×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25248 خبر
خسارت ۱۸هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی کرونا به گردشگری آذربایجان‌شرقی/ تعطیلی ۶۰ دفتر مسافرتی

به گزارش همنوا، علیرضا بایرامی با اشاره به آنکه این استان به تازگی از وضعیت قرمز کرونایی خارج و به وضعیت نارنجی رسیده‌است، درخصوص شرایط پذیرش گردشگر در زمان پرمسافر استان گفت: با وجود آنکه از شش ماه نخست سال به عنوان زمان پرمسافر استان یاد می‌شود اما شیوع ویروس کرونا سبب شد تا نتوانیم آنچنان که باید در حوزه گردشگری فعالیت داشته باشیم.

به گفته او، میانگین ضریب اشغال مراکز اقامتی استان آذربایجان شرقی طی شش ماه نخست سال جاری در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بود. با توجه به آنکه در زمان پرمسافر به سر می‌بریم و هدف گردشگری استان‌های همجوار و بعضا کشورهای همجوار استان هستیم، می‌توان گفت حوزه گردشگری ما فعال است.

این فعالیت در حوزه گردشگری سلامت و گردشگری فرهنگی پررنگ‌تر است. در شهریورماه به دلیل روز ملی شعر و ادب فارسی و گرامی‌داشت شهریار از یکسو و برگزاری مراسم پیرغلامان حسینی از دیگر سو بحث گردشگری فرهنگی فعال‌تر عمل کرده و برنامه‌های خاص با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعریف شده است.

بایرامی با اشاره به برنامه‌هایی که برای دوران پساکرونا برای توسعه گردشگری استان در نظر گرفته شده است، گفت: این روزها هدف را بر معرفی جاذبه‌های گردشگری و تنوعی که در حوزه‌های مختلف گردشگری استان شاهد هستیم، گذاشته‌ایم. همچنین از ظرفیت سلبریتی‌های عرصه فرهنگ و هنر برای معرفی هرچه بیشتر آذربایجان شرقی استفاده می‌کنیم و درصدد تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی از اینستاگرام گرفته تا واتساپ برآمده‌ایم.

معاون گردشگری استان آذربایجان شرقی همچنین از استانداردسازی مراکز اقامتی استان خبر داد و گفت: ازجمله استان‌هایی بودیم که واحدهای بومگردی در آن فعال بودند و کمترین مشکل را در این حوزه داشتیم چراکه بیشتر افرادی که در این حوزه فعال هستند، شغل اصلی‌اشان بومگردی نیست و به صورت جانبی به این فعالیت می‌نگرند. برای مدتی فعالی کاری آن‌ها کم شد اما اکنون در فضای کرونایی، فعالیت خوبی دارند. در این میان بیشترین آسیب متوجه دفاتر خدماتی و آژانس‌ها بود چراکه نمی‌توانند تورهای زمینی خود را اجرا کنند.

خسارت کرونا به گردشگری

معاون گردشگری استان آذربایجان شرقی در ادامه از خسارت ۱۸هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی کرونا به گردشگری استان خبر داد و گفت: طی دو سال و چند ماهی که با کرونا روبه رو بودیم خسارت هنگفتی متوجه گردشگری استان شد. هرچند امسال با فعال شدن بیشتر بخش‌های گردشگری فشاری که سال گذشته به فعالان این حوزه وارد شد را شاهد نبودیم اما خسارت‌های کرونا، بیش از آن چیزی است که تصور می‌شود.

او ادامه داد: کرونا سبب تعطیلی بیش از ۶۰ دفتر خدمات مسافرتی شد و در این میان هتل‌های ۵ ستاره آسیب‌های جدی دیدند اما به تعطیلی نرسیدند. با توجه به خسارت‌های وارده، با دولت باید توان تامین و جبران این خسارت را داشته باشد که امکانش فراهم نیست.

از دیگر سو شاهد تزریق مسکن‌هایی بودیم که از سوی فعالان گردشگری مورد استقبال قرار نگرفت. وام‌ها و تسهیلات ارائه شده بلاعوض نبودند و بازپرداخت با سود ۱۲ درصد بودند. این امر هرچند با تنفس چند ماهه برای بازپرداخت همراه بود اما با توجه به ادامه شیوع کرونا و تعطیلی واحدهای گردشگری، امکان بازپرداخت این وام‌ها و تسهیلات فراهم نمی‌شد.

افزایش زمان استراحت هم کمک حال گردشگری نخواهد بود. بهترین راه تجدیدنظر در پروتکل‌های بهداشتی است. تعطیلی رستوران‌های هتل‌ها آسیب‌های زیادی به این حوزه وارد می‌کند. می‌توان با تعریف دستورالعمل‌های جدید بهداشتی امکان فعال کردن رستوران‌ها را فراهم ساخت.

حضور گردشگرانی از جنس دانشجویان ایران‌شناسی

بایرامی در ادامه از حضور گردشگران خارجی در استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: گردشگرانی از کشورهای عراق، آذربایجان و ترکیه به این استان سفر می‌کنند و بیشتر آن‌ها در قالب گردشگران سلامت و تفریحی هستند. هرچند درحال حاضر ویزا برای گردشگران تفریحی صادر نمی‌شود اما گردشگران با استفاده از ویزاهای مختلف سفر می‌کنند.

اکنون با آذربایجان لغو روادید هستند و ویزای T برای گردشگران صادر می‌شود. البته از سایر کشورها نیز گردشگر داشتیم هرچند ممکن است تعداد آن‌ها محدود بوده باشد. برخی تورهای آموزشی که دانشگاه‌های خارجی برگزار کردند را شاهد بودیم مانند تور آموزشی که دانشگاه بن آلمان برگزار کرد. حتا کشورهایی که دارای کرسی ایران‌شناسی هستند دانشجویانشان را به ایران آوردند.

به گفته او، بیشترین بازدید این گردشگران از آثار ثبت جهانی است. بازار تبریز هدف اصلی و کلیسای سنت استپانوس، جلفا و کلیساهای مسیر جلفا نیز در مسیرهای بعدی آن‌ها قرار دارد. بازدید از روستاهای هدف گردشگری از جمله روستای کندوان نیز در زمره مقاصد بازدید این گردشگران قرار دارد. در حوزه طبیعت‌گردی بخصوص روستای کلیبر در شش ماه نخست سال جاری دارای مسافر بودند.

از مرز ارمنستان و ترکیه چه خبر؟

او در ادامه درخصوص وضعیت تردد مسافران و گردشگران ایرانی در مرز ارمنستان، گفت: تردد انجام می‌شود البته هر از گاهی برخی مشکلات بین آذربایجان و ارمنستان بوجود می‌آید که در نهایت حل می‌شود. تردد مسافران ایرانی در مرز ارمنستان نسبت به نخستین ماه‌های سال جاری که برای تزریق واکسن و جشن آب به ارمنستان سفر می‌کردند، کمتر شده و حالت عادی به خود گرفته. سفرها در قالب تور و اتومبیل‌های شخصی به ارمنستان انجام می‌شود.

بایرامی درخصوص وضعیت تردد در مرز ایران و ترکیه نیز گفت: هرچند اوایل هفته جاری از بازگشایی مرز رازی بین ایران و ترکیه خبر داده شد اما این امر عملیاتی نشد و به طور رسمی اتفاق نیفتاد. روز گذشته نیز شاهد حضور تعدادی از مسافران ایرانی در مرز بودیم که به دلیل بسته بودن امکان تردد نداشتند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.