دوشنبه ۳ام اردیبهشت ۱۳۹۷ , Monday 23rd April 2018

فروردین ۲۷ام, ۱۳۹۷

کد خبر : 162546

موافقان و مخالفان چه می گویند؟

حاشیه های حذف میادین تبریز!

میدان های شهری که به عنوان یکی از المان های اساسی و تشکیل دهنده ترافیک شهر و پایه های سیستم حمل ونقل هستند ازعملکرد اصلی خود برای ایجاد سهولت و ایمنی در حرکات داخلی در محل؛ فاصله گرفته اند.

به گزارش هم نوا، میدان های شهری که به عنوان یکی از المان های اساسی و تشکیل دهنده ترافیک شهر و پایه های سیستم حمل ونقل هستند ازعملکرد اصلی خود برای ایجاد سهولت و ایمنی در حرکات داخلی در محل؛ فاصله گرفته اند.

در یک تعریف اجمالی می توان گفت، میدان تقاطعی است که مسیرهای منتهی به آن یکدیگر را قطع نمی کنند بنابراین تمام حجم ترافیک حول جزیره مرکزی به یکدیگر متصل می شود که با بالا رفتن حجم ترافیک کارایی آن به تدریج کاهش می یابد .
در طراحی سیستم ترافیکی، میدان هدف اصلی تامین حرکت ایمن برای انواع وسایل نقلیه عبوری از محدوده تقاطع با حداقل تاخیر است. مزیت عمده میادین این است که در شرایط غیر اشباع وسایل نقلیه با تاخیر کمتری نسبت به تقاطح چراغدار حرکت می کنند این در حالی است که زمان ایجاد ترافیک مزیت به سرعت از بین می رود.
از این رو پس از اخذ آمار ترافیک عبوری از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری و برداشت مشخصات هندسی تقاطع ها ظرفیت و تاخیر در میدان به دست می آید و جهت امکان سنجی ایجاد و یا حذف انواع میادین در شبکه معابر شهری تصمیم گیری می شود.
از آنجا که در شبکه حمل و نقل شهری تقاطع ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند در تحقیقات ذکر شده به مطالعه در زمینه بهبود وضعیت ترافیکی در تقاطع ها پرداخت می شود و تصمیم گیری جهت تعیین کاربرد میدان یا چراغ راهنمایی در تقاطع صورت می گیرد.
تحقیقات نشان داده است که مشکل افزایش ترافیک در میادین به علت عدم وجود فضاي كافي براي اين حجم تردد در معابر اطراف ميدان است که سبب ايجاد صف و همچنين ايجاد تداخل در مسير شرقي غربي و بالعكس می گردد و تأخير زيادي را براي خودروهاي عبوري از اين تقاطع وارد مي‌ کرد.
در سال های اخیر، تبریز با توجه به افزایش استفاده از خودروهای شخصی شاهد افزایش ترافیک بوده است و حذف میادین به عنوان راهکاری برای حل این مشکل توسط شورای ترافیک معرفی شده است اما شنیده ها حاکی است، در برخی خیابان ها شهروندان بعد از حذف میدان نارضایتی ها خود را اعلام کردند تا جایی که این موضوع به صحن علنی شورای اسلامی تبریز نیز رسید.
این موضوع با حذف میدان خیابان خیام در منطقه ائل گلی شدت گرفت و شهردار تبریز با حضور در صحن علنی شورا به الزام اجرای مصوبه شورای ترافیک اشاره کرد و گفت: پروژه فلكه خیام در این شورا تصویب شده است.
ایرج شهین باهر، با بیان اینکه این پروژه هنوز تکمیل نشده است و بعد از تکمیل باید در خصوص نتایج حاصل از تغییرات نظر داد، افزود: نزدیک بودن تابستان سبب افزایش پیک ترافیک در جاده ائل گلی شده این ترافیک باعث هدر رفت زمان و اذیت شهروندان می شود.
در ادامه این جلسه، موضوع ساماندهی میدان صاحب آباد که در امتداد خیابان دارایی قرار دارد نیز مطرح شد و شهین باهر در این خصوص به اهمیت احیا میدان صاحب آباد اشاره کرد و اذعان داشت: این میدان که الگوی میدان نقش جهان اصفهان است را احیا کنیم تا کاری ماندگار و اساسی در تبریز انجام داده ایم.
علی رغم نظر شهردار تبریز، سونیا اندیش نائب رئیس شورا در خصوص موضوع مطرح شده پیرامون ساماندهی میدان صاحب آباد که ممکن است منجر به از میان رفتن میدان ساعت شود، گفت: اگر قرار باشد این پروژه به قیمت نابودی میدان ساعت ساماندهی شود، هویت این شهر از بین می رود.
‎وی با بیان اینکه این امر کاملا نادرست است، خواستارِ حذف این بند شد و اظهار کرد: پیشنهاد می کنم ردیف مربوط به ایجاد میدان بزرگ در بلوک خاقانی که میدان ساعت هم جزو آن است حذف گردد.
‎وی با اشاره به اینکه این خیابان، با عنوان «ساعات قاباغی» شناخته می شود، اذعان داشت: تغییر در ساختار میدان ساعت ، تعدی بر هویت فرهنگی تبریز است.
فرج قلی زاده از دیگر اعضای شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این خصوص گفت: احیای پروژه صاحب آباد تبریز بسیار مهم است اما با اعتبار چهار میلیارد تومانی پیش بینی شده برای آن، کار چندانی برای آن صورت نخواهد گرفت!
این گزارش حاکی است، میدان ها به لحاظ ترافیکی باعث نظم بخشیدن به جریان عبوری و عدم بوجود آمد گره های ترافیکی می شوند و با کاستن سرعت باعث افزایش ایمنی می شوند اما باعث افزایش تأخیر و به وجود آمدن صف در زمان های اوج ترافیک در شهر می شوند که این عیب منجر به ترجیح داد مسئولان امر به حذف میدان ها می شود ، از طرفی برخی از میادین شهر تبریز هویت فرهنگی شهر را بدوش می کشند و حذف انها حتی به قیمت کاهش ترافیک شهری ممکن است تباعات دیگری داشته باشد.

مبع: نصر

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

اخبار مرتبط :



دیدگاهها (۰)



آخرین اخبار