چهارشنبه ۳۰ام خرداد ۱۳۹۷ , Wednesday 20th June 2018

دی ۲۳ام, ۱۳۹۶

کد خبر : 151761

رمز پیروزی در تولید؛ تنش زدایی از محیط کسب و کار است/ کارمندان نسل جدید غوطه ور در تکنولوژی هستند

با حضور رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی کارگاه آموزشی نقش مراجع حل اختلاف کار در بهبود و توسعه فضای کسب و کار در تبریز برگزار شد.

به گزارش هم نوا، در این همایش که جمع کثیری از نمایندگان تشکل های کارگری، کارفرمایی حضور داشتند ابتدا میراحد حسینی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر نقش مراجع حل اختلاف در آرامش محیط های کارگری و توسعه واحدهای کارگری اشاره نموده افزود: نقش نمایندگان کارفرمایان و کارگران در مراجع حل اختلاف در شکوفایی و سرمایه گذاری و فرصت های اقتصادی فوق العاده مهم و بی بدیل است.

وی با اشاره به اهمیت کار و تامین اجتماعی اذعان داشت: کار و تامین اجتماعی از نظر علمی منشاء تحول هستند و تامین اجتماعی در کنار کار مثل نگین انگشتری می چرخد.

حسینی اظهار کرد: ۳۳ هیات تشخیص و ۲۲ هیات حل اختلاف با ۲۹۷ نفر در این مراجع فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: به طور متوسط سالانه ۱۳ هزار و ۷۵۰ شکایت در مراجع هیات های تشخیص و حل اختلاف طرح می شود که می تواند در آرامش محیط کارگری و توسعه واحدهای کارگری و توسعه اقتصادی استان تاثیر و نقش کلیدی داشته باشد.

در ادامه این کارگاه آموزشی رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی به عنوان سخنران اصلی مراسم با اشاره به اینکه مجموعه انتشارات این موسسه در ارتباط با مراجع حل اختلاف و قوانین و مقررات به صورت مجموعه در اختیار کارشناسان قرار می گیرد افزود: ۷ جلد از این انتشارات برای پاسخ گویی به اعضای مراجع حل اختلاف، ۶ جلد آراء وحدت رویه دیوان در مراجع و نیز آئین دادرسی کار از انتشارات این موسسه می باشد که در حقوق کار و تنظیم روابط کار، نهادهای بازار کار قابل استفاده بوده است.

وی با اشاره به روشهای مختلف برای حل و فصل دعاوی و اختلافات کارگری افزود: زمانی تضاد و تقابل میان کارگر و کارفرما ترویج پیدا کرده بود ولی امروز ما در کشورمان براساس تعالیم دینی به جای تعارض باید به دنبال تعامل با یکدیگر باشیم.

سپهری تصریح کرد: اگر کشوری نحوه بهره وری را ترویج دهد و تعامل و همکاری را بین کارگر و کارفرما و در ساختارهای ۳ جانبه گرایی تصیمات خود را تنظیم کند آن کشور به سمت توسعه سوق پیدا می کند و در فصل ۹ قانون کار برای رسیدگی و حل اختلافات به روحیه همکاری و تعامل بین کارگر و کارفرما کمک می کند.

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی با تاکید بر ضرورت توجه به مقوله کار اظهار کرد: امروزه دنیا، دنیای رقابت است. اگر می بینیم در کشور ما نرخ بیکاری جوانان بالاست کشوری هستیم که نیاز به اشتغال داریم و باید زمینه و فضای لازم برای تحقق این امر باتوجه به مقوله ها و شرایط کار ایجاد گردد.

وی تنش زدایی در محیط کسب و کار را از نکات مهم برشمرد و افزود: کشورها رمز پیروزی و تولید، را در تنش زدایی از محیط کسب و کار می دانند.

سپهری با اشاره به اینکه در کشور ما فرهنگ گفتگو ضعیف است ادامه داد: این امر در ارتباط بین والدین با فرزندان هم وجود دارد چرا که والدین درک صحیحی از جوانان ندارند و بالا بودن مشکلات بین زوجین نیز مصداقی از فرهنگ گفتگو برای رسیدن به نکته مشترک است.

وی ادامه داد: نخبگان و دانشگاهها هم نمی توانند گفتگو کنند. در جامعه امروزی فرهنگ گفتگو نهادینه نشده است. وی به فرایند شانتو (چانه زنی بهاره) اشاره کرده بیان داشت: در هر صنفی تشکلات کارگری و کارفرمایی برای تعیین مزد مذاکره می کنند و این سیستم کارآمدتر است و توانسته است فرهنگ چانه زنی را به خوبی رواج دهد.

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی نهادهای مدنی رشد کرده و کانونها و بخشها در سطوح مختلف ایجاد شدند و این سئوال که آیا تاکنون توانسته ایم به یک درک و فهم مشترک برسیم و آیا تشکل های ما توانمند شده اند وقتی که از کار شایسته صحبت می شود کاری که مشکلات فیمابین کارگر و کارفرما در کنار هم و با مکانیسم گفتگو حل میشود.

وی با اشاره به ضرورت توجه به بهبود وضعیت کسب و کار و رشد سریع شبکه های مجازی در مبادلات تجاری و اقتصادی اشاره نموده تصریح کرد: تالارهای مجازی بااستفاده از شبکه های مجازی می توانیم اطلاعات خودمان را مبادله کنیم و جای این سئوال است که آیا ما مهارتهای گفتگو را در این راستا پیدا کرده ایم و آیا نکات ضعف و قوت شناسایی شده است.

وی به وضعیت موجود و چگونگی برگزاری جلسات در مراجع حل اختلاف اشاره کرده ادامه داد: الان وضعیت مراجع حل اختلاف چگونه است؟ وکالت و مشاوره چگونه صورت می گیرد؟ آیا دلالی صورت می گیرد و آیا ذینفع در آراء صادره تاثیر می گذارد و لازم است فرآیندها بهبود پیدا کند و آیا به این نتیجه رسیده ایم که این رسیدگی ها کمک می کند فضای کسب و کار تهدید می شود یا یا بهبود می بخشد.

وی با اشاره به فضای رکود اقتصادی در کشور رفتار این مراجع در موقعیت کنونی را تشریح و افزود: ما نیازمند به آسیب شناسی برای بهبود فضای کسب و کار هستیم و اصول حکمرانی دیکته می کند که نیازهای واقعی را بشناسیم و اجرا را کالیبره کنیم و لازمه تحقق این امر این است که باهم صحبت کنیم.

سپهری با اشاره به تغییرات در دنیای کار افزود: امروزه دنیای کار خیلی فرق کرده کارمندان نسل جدید غوطه ور در تکنولوژی هستند و حاضر نیستند کارهای سنگین انجام دهند. کار لامکان و لازمان شده است.

وی در بخش دیگری به تحولات دنیای کار و ضرورت همکاری های مشترک و زنجیره مشترک اشاره نموده خاطر نشان کرد: مفهوم کارگر و کارفرما تغییر پیدا کرده است و چطور می توان فرآیند سازمانی تحقق پیدا کند تا هزینه های جدید به کارگاهها تحمیل نشود.

وی با تعریفی از فضای کسب و کار افزود: عواملی که در عملکرد دستگاه تاثیر می گذارد ولی در اختیار مدیر نیست لازمه بهبود فضای کسب و کار تسهیل در فرآیند کار و جلوگیری از آسیب پذیری کارگاهها است و به لحاظ حساسیت در فضای کسب و کار  لازم است اول موانع و مشکلات شناسایی و ظرفیت های موجود را بررسی کنیم.

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی با تاکید بر ضرورت گفتگو و یادگیری تصریح کرد: عوامل مختلف در فضای کسب و کار تاثیر می گذارند. بازارهای مالی، محیط اقتصادی، قوانین کار و ابهامات در قوانین عدم ثبات در سیاستهای دولت، ویژگیهای رفتاری کارگر و کارفرما و ایجاد فضای اعتماد، سالم سازی محیط کار و تنش زدایی و فرهنگ تفاهم نیازمند به گفتگو و آموزش بیشتر و یادگیری است.

وی در خاتمه تصریح کرد: باید رفتارها با فرهنگ گفتگو به سمت پیشرفت و عدالت و سرمایه گذاری و تولید وخروج از رکود حرکت کنیم چرا که ضرورت و تکلیف این امر تا جایی است که مثل این است که همه ما سرنشینان این کشتی هستیم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط :



دیدگاهها (۰)



داغ ترین خبرها
  • No posts liked yet.
آخرین اخبار