شنبه ۲۷ام آبان ۱۳۹۶ , Saturday 18th November 2017

شهریور ۳۰ام, ۱۳۹۶

کد خبر : 136523

مصاحبه اختصاصی/

یک کودک و دو دایه/ داستان بی سر و ته هنرجویان موسیقی

صدرا مریخیان هنرجوی فارغ التحصیل هنرستان اقبال آذر که چندی پیش موفق به کسب مقام نخست  “تکنوازی با فلوت” در سی و پنجمین دوره مسابقات دانش آموزی کشوری شد، از تاول های پنهان هنر در تبریز می گوید.

 

به گزارش هم نوا، صدرا که متولد چهار مهر ۷۹ است، سه سال قبل برخلاف اکثر دوستان و هم سن و سال هایش که به رشته های ریاضی، تجربی و انسانی گرایش داشتند، تصمیم گرفت خلاف مسیر آب شنا کند و قدم در وادی موسیقی گذاشت و در نهایت بعد از جلب رضایت خانواده، هنرجوی هنرستان اقبال آذر شد. اما به قول حافظ ” الا یا ایها الساقی ادر کاسا و ناولها که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها ” تازه بعد از ورود به هنرستان بود که روی دیگر هنر برایش نمایان شد.

زیبایی ها و جذابیت های موسیقی از یک سو و از سوی دیگر سردرگمی ها و بلاتکلیفی ها، صدرای نوجوان و عاشق موسیقی سنتی ایرانی را با حقیقت پشت پرده هنر آموزان موسیقی آشنا کرد، صدرا می گوید: هنرستان اقبال آذر اساتید بسیار خوبی دارد و گنجینه با ارزشی از ابزار آلات موسیقی را در خود جای داده است، اما بسیاری از آلات موسیقی از جمله پیانوهای موجود در هنرستان در حال فرسوده شدن هستند و نیاز به رسیدگی دارند، اما نه اداره کل ارشاد آذربایجان شرقی و نه آموزش و پرورش استان هزینه تعمیر و نگه داری را بر عهده نمی گیرند و طبیعتا نباید این هزینه از جیب ما هنرجویان تأمین شود.

این هنرجوی موسیقی اما اصلی ترین مشکل خود و سایر هنرجویان را داشتن دو دایه و یتیم ماندن می داند و می گوید: دو اداره کل ارشاد و آموزش و پرورش متولیان هنرجویان موسیقی هستند، در عمل دو متولی برای یک رشته وجود دارد، اما در مواقع بروز مشکل مشخص نیست کدام یک باید به آن رسیدگی کنند. از طرف دیگر به هنگام تحصیل در دبیرستان رشته ما را جزء رشته های فنی و حرفه ای می دانند و به همین دلیل ما مقطعی به نام پیش دبستانی نداریم، اما بعد از فارغ التحصیل شدن اگر بخواهیم در رشته خود ادامه تحصیل دهیم باید در کنکور هنر شرکت کنیم و برای شرکت در این رشته باید مدرک پیش دانشگاهی داشته باشیم. به همین دلیل ما مجبوریم بعد از مقطع سوم دبیرستان برای ورود به پیش دانشگاهی از رشته هنر امتحان بدهیم و در مواد آزمون، درس هایی هست که جزء واحدهای درسی ما نبوده و هیچ گاه آن ها را نخوانده ایم.

از صدرا درباره مقام آوری اش در سی و پنجمین دوره مسابقات دانش آموزی کشور می پرسم و وی می گوید: این مسابقات از یکم تا ششم مرداد سال جاری برگزار شد، اما قبل از آن آثار به صورت منطقه ای و استانی مورد داوری قرار گرفته بودند و از استان ما ۳۰ نفر در رشته های مختلف به مرحله کشوری راه یافته بودند. در این مسابقات من توانستم رتبه اول تکنوازی با فلوت را به دست بیاورم و دو نفر دیگر رتبه های اول و دوم با ساز قوپوز را کسب کردند. و این اولین باری بود که از استان ما در بخش تکنوازی با فلوت کسی مقام می آورد.و من در اینجا لازم می دانم از زحمات تمام اساتید هنرستان، آقای عباس نژاد مدیر و آقای پناهی، معاونت فنی هنرستان به خاطر زحماتی که برای همه هنرجویان می کشند، تشکر کنم.

برایم جالب است بدانم سلیقه موسیقی یک جوان آینده که خود دستی در هنر دارد، بیشتر به چه سمتی گرایش دارد و صدرا علاقه اش را چنین ابراز می کند: موسیقی خوب، در هر دستگاه یا سبکی هم که باشد، جذبش می شوم. در هنر درست و نادرست وجود ندارد، ولی کار نباید سطحی باشد. متأسفانه بعد از برهه ای موسیقی های پاپ سطحی شده اند و به گمانم باید به تربیت روحی در موسیقی بیشتر توجه کنیم. با این حال من خودم موسیقی کلاسیک را خیلی دوست دارم و از میان سازها به فلوت بیشتر علاقه مندم البته پیانو و سه تار و تنبک هم می زنم.

صدرا نوجوان ۱۷ ساله تبریزی وادی هنر و موسیقی را برای خود پیش گرفته است و امید دارد در آینده از همین راه هم به درآمد برسد و به آینده هنری و فرهنگی شهرمان امیدوار است. باشد که امیدش ناامید نشود!

مصاحبه از ساناز شهابی

 

برچسب‌ها

اخبار مرتبط :



دیدگاهها (۰)



آخرین اخبار