به گزارش هم نوا، نظام آموزش و پرورش یکی از مهم ترین ارگان‌های هر کشور است چراکه کیفیت عملکرد و درستی یا نادرستی تصمیمات و اجرایشان توسط این ارگان تاثیر مستقیمی در نحوه رقم خوردن سرنوشت نسل آینده و جامعه دارد.

طی چندساله اخیر تصمیمات و تغییرات بسیار گسترده ‌ای از سوی وزارت آموزش و پرورش کشور گرفته شده است مثالش همان تغییر نظام آموزشی چندین ساله و بازگشت به سیستم آموزشی ۶-۳-۳در مدارس بود. برخی از این تصمیم‌ها که ابتدا در نظر خانواده ها، دانش آموزان و معلمان امری باور نکردنی به نظر می ‌آمد ولی بعدها شاهد این بوده‌اند که چگونه به ثمره انجام رسیده است.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان مستقل ولایی، غلامعلی جعفر زاده معتقد است هر تحول و تصمیمی که در آموزش و پرورش گرفته می شود برای علاقمند کردن دانش آموزان است، او در طی نشست مشترک فراکسیون این نمایندگان گفته است:”عواملی که موجب بروز استرس و دلهره در دانش آموزان می شود باید برداشته شود.”

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است تغییر محیط های آموزشی کشور و شاداب سازی فضای مدارس از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تاثیر بسیاری در موفقیت دانش آموزان دارد.

حذف سمپاد با مزاج برخی ها سازگار نیست
طبق بررسی ها وگزارشات قبلی، حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد یا همان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از دوره اول متوسطه جدیدترین تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش است که علاوه بر دانش آموزان و اولیا بسیاری از اقشار دیگر جامعه را متعجب و شگفت زده کرده و گویا با مزاج برخی از آنها هم سازگار نبوده است.

تعدد وجود مشکلات مختلف در نظام آموزشی ما قابل چشم پوشی نیست اما اخیرا تغییرات و تصمیماتی که در راستای بهبود عملکرد و کیفیت های آموزشی صورت می گیرد گاها بدون برنامه ریزی نیست چراکه امروز در بسیاری از کشور های پیشرفته ی دیگر نیز به این نتیجه رسیده اند که جداسازی دانش آموزان نخبه از سایر دانش آموزان بازده مثبتی ندارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از این مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش حمایت کرده و می گوید:امروزه روند آموزشی در دنیا تغییر کرده و جداسازی دانش آموزان از نظر علمی مردود شناخته شده است.
به دنبال انتشار خبر حذفی آزمون ورودی این مدارس تعدادی از اولیا به دلیل برداشته شدن فشار روانی و دغدغه ای که برای کودکانشان به وجود آمده بود رضایت داشتند اما دراین بین امواج اعتراضی نیز به وجود آمد که در ظاهر به زبان اولیای دانش آموزان تشکیل می شود اما باطن قضیه گویا از نقاط دیگری سرچشمه می گیرد.

اکنون حدود یک ماه از انتشار این خبر گذشته و با نزدیک شدن به موعود این آزمون که هرساله در اردیبهشت ماه برگزار می شد روند این اعتراضات بی منطق نیز متوقف نمی شود. از جمع کردن امضاهای گروهی یا تشکیل کانال های مختلف در فضاهای مجازی گرفته تا تجمع های اعتراضی دربرابر وزارت آموزش وپرورش و نامه به ریاست جمهوری که نمونه هایی از اقدامات مخالفان حذف سمپاد است.

کودکان کار سهمی در عدالت آموزشی ندارند

معترضان یا به عبارتی مخالفان تصمیم حذف سمپاد،معتقدند با حذف مدارس تیزهوشان عدالت آموزشی ازبین خواهد رفت و چنان براین شعار خود تکیه کرده اند که گویا پیش از این که مدارس سمپاد فعالیت داشته اند نظام آموزشی ما از عدالت آموزشی تمام و کمالی برخوردار بوده است،این که این عدالت را در تقسیم و بهرمندی مدارس از امکانات معنی کنیم تفسیر نادرستی نیست اما نکته ای که وجود دارد خیلی مهم تر از امکانات است.

این معترضین و افراد امثالشان با شعارهایی از این قبیل چنان خود را کاسه داغ تر از آش جلوه می دهند و دم از عدالت آموزشی می زنند که گویا در این مملکت زندگی نمی کنند.آیا اینکه کودکی به جای سرو کار داشتن با درس و کتاب مشغول جان کردن در خیابان ها و بر روی آسفالت های سرد شهر باشد عدالت آموزشی است؟

اما پزشکیان،نایب رئیس مجلس عدالت آموزشی را برخلاف مخالفان حذف سمپاد طور دیگری معنا کرده و می گوید:من به عنوان نماینده مردم معتقدم جداسازی دانش آموزان به نفع تعلیم و تربیت نیست و براینکه تمامیه دانش آموزان باید از آموزش های برابر برخوردار باشند تاکید دارم براین اساس از مصوبه اخیر شورای عالی و اقدام جدی اخیر وزیر آموزش و پرورش قاطعانه حمایت می کنم.
با این وجود سوالی که از این دسته از مخالفان باید پرسیده شود این است مگر در زمانیکه مدارس تیزهوشان فعال بودند و آزمون هم برگزار می شد ولی وقتی کودکی شاید باوجود ضریب هوشی بالا توان حضور در همین مدارس به اصلاح عادی خودمان را ندارد، می تواند معنای درستی از برقرار بودن عدالت آموزشی باشد؟

بازدهی مدارس سمپاد مثل گذشته نیست

اگر کمی تک بعدی به موضوع نگاه نکنیم در شرایط کنونی نیز بسیاری از اولیا، مسئولان و خود معلمان این مدارس به عدم بازده مناسب مدارس سمپاد و همچنین حضور دانش آموزانی که تنها به پشتوانه مهارت تست زنی یا معلم های خصوصی در کلاس ها هستند،معترفند.

از سوی دیگر صدمات روانی و فشار هایی که این مدارس برای دانش آموزان ایجاد می کنند برای کمتر کسی پوشیده مانده است و با بررسی ارقام و آمار می توان گفت زمانیکه حدود۲۵۰هزار دانش آموز در این آزمون ها شرکت می کنند و تنها۱۵هزار نفر آن پذیرفته می شوند، مابقی انگ بی عرضگی خورده و افسرده می شوند و با این وجود ملاحظه این سیر از اعتراضات از سوی اولیای دانش آموزان شک برانگیز است چراکه هرگز پدر یا مادری راضی به رنجش فرزندش نمی شود.

نکته حائز اهمیت این است، در هر زمان بوده اند عده ای که از آب گل آلود ماهی بگیرند بحث آزمون های تیزهوشان هم سالیانی است که تبدیل به یکی از جذاب ترین و پررونق ترین زمینه ها برای ماهی گرفتن برخی از اقشار جامعه شده است.

صیادانی که از آب گل آلود سمپاد، ماهی می گیرند

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس نیز از شیوه برگزاری آزمون های مدارس تیزهوشان راضی نبوده و معتقد است در پشت پرده برگزاری این آزمون ها مافیای مخوفی وجود دارد.او در مصاحبه تلوزیونی خود گفته:”مانند مافیای مخوفی که درپشت پرده تصمیم حذف کنکور از عملی شدن آن جلوگیری می کند، آزمون های مدارس سمپاد نیز دارای مافیا و دستان پشت پرده هستند.”

برگزاری انواع کلاس های تستی،ارائه جزوه های گوناگون و شهریه های نجومی که در راس آنها هم هیچ بار علمی و آموزشی مناسب و تایید شده ای وجود ندارد موجب شده تا بعضی ها فرصت را برای به اصلاح در شیشه کردن خون اولیا مناسب بدانند و به بهانه های مختلف و تضمین قبولی های پوچ جیب پدر و مادر دانش آموزان را خالی کنند.

مسعود پزشکیان،نایب رئیس مجلس نیز معتقد است این فضاسازی مخالفان از سوی موسسات آموزشی بوده ودراین خصوص می گوید: این ها به فکر دانش آموزان و تعلیم و تربیت کشور نیستند بلکه به فکر پرکردن جیب خود به هر طریق ممکنند.

بدیهی است وقتی خبری مبنی بر حذف آزمون ورودی تیزهوشان به عبارتی حذف منبع درآمد پرچرب برخی ها به گوش ها می رسد به مراتب برایشان ناخوشایند خواهد بود و خودرا به هر آب و آتشی می زنند که این زمینه و جایگاه عالی برای کسب درآمد و مافع را از دست ندهد و دراین میان نکته ای که وجود دارد این است که همه به فکر منافع خودند و کسی به فکر آینده ی آیندسازان این مملکت نیست.

جالب اینجاست این عده برای جلوگیری از این اتفاق به هرکاری دست می زنند،تحریک سایر اولیا با نشر مطالب و متن های جنجالی که کوچکترین کارشان است انها حتی به تحریف سخن بزرگانی چون مقام معظم رهبری نیز دست زده اند و قسمتی از بیانات ایشان که راجب اهمیت مدارس سمپاد بوده ودر سالیان پیشین به دلیل جداگانه ای مطرح کرده بودند را اکنون با نشر قسمتی از آن سعی در جهت دادن به افکار عمومی و در نتیجه حفظ منافع خود هستند.

تکلیف بلاتکلیفی مردم را روشن کنید

محمد تقی رجبی، کارشناس مسائل آموزش و پرورش، نیز معتقد است با ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع سمپاد،رسیدگی و تصمیم گیری برای آن چند ماهی طول خواهد کشید و به دلیل عدم وجود قانون جدید روال قبلی باید طی شود.

حدود کمتر از دوماه دیگر به موعد امتحان ورودی سمپاد باقی مانده است و با وجود تلاش عده ای از مخالفان یا موافقان این طرح تاکنون که خبری مبنی بر نقض تصمیم گرفته شده اعلام نشده است و این خانواده ها و دانش آموزان هستند که از ترس انشار اخبار متناقض و شوکه کننده ی دیگری اکنون به جای خرید و شادی برای عید پراسترس و بلاتکلیف ترین اوقات تحصیلی را می گذرانند.

همچنین رجبی درخصوص وضعیت بلاتکلیفی مردم می گوید:مسئولان وزارت آموزش و پرورش باید نسبت به شرایطی که برای خانواده‌ها ایجاد کرده‌اند پاسخگو باشند و تکلیف گزینش امسال را هرچه سریع‌تر مشخص کنند.

راهکاری استرس زا برای کاهش استرس

طبق گفته حاجی بابایی،وزیر اسبق آموزش و پرورش که معتقداست تصمیم گیری برای این موضوع علاوه بر شورای عالی آموزش و پرورش بیشتر در حوزه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اکنون با ورود یافتن این شورای عالی خبری که بعد از مدتها انتظار به گوش والدین رسده،حاکی ازاین است که کارشناسی شورا نیازمند زمان بوده و تازمان اتخاذ تصمیم شورا هرگونه اقدام و تصمیمی در این زمینه متوقف خواهد شد.

مسعود پزشکیان نیز از ورود و تصمیم اتخاذ شده توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاد کرده و افزود:متأسفانه خواب تعدادی از پولداران آشفته شده و منافع شان به خطر افتاده است، به همین دلیل این شورا با تشکیل جلسه اضطراری قصد دارد مانع اجرای مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در دوره ابتدایی شود.

حال سخن اینجاست که تصمیمات لازم قطعا برای کاهش استرس دانش آموزان و خانواده ها از شرایط آموزشی اتخاذ می شود اما با به وجود آمدن شرایطی اینچنین و اخبار و نظرات متناقض تنها شک و بلاتکلیفی سهم دانش آموزان می شود که خود آن می تواند منشا اصلی استرس باشد.

منبع: ترجمان صبح/ فاطمه مرتضوی