به تغییر کاربری -که لازمه آن از بین بردن باغات است- توجه نشده و محوریت برنامه‌ها توسعه فضای سبز است که در همین راستا طی یک سال اخیر 20 پارک بزرگ و کوچک در تبریز افتتاح کرده‌ایم.
شهبن‌باهر خاطرنشان کرد: اگر درختی پوسیده باشد، شناسایی و برای رفع خطر قطع می‌شود تا به خاطر شکستگی در هنگام باد و طوفان حادثه‌ساز نشود و در صورت نیاز در حد امکان درختان را به جای قطع کردن، جابه‌جا می‌کنیم.
وی تصریح کرد: افرادی به دنبال شیطنت و فضاسازی درباره قطع درختان هستند که من پاسخ آن‌ها را نمی‌دهم.
«محمد اشرف‌نیا» - عضو شورای شهر در خصوص موضوع قطع درختان در تبریز گفت: بحث بر سر  باغات تا زمانی که زمین به عنوان سرمایه و ثروت شمرده شود، به همین صورت خواهد بود. باید به زمین و املاک به چشم ابزارِ سرمایه نگاه کرد، نه خود سرمایه! راه حل این است که شهرداری این باغ‌ها را تملک کند، در غیر این صورت هیچکدام از این جلسات و توضیحات فایده‌ای نخواهد داشت.
درختان در باغ 29 بهمن، به صورت عامدانه خشکانده شده‌اند 
«سونیا اندیش» - نایب رئیس شورای شهر در این جلسه گفت: اگر شهرداری امکان ورود به موضوع باغات خصوصی را دارد، چرا تا پیش از بروز تهدید و خشکاندن درختان به موضوع ورود نمی‌کند؟! بر اساس نقشه‌ها و تصاویر، درختان در باغ 29 بهمن، به صورت عامدانه خشکانده شده‌اند در حالی که در این منطقه به دلیل وجود قنات، مشکل تامین آب وجود ندارد.
وی ادامه داد: ادعا شده که درختان خشکیده آفت زده بودند، درخت خشکیده چطور می‌تواند منبع وجود آفت باشد؟ اگر امروز پاسخ کافی به این سوال دریافت نکنیم، این موضوع فردا در مناطق بیشتری تکرار خواهد شد.
همه امکانات لازم برای حفط باغ 29 بهمن وجود داشته است
«سعید نیکو خصلت» – یکی از اعضای شورای شهر تبریز در خصوص قطع درختان در تبریز، گفت: تبریز به لحاظ تراکم، پرملات‌ترین شهر کشور به شمار می‌آید و فضاهای سبز به محاق رفته‌اند. همه ابعاد قضیه روشن است منتهی ما قصد نداریم که قبح قضیه را بیش از این بیرون بکشیم.
وی ادامه داد: همه امکانات لازم برای حفط باغ 29 بهمن وجود داشته است، لذا مشخص است که خشکاندن و قطع اشجار نمی‌توانست غیر عامدانه باشد.
 
«فرج محمدقلی‌زاده» - دبیر شورای شهر تبریز با تأکید بر اینکه شهرداری موظف به حفظ فضاهای سبز است، گفت: در این باره مبنای قانونی وجود دارد. در صورتی که ثابت شود درختان به صورت عامدانه خشکانده  شده‌اند، این باغ باید طبق قانون به نفع شهرداری مصادره شود. اگر مالکین این تهدید را متوجه باشند، به خود اجازه نمی‌دهند به تاراج باغ‌ها بپردازند.
وی ادامه داد: فیلم‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد نشان می‌دهد که به اسم هرس درختان قلع و قمع شده‌اند، آن هم در حضور مدیران شهرداری. اگر در نوبت های قبلی با مقصران برخورد می‌شد، دیگر کسی جرأت تخطی از قانون را به خود نمی‌داد.
«شکور اکبرنژاد» - رئیس شورای شهر نیز در واکنش به قطع درختان کوی فرشته، بیان کرد: اگر شهرداری مجوزی برای قطع یا جابجایی اشجار دارد، چرا این کار به صورت شبانه از سوی شهرداری اجرا می‌شود تا شائبه‌های مختلف را به ذهن شهروندان متبادر کند! شهرداری پس از کسب مجوز باید به صورت کاملا شفاف و حتی با اعلام قبلی اقدام کند تا راه را برای شیطنت‌های بعدی ببندد.
شهین باهر - شهردار تبریز در پاسخ به این سخنان اکبرنژاد گفت: قطع شبانه درختان برای خود بنده نیز سوال انگیز بود. مدیری که تصمیم به قطع شبانه درختان گرفته بود، بلافاصله عزل شد. حتما با مدیرانی که بخواهند با اعمال شیطنت آمیز اعتماد مردم را خدشه دار کند، برخورد می‌کنیم.
 
«عبداله عبداله تقی‌پور» -  یکی عضو دیگر شورای شهر تبریز مطرح کرد: گام اول در راستای صیانت از درختان این است که آمار دقیقی از فضاهای سبز شهر داشته باشیم.
وی در خصوص خشک شدن درختان باغی در سه راهی 29 بهمن، بیان کرد:  شهرداری طبق مصوبه شورای شهر موظف است برای باغاتی که مالکان آن قادر به آبیاری باغات خود نیستند، برای آبیاری اقدام کند.
تقی‌پور اظهار کرد: طبیعی است که هر درختی عمر مخصوص به خود را دارد. این طور نیست که حتما درختان تا ابد سر جای خود باقی بمانند. شهرداری در خصوص امحای درختان گرفتار آفات باید طبق مصوبه کمیسیون ماده 7 عمل کند.
وی ادامه داد: درباره باغ 29 بهمن به هیچ عنوان موضوع تغییر کاربری مطرح نیست و کمیسیون مربوطه تنها به جایگزینی درختان رای داده است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.