صنعت خودروی کشور انتظارات را برآورده نکرد! - پایگاه خبری تحلیلی هم نوا
چهارشنبه ۲۴ام مرداد ۱۳۹۷ , Wednesday 15th August 2018

تیر ۲۱ام, ۱۳۹۷

کد خبر : 171420

صنعت خودروی کشور انتظارات را برآورده نکرد!

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه صنعت خودروی کشور بسیار پایین تر از انتظارات عمل کرده و در شرایط کنونی نیز وضعیت مناسبی ندارد.

به گزارش همنوا به نقل از نصر، زهرا ساعی در حاشیه  همایش بزرگ خودروسازان و قطعه سازان بیان کرد: باتوجه به نقش اثرگذار صنعت خودرو بر اقتصاد کشور، در کنار انواع حمایت های تعرفه ای و توجهات ویژه به این بخش، طی سالیان متمادی انتظار می رفت این صنعت به صنعتی مستقل و شکوفا تبدیل شود که علاوه بر تامین تقاضای داخلی و تولید خودرو باکیفیت با کسب توان رقابتی در سایه حمایت های دولت نیاز ارزی خود را نیز از طریق صادرات محصولات با کیفیت در سطح جهانی تامین نموده و یا حتی قابلیت ارز آوری نیز داشته باشد.

وی ادامه داد:  ولی واقعیت این است که متاسفانه صنعت امروزی خودرو کشور در سطح پایین تر از آنچه انتظار می رفت قرار دارد.

ساعی افزود: به طور خلاصه آمار نشان می دهد که صنعت خودروسازی کشور با در اختیار داشتن ۵درصد شاغلان صنعت و حدود ۶درصد ارزش تشکیل سرمایه، به طور متوسط حدود ۱۰درصد از ارزش افزوده بخش صنعت را به خود اختصاص داده است.

این نماینده مردم تبریز اظهار داشت: کشور عزیزمان ایران از نظر نرخ رشد تولید خودرو در جهان طی سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ میلادی با رشد متوسط یابنده در دنیا(صنعت خودرو) پس از چین و ترکیه قرار گرفته است، ولی واقعیت این است که صنعت امروزی کشور در سطح پایین تر از آنچه انتظار میرفت قرار دارد.

وی با طرح این سوال که علل شرایط کنونی وضعیت کشور چیست؟ به تبیین برخی از دلایل پرداخت.

ساعی عدم وجود برنامه ریزی استراتژیک در جهت اصلاح وضع موجود را یکی از این دلایل خواند و افزود: وجود موانع سیاسی در جهت جذب سرمایه گذاری خارجی و همکاری با خودروسازان و قطعه سازان جهانی و روند رو به کاهش همکاری های خارجی ناشی از تحریم های فزاینده از جمله دلایل این عقب ماندگی ها است.

ساعی همچنین سیاست ناموفق جایگزینی واردات با تکیه بر حمایت تعرفه ای و غیر تعرفه ای، به جای توسعه صادرات را از دیگر دلایل این عقب ماندگی ها در صنعت خودروی کشور خواند و افزود: بحران صنعت خودرو ناشی شرایط تورمی و تاثیر پذیری قیمت تمام شده خودرو از نوسانات نرخ ارز بخاطر واردات بخشی از مواد اولیه و یا قطعات از خارج نیز بر تداوم روند فعلی اثر گذاشته است.

این نماینده مردم تبریز همچنین اثر منفی تورم و تاثیر آن بر کاهش قدرت خرید داخلی و کاهش تقاضا را نیز یکی از این دلایل خواند و اظهار داشت: تغییر نیاز مشتریان و لزوم عرضه محصولات جدید، متناسب با آنها، ضرورت جذب و توسعه ی فناوری های جدید، نیاز به قطعه سازان با دارا بودن توانایی تحقیق و توسعه، فرسوده بودن ماشین آلات تولید، کمبود تعاملات خودروسازان و قطعه سازان در کشور نیز زمینه ساز تداوم وضعیت فعلی بوده اند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در ادامه به برخی راهکارهای رفع موانع موجود اشاره کرد و گفت: ایجاد مجموعه ای مرکب از تولید کنندگان قطعات و خودروسازان به صورت گروه تولیدی و ارتقای تعادل و همکاری در جهت تعویض استراتژی موردنظر خودرو، به کار گیری و توسعه فن آوری های نوین در تولید خودرو، ارتقای کیفیت سطح استاندارد جهانی ، توسعه و ارتقای صنعت قطعه سازی و مجموعه سازی و صنایع جانبی متناسب با ارزش افزوده ، سرمایه گذاری مستقیم یا مشترک با قطعه سازان خارجی ، ایجاد و ارتقای مراکز طراحی و تولید قطعات خودرو،  ایجاد و توسعه شهرک های صنعتی تخصصی در حوزه صنعت قطعه سازی ، توسعه پارک های علمی و فناوری از جمله راهکارهای عملیات مطرح می باشد.

وی در پایان به موضوع و اهمیت وحدت رویه صنعت خودرو کشور اشاره کرد و اذعان داشت: تنظیم قرارداد جامع شکل بین خودرو سازان و قطعه سازان (spn) و پیمانکاران فرعی، نحوه پرداخت بدهی از خودرو سازان و قطعه سازان توسط بانک ها به روش Lcداخلی ، افزایش قیمت خودرو و قطعات خودرو به روش علمی و آنالیز قیمت صحیح ، معافیت مالیاتی توسط دولت و مجلس در شرایط تحریم ها ،  پایین آوردن نرخ بیمه از ۳۰ درصد به ۱۰درصد ،  پایین آوردن نرخ سود بانکی و حذف جرایم و النهایه انبساطی عمل کردن بانکها از جمله این راهکارها برای ایجاد وحدت رویه به شمار می رود.

برچسب‌ها,

اخبار مرتبط :



دیدگاهها (۰)



آخرین اخبار