شنبه ۳۱ام شهریور ۱۳۹۷ , Saturday 22nd September 2018

دی ۲۴ام, ۱۳۹۶

کد خبر : 151890

کاهش ۱۰۰ کيلومتري مسير ريلي تهران- تبريز تا پايان امسال

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: طرح روسازی راه آهن میانه - بستان آباد با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و با تکميل اين طرح مسير ريلي تهران-تبريز 100 کيلومتر کاهش مي يابد.

به گزارش هم نوا، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور امروز در بازدید از روند اجرای طرح راه ‌آهن میانه – تبریز گفت : عملیات روسازی ۱۱۵ کیلومتر از این خط ریلی در حدفاصل ۱۳۲ کیلومتری میانه تا بستان‌آباد به صورت یک خطه روسازی و ۱۷ کیلومتر باقی مانده نیز به زودی تکمیل می‌ شود .
خیراله خادمی با بیان اینکه هزینه اجرای این طرح بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال است خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال برای این خط صرف شده و برای اتمام آن به ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است تا خط به بستان آباد برسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: از این میزان حدود ۲ هزار میلیارد ریال تخصیص یافته و در صورت تامین ۳ هزار میلیارد ریال دیگر نیز کار ایمن سازی و آماده سازی خط برای عبور قطارهای مسافربری و باری فراهم می شود.
خادمی با بيان اينکه این خط ریلی از شریان‌های اصلی شبکه راه‌ آهن سراسری در منطقه شمال‌ غرب و جاده ترانزیت ریلی شرقی- غربی کشور است، گفت: هم اکنون در آذربایجان شرقی بیش از ۲ هزار کیلومتر انواع مسیرهای حمل و نقلی شامل مسیرهای ریلی، آزادراهی، بزرگراهی، راه اصلی و روستایی در حال اجرا است که می تواند تحولی در بخش توسعه زیرساخت های استان ایجاد کند.
خادمي افزود: راه‌آهن میانه – تبریز به طول ۲۰۵ کیلومتر به صورت ۲ خطه در حال اجراست و بخش زیادی از این مسیر از مناطق کوهستانی و سردسیر عبور می‌کند و ‌حدود ۱۰ کیلومتر از مسیر را پل‌ها و آب رو‌ها و حدود ۱۷ کیلومتر را هم گالری و تونل تشکیل داده است که این موضوع موجب پیچیدگی‌ هایی در اجرا می‌شود.
به گفته وی مرحله نخست این طرح که دارای ۳ ایستگاه درجه ۳ است در فاصله میانه – بستان آباد به صورت یک خطه تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات اجرایی طرح بعد از ایستگاه بستان‌ آباد تا ایستگاه باسمنج به طول ۳۰ کیلومتر ادامه دارد؛ در این محدوده ۵ پل خاص بزرگ وجود دارد که در مرحله شمع‌ ریزی و احداث پایه‌ها است.
طرح ۲ خطه کردن خط آهن میانه – تبریز از جمله طرح های زیربنایی در حوزه حمل و نقل شمال غرب کشور است که با گذشت ۱۸ سال از آغاز آن هنوز به سرانجام نرسیده است.
این خط به عنوان یکی از خطوط قدیمی ناوگان ریلی کشور، اواخر دهه ۷۰ کلنگ زنی شد.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

اخبار مرتبط :



دیدگاهها (۰)



آخرین اخبار