شنبه ۲۷ام آبان ۱۳۹۶ , Saturday 18th November 2017

شهریور ۳۰ام, ۱۳۹۶

کد خبر : 136849

به مناسبت بازگشایی مدارس و دانشگاه ها/

اجتناب از افراط و تفریط در نظام آموزشی کشور

نظام آموزش و تعلیم و تربیت در جهان امروز استراتژیک ترین ساختار اجتماعی هر کشور است چرا که تبعات آثار و نتایج آن در تمامی ارکان اقتصادی،اجتماعی،سیاسی و…. هر جامعه ای نقش آفرین اصلی است و جهان معاصر بدون سیستم و نظام آموزشی قابل تصور نیست و مهم تر اینکه بدون کارآمدی و کارایی سیستم تعلیم و تربیت  امکان هیچ گونه تغییر و تحولی در هیچ جامعه ای  میسر نمی باشد.

به گزارش هم نوا، اواخر قرن ۲۰ پارکر پدر آموزش و پرورش نوین آمریکا در تکمیل نظرات بزرگان تعلیم و تربیت قبل از خودمانند روسو، امیل دورکیم و سایرین معتقد بود که هر برنامه آموزشی باید بتواند افراد را مسئولیت پذیر، علاقه مند به کار و تلاش بار بیاورد.

نگاه منصفانه به قدمت سیستم آموزش مدرن در کشور خودمان که با تلاش های امیر کبیر و تاسیس دارالفنون در سال ۱۲۲۸ آغاز شد نشان می دهد که نسبت به کشور های پیشرفته که بعضا دارای سابقه ده قرنی در آموزش و پرورش ضابطه مند هستند  پدیده نسبتا جدیدی را تجربه می کنیم و علی رغم این قدمت حدود صدو شصت ساله و علی رغم تمامی کاستی های خود منشا اثرات مثبت فراوان برای جامعه ایران بوده است.

در سالهای اخیر به دلیل برخی عوامل اجتماعی خاص ساحت آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی  مورد انتقاد های شدید قرار گرفته است، انتقاداتی که عموما کارآمدی آن را تحلیل و نقد کرده اند، متاسفانه این  انتقادات تا جایی ادامه پیدا کرده است که آسیب فراوان به سرمایه اجتماعی این نهاد مقدس وارد ساخته است و حس ناباوری به قدرت تحول آفرینی ساختار آموزشی کشور را به شدت ترویج داده و بد تر انکه عموم فارغ التحصیلان نظام تعلیم و تربیت را در هر دو مقطع عمومی و عالی به این باور رسانده اند که نتیجه همه تلاش ها جز مدرک کاغذی چیزی نیست  و اینکه تحصیل کردگان بالاخص نظام آموزش عالی عمدتا فاقد کمترین مهارت کاری مفید هستند.

شاید بسیاری از انتقادات بجا و حتی صحیح باشد اما ادامه وضع موجود یقینا در بلند مدت حتی حیات اجتماعی ما را با بحران مواجه خواهد ساخت. به نظر می رسد اعتماد به نظام آموزشی و اجتناب از افراط و تفریط همراه با بهره گیری از تجارب کشور های پیشرفته در مدیریت آموزشی نوین و سرمایه گذاری روی منابع انسانی  آن اتفاق مورد نیاز ایران امروز است.

کارآمدی نظام تعلیم و تربیت کارآمدی تمامی ارکان و سازمان های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را به دنبال خواهد داشت. سیزده میلیون دانش آموز و حدود دو میلیون دانشجو نیرو و سرمایه عظیمی است که آینده ایران را خواهند ساخت.

کلام آخر اینکه هدف بزرگ هر سیستم تعلیم و تربیت ایجاد حس خودباوری،مهارت زندگی و مهارت های عالی شغلی و اجتماعی در بین مردم است، باید در شان این رسالت مهم به آن توجه عمومی، سرمایه گذاری و مهم تر اینکه اعتماد کرد.

محمد علی برزگری

برچسب‌ها

اخبار مرتبط :



دیدگاهها (۰)



آخرین اخبار