شنبه ۲۷ام آبان ۱۳۹۶ , Saturday 18th November 2017

مهر ۶ام, ۱۳۹۶

کد خبر : 137405

گپ و گفتي با احد فلاحي نائب رييس شوراي هيئات مذهبي تبريز

تقليد از زنجان، در اجتماعات عزاداري تبريز ممکن نيست

به گزارش هم نوا، احد فلاحي متولد 1352 از محله قديمي دوه‌چي تبريز است. از کودکي با هيئات حسيني همراه بوده و آن گونه که خود مي گويد از 13 سالگي نزد اساتيد بزرگي چون: حاج مقصود پور رادي، حاج بيوک آسايش، حاج فيروز زيرک کار، حاج ولي پيري و مرحوم حاج محمدحسن آقا روضه خواني  تلمذ نموده است.  فلاحي دانشجوي دکتري حقوق بوده و نائب رييس شوراي هيئات مذهبي تبريز نيز مي باشد، بزرگترين افتخار زندگي‌اش را خدمت به حضرت سيدالشهدا و خانواده شهدا مي‌داند. با او به بهانه محرم به گفتگو پرداخته و از ديروز و امروز عزاداري‌ها گفتيم و در آخر پاي مرثيه کوچ از قتلگاهش نيز نشستيم.

< آقاي فلاح! به عنوان نايب رييس شوراي هيئات مذهبي، بفرماييد فلسفه وجودي اين شورا چيست؟ با توجه به بافت سنتي و ريشه دار هيئت ها، دليل اصلي تاسيس اين شوراي چه بوده است؟ و اصولا چند هيئت در تبريز داريم؟

در تبريز حدود ۲۵۰۰ هيئت شناسنامه دار داريم. يعني اين هيئت ها مجوز رسمي فعاليت دارند که شوراي هيئات مذهبي که خود زير نظر سازمان تبليغات است، به آنها مجوز داده است.  نظارت و بازرسي‌هاي مستمر از هيئت‌هاي مذهبي و نظارت بر عملکرد آنها و همچنين جلوگيري از بازگويي و شيوع خرافات مهمترين وظيفه شورا است. ضمن آن که در جريان هستيد که دشمنان ذهن خود را متمرکز کرده اند تا از طريق هيئات مذهبي و به خصوص مداحان و مراجع به ترويج شيعه لندني دامن بزنند و متاسفانه به برخي از هيئت‌هاي ما هم رسوخ کرده و مروج برخي بدعت ها و سنت شکني‌ها شده اند که در شان اهل بيت (ع) نيست. رسالت ما در هيئات مذهبي برخورد با چنين کژي هاست و تاکنون نيز با تعداد انگشت شماري مواجه شده و با آنان برخورد کرده و اگر نيازي نيز احساس شده به مراجع قضايي معرفي و حتي سلب مجوز شده اند.

همچنين تشويق و قوت قلب دادن به هيئت هايي که مراسمشان در شان حضرت اباعبدالله بوده نيز از جمله ماموريت هاي ما بوده است. مثلا هيئت هايي داشتيم که مقارن با نماز جمعه در حال عزاداري بودند و توجهي به موضوع وقت نماز نداشتند، ما به هيئت مزبور رفته ايم و تقديرنامه برده ايم و با برخورد دوستانه خودشان رغبت نشان داده اند تا در نماز ظهر جمعه حضور به هم برسانند .

< شوراي مشابهي در همه شهرهاي ايران حضور دارد يا منحصر در شهر تبريز است؟

نه شورا در همه شهرهاي ايران است و براي خود اساسنامه مصوب داشته و انتخاباتش هر چهار سال يک بار برگزار مي شود. شوراي تبريز ۱۲ نفر عضو اصلي دارد و تعدادي هم عضو علي البدل هستند که زير نظر سازمان تبليغات اسلامي فعاليت مي کند.

< موضوعي که متاسفانه بيشتر به عنوان تهديد مطرح است، ظهور مداحان از نسل جوان است که اکثريت آنها هم  به اصطلاح استاد نديده وشعر ندانسته و بي اطلاع از حادثه کربلا، صرفا با داشتن صداي خوش دست به ميکروفون شده و مداحي مي کنند ! بيشتر اين عزيران هم در ماه محرم و صفر نمايان مي شوند و آفت مهمي که در اين قضيه است، نابلدي به پيام اصلي و ناکارآمدي در رساندن پيام عاشوراستجوان هفده هيجده ساله وسط ميادين بزرگ شهر با اعتماد نفس ميکروفون بدست مي گيرد و هر چه از سرش مي گذرد با تحريف ادا مي کند و گويا هيچ نيروي هم در شهر وجود ندارد تا اين منبر مهم را از اين مکتب نرفته ها بگيرد و حال آن که بُرد، توجه و علاقه به آنها نزد افراد جامعه بيشتر از وعاظ و علما شده است. شوراي هيئت هاي حسيني براي اين موضوع طرحي دارد؟

رسالت ما رسيدگي به هيئات مذهبي است، در کنار شوراي هيئات مذهبي، تشکل ديگري هم وجود دارد به اسم کانون مداحان که مستقل از ماست که تشکيلاتي با انتخابات و اساسنامه مستقل است که وظيفه اش سامان دهي امور مداحان است تا خداي ناکرده اگر مداحي مشکلي داشت اين کانون وارد عمل مي شود. اعطا مجوز و نظارت بر عملکرد مداحان مهم ترين وظيفه کانون است. البته ما باهم ارتباط داريم و با برگزاري کلاس هاي توجيهي و سمينارهاي مختلف سعي داريم اين موضوعات را به حداقل برسانيم ، اما حرف شما را هم قبول دارم. ما حديث ثقلين را داريم؛ امانت داري کتاب و سنت. متاسفانه ما مسلمانان يک عيب بزرگ داريم. براداران اهل سنت از يک طرف ديوار افتاده و بي توجه به اهل بيت شده اند، ما هم از اين طرف ديوار افتاده ايم و بي توجه به قرآن.

آفت بزرگ هيئت هاي ما اين است که به اهل بيت زياد توجه داريم تا به قرآن و احکام. حتي در مقام مقايسه ، ما آذري ها نسبت به فارس زبان ها هم به دعا و نيايش کم لطف تريم. آنها با دعا حال مي کنند. در هيئت هاي ما موقع قرائت قرآن چهار پنج نفر حضور دارند، حتي موقع سخنراني و بيان احکام هم مخاطب کم است، اما وقتي نوحه خوان مي آيد مجلس شلوغ مي شود . اين آفت است.

ما در شورا ماموريت بزرگ مان اين است که اين موضوع را فرهنگ سازي کنيم تا مردم براي شنيدن سخنراني علما و روحانيون بيايند. در کنار اين موضوع الان دو سال است که پشت سرهم در آستانه محرم درخصوص روشنگري قضايا ، با حضور سخنرانان، مداحان و ريش سفيدان هيئت ها و کارشناساني از وزارت اطلاعات کارگاه هاي آموزشي برگزار مي‌کنيم که واقعا راهگشاست.

برخي ها ندانسته به آن طرف سوق پيدا مي کنند. اطلاعات داريم که در آستانه محرم از کربلا برخي تيم ها مي‌آيند براي يارگيري که مثلا عاشورا بروند در کربلا قمه بزنند که اين موضوعات را رصد کرده و به مقامات ذيصلاح اطلاع داده ايم.

حرف ديگر شما را در مورد بالا بودن بُرد نفوذ اجتماعي مداحان تاييد مي‌کنم و مصداق بارز آن جريان دستگيري  اخير دو – سه مداح پايتخت به اتهام جرايم امنيتي است که نشان مي دهد آن طرف مرزي ها مي دانند که صاحبان نفس و نفوذ در جامعه چه کساني هستند. در اين رابطه مقام معظم رهبري هم در توصيه به مداحان اين موضوع را گوشزد کرده اند که چه بسا مداحي پنج دقيقه اي شما بيش از موعظه و سخنراني نيم ساعته تاثيرگذار باشد.

< مشکل مورد بحث فقط نوحه خوانان تازه کار نيست، يکي از کارکردهاي هيئت ها پرورش و آموزش نوجوانان و جوانان بوده و است. اکثريت هم نسل هاي من و قبل تر ها از آموزش قرآن گرفته تا احکام، مطهرات و شکيات را در هيئت ياد گرفتيم، حتي چگونه سلام و عليک کردن، احترام، چگونه قند گرفتن، کفش جفت کردن، جاي خود را به بزرگتر از خود دادن و همه آداب اجتماعي را در هيئت ياد گرفتيم، و حال آن که نسل جديد با هيئت غريبه است، خانواده ها هم زياد اهميت نمي دهند و ميدانيم که مسايلي که در هيئت ياد مي دهند، نه در مدارس ياد مي دهند و نه حجب و حياي بين پدر و مادر ميگذارد که به فرزندان ياد دهند. شوراي هيئتهاي حسيني برنامه اي براي ارتباط با مدارس و دانشگاهها و همکاري هاي فيمابين و راهگشايي براي اين دارد؟ 

حاج فيروز آقا خاطره اي دارد بدين صورت که از مرحوم حاج حسن جهازچي شنيدم که يک روز جواني به هيئت حاج حسن آقا  (که هيئت نوحه خوان ها بود) آمد و کنار حاج حسن آقا که يک پيرمرد جا افتاده اي بود، نشست! حاج حسن آقا گفت: پسرم برو بنشين در وسط جمع پيش عزادارها . بعد از اتمام مجلس، دور بري ها دليل اين کار و خُرد کردن شخصيت آن جوان را از حاج حسن آقا پرسيدند که ايشان گفته بود: او هنوز کودک است و آمده نشسته جاي حاج حسن! فردا که اندازه من شد کجا بايد بنشيند؟!

واقعيت اين است که امروز برخي مداحان امروزي به لطف فضاي مجازي شعر و آهنگ را اَزبر مي کنند از اين هيئت به آن هيئت تقليدي مي خوانند که گاهي آدم واله مي ماند که آنچه که مي خوانند نوحه است يا ترانه؟! اين مشکل درست نمي شود مگر اين که يک مدل تعريف کنيم. مثلا الان اگر يک نفر بخواهد مجتهد شود بايد پنج مجتهد او را تاييد کند، ولي در خصوص مداحان چون در حضرت سيدالشهدا باز است متاسفانه در دهه محرم همه مداح مي شوند. طرف تا ديروز در عروسي ها ترانه مي خواند، الان شده نوحه خوان! اين موضوع حتما بايد نظام مند شود. کنترل و نظارت مي طلبد.

حرف بعدي شما هم صحيح است. ما همه احکام‌مان را در هيئت ياد گرفته‌ايم، ولي اين موضوعات در هيئت هاي امروزي مغفول مانده است. قرار بود دانشگاه مداحي پيگيري شود که هنوز محقق نشده است، مسلما ارتباط تنگاتنگ دانشگاه و مدارس با هيئت ها بايد باشد.

 

< از اين موضوع که بگذريم، دغدغه و نگراني فرهنگيمذهبي در جامعه است، اين که دست اندرکاران چه شما، چه سازمان تبليغات به تقليد از شهر زنجان مي خواهيد هيئت ها را در ميدان مرکزي شهر (ميدان ساعت) جمع کنيد. محض اطلاع ، قدمت حسينيه اعظم زنجان به حدود يک قرن پيش ميرسد و مختص سنت زنجاني هاست که مسلما هر شهري سنتي خاص دارد و سنت عزاداري ما عزاداري بازار است. عده اي هم مي گويند پشت قضيه سياستي است که مي خواهند عزاداري بازار تبريز را کمرنگ کنند. و باز اطلاع داريد که عزاداري بازار تبريز قدمتي بيش از صد سال دارد و جزء ميراث معنوي و در زمره عزاداري هاي کمياب فرهنگ شيعي بدون ريا شامل سه دسته عرب ، عجم و زنجيرزن است، اصرار به دولتيزه کردن و دستوري کردن عزاداري ها و تقليد از زنجاني ها و کشتاندن عزاداران به مرکز شهر چيست؟

حضرت امام خميني مي فرمايد: براي حضرت سيدالشهدا به صورت سنتي عزاداري کنيد. من کوچکتر از آنم که در اين مورد اظهار نظر کنم اما آنچه تجربه و اعتقادم است اين است که ما نبايد قدمت و عظمت عزاداري بازار را به بيرون بکشيم. الان دستجات شاه حسين گويان (شاخسي) در بيرون و در کوچه و خيابان انجام مي شود، نگاه کنيم ببينيم آفت اين قضيه زياد است يا مزيت و ثوابش؟ حُسن بزرگ عزاداري بازار اين است که بيشتر آقايان حضور دارند و اهل هيئت و مرثيه مي‌آيند و نامحرمي وجود ندارد و ريا هم کمتر است. اين که ما به تبعيت از زنجان بياييم و بخواهيم اجتماع شبيه آنها را خلق کنيم هيچ وقت اتفاق نخواهد افتاد، چرا که وسعت زنجان به اندازه يک محله تبريز ماست. مثلا به اندازه دوه‌چي، مثلا خيابان، باغميشه. زنجان جاي بزرگي نيست که ما خود را با آنها مقايسه کنيم. اگر بياييم مداحان شاخص تبريز را با مداحان زنجان مقايسه کنيم، که باز مي بينيم که در زنجان سه يا چهار مداح شاخص وجود دارد و حال آن که در هر محله تبريز سه – چهار مداح شاخص وجود دارد. الان حدود سي محله بزرگ در بازار تبريز عزاداري مي کنند که چندين برابر زنجان هست. من معتقد به تقليد از زنجان نيستم، اگر قرار باشد که کل تبريزي ها جهت عزاداري به مرکز شهر سرازير شده و بيايند، که اصلا جواب نمي دهد، در مقام مقايسه هر محله تبريز، يک زنجان است. حالا باب شده که هفتم محرم در ميدان ساعت جمع مي شوند و هفت – هشت تا مداح هم عزاداري مي کنند، در آن برنامه بيشتر پوشش خبري عزاداري در تبريز مدنظر است، ولي آن عزاداري که در بازار اتفاق مي افتد، هيچ وقت اين اجتماع نمي تواند آن را نفي کند. نبايد بگذاريم اين چنين تلقي شود که اجتماع هيئات حسيني در مرکز شهر آمده تا بازار را نفي کند، چرا که قدمت و اهميت و صفاي عزاداري بازار زياد است.

 

< گويا هيئت  شما يعني اکبريه تبريز نقش مهمي در ثبت ميلاد حضرت علي اکبر به عنوان روز جوان در تقويم رسمي داشت.

از بيست سال پيش ما در هيئت اکبريه شتربان جشن ميلاد حضرت علي اکبر برگزار کرده ايم و بعدا در ساير نقاط شهر و تمام کشور اين جشن تسري يافت و الحمدالله از چند سال قبل در تقويم رسمي کشور نيز گنجانده شده است و اين افتخار هيئت ماست که اين موضوع را برجسته کرده ايم.

 

< با يک سوال بسيار شخصي گفتگو را تمام کنم. بيشتر کدام مصيبت حضرت سيدالشهدا را در خلوت تان زمزمه مي کنيد؟

نوحه اي است در مورد کوچ از قتلگاه از مرحوم صافي…

کاروان کوفيه يوللاندي امان قارداش اويان – زينبين قوللاري باقلاندي امان قارداش اويان

بير دويون جان سنه من آغلاماغا قويماديلار –  باشين اوستونده جگر داغلاماغا قويماديلار

جان ويرنده گوزوي باغلاماغا قويمادي لار – نئجه بي رحمدي بو شمر و سنان قارداش اويان

برچسب‌ها

اخبار مرتبط :



دیدگاهها (۰)



آخرین اخبار