×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه 22 مهر 1403  .::.   برابر با : Sunday 13 October 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26074 خبر
آغاز عملیات تکمیل مرکز تحقیقات فسیل‌شناسی ایران در مراغه

به گزارش همنوا به نقل از اخبار مراغه، پس از 10 سال وقفه با تخصیص 10 میلیارد تومان از محل سفراستانی سال گذشته، تکمیل مرکز تحقیقات فسیل‌شناسی ایران در مراغه آغاز شد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی امروز در بازدید از مرکز تحقیقات فسیل‌شناسی ایران در مراغه اظهار داشت: با اعتبار اختصاص‌یافته اجرای دیوارهای بیرونی و سقف این طرح پس از سال‌های وقفه از نیمه دوم مردادماه آغاز شده است.
اشتری افزود: برای امسال نیز 30 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که با تخصیص آن این طرح سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی اضافه کرد: عملیات ساخت این مرکز سال 86 آغاز شده ولی به‌خاطر کمبود اعتبار با پیشرفت 48 درصد نیمه‌تمام مانده بود.
به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان، این طرح در زمینی به مساحت 8 هکتار و زیربنای حدود 5 هزار متر مربع در حال باهدف ایجاد موزه فسیل‌شناسی و مرکز تحقیقات فسیل در حال اجراست.
وی با بیان اینکه، سازند فسیلی مراغه جزو 5 منطقه فسیلی در جهان است گفت: به‌خاطر ارزش و اهمیت این منطقه فسیلی یک‌هزار و 26 هکتار از منطقه مردق چای مراغه به‌عنوان اثر طبیعی و ملی به ثبت رسیده است.
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست مراغه گفت: تراکم بالای فسیل مهره‌داران هفت تا 12 میلیون‌ساله این منطقه را به بهشت فسیل‌شناسان تبدیل کرده است.
غلامرضا زارع یادآور شد: کاوش‌ها و مطالعات فسیلی در این منطقه فسیلی مراغه از 150 سال پیش آغاز شده و تاکنون فسیل‌های مهره‌دار بسیاری به دست آمده است.
وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته کاوش تحقیقاتی در این منطقه انجام و نزدیک به 2 هزار 500 قطعه فسیل حیوانان مهره‌دار به دست آمده است.
به گفته رئیس حفاظت محیط‌زیست مراغه، در این کاوش‌ها فسیل‌های منحصر بفرد انواع فیل، زرافه، بیر دندان شمشیری، انواع گاوها، آهو، کرگدن و اسب به‌دست‌آمده است.
وی متذکر شد: تحقیقات زمین‌شناسی و فسیل‌شناسی نشان می‌دهد که این حیوانات اجداد حیوانات امروزی در آفریقاست.
زارع افزود: جمجمه، آج فیل، فک و اندام‌های حرکتی حیوانان از جمله فسیل‌های کشف شده در کاوش های فسیل‌شناسی است.
 

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.