شنبه ۲۷ام آبان ۱۳۹۶ , Saturday 18th November 2017

شهریور ۷ام, ۱۳۹۶

کد خبر : 133387

گفتگو با داود بهبودی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی

حلقه‌ مفقوده مشکلات ما گفتمان توسعه است

به گزارش هم نوا، فرا رسیدن هفته دولت بهانه ای فراهم کرد که به دعوت فرهاد دیرنگ مدیر محترم و فاضل روابط عمومی سازمان مدیریت در دفتر کار رییس سازمان متبوعش حضور یافته و در نشستی صمیمی، از اقتصاد، مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی بشنویم.

صحبت کردن با بهبودی مثل هم کلام شدن با سایر آدم های اقتصاد خوانده پیچیدگی های خاص خود را دارد. از این جهت که اولا زیاد اهل ابراز نظر شخصی و استنباطی نیستند و بیشتر تکیه گاه ادعاهایش آمار و اعداد مستند و مستدل است و دوم این که بار حقوقی کلمات را ملتفت هست! به عنوان مثال وقتی صحبت از دولت یازدهم می شود، می گوید که در دولت قبل سرمایه‌های کشور «حیف» شده، و البته وسواس دارد که نگوید «حیف و میل» صورت گرفته است چرا که علم اقتصاد را تبعیت از صغرا و کبریهای منطقی می داند.

استاد اقتصاد دانشگاه تبریز معتقد است که حلقه مفقوده گفتمان توسعه است و وقتی سر حرفش باز شد از جفایی که در طول دوران ها بر اقتصاد رفته گلایه می کند و می گوید: جامعه ما هنوز علم اقتصاد را باور ندارد چرا که سالیان سال است که برای اقتصاد، اقتصاد نخوانده ها تصمیم می گیرند! بهبودی البته امیدوار است و ادامه می دهد: خوشبختانه دولت روحانی علم را انکار نکرده و علمی تر اداره می‌شود و این را امتیاز مهم این دولت می داند.

آنچه در ادامه می آید اهم صحبت های داود بهبودی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی است.

 

 

فرصت طلایی که در دوران اوج درآمدهای نفتی به هدر رفت

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه دولت های قبل ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه ی نیمه تمام روی دست استان گذاشته اند گفت: در صورت تحقق تمام اعتبارات اختصاص یافته هم تکمیل پروژه های یاد شده حدود ۳۰ سال طول خواهد کشید!

در ابتدای دولت روحانی میزان پروژه های نیمه تمام کشور ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که از این رقم ۳۰ هزار میلیارد تومان آن در آذربایجان شرقی قرار دارد. وی از ته کشیدن اعتبارات دولتی خبر داد و افزود: متاسفانه فرصت طلایی کشور در دوران اوج درآمدهای نفتی دولت های نهم و دهم به هدر رفته است.

بهبودی ادامه داد: طبق آمار کل درامدهای نفتی ایران از محل فروش نفت طی ۱۱۰ سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد دلار بوده که حدود۷۰۰ میلیارد دلار آن در دولت های نهم و دهم بوقوع پیوسته است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه درآمدهای سرشار نفتی در آن دوران به ایجاد زیرساخت اختصاص نیافت گفت: امروز با کاهش درآمدهای نفتی و این بودجه های محدود، نباید انتظار توسعه داشت.

 

بجای پول، اسناد خزانه می‌دهیم

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی تصریح کرد: در سالهای اول دولت یازدهم بدلیل نبود نقدینگی راهکار جبران تامین منابع مالی پروژه های عمرانی واگذاری اسناد خزانه به پیمانکاران بود تا هنگام سررسید وصول کنند. بر این اساس پیمانکاران نیز می توانستند با کسر ۱۵ درصد ارزش ریالی، اسناد یاد شده را در بورس یا بانک های عامل نقد کرده و امورات خود را بگذرانند.

وی اظهار داشت: این سیستم نظام پیمانکاری ما را تحت فشار گذاشته چراکه هزینه های روزمره از حقوق و دستمزد تا خرید مواد اولیه به آنها فشار آورده و بسیاری از پروژه های درحال اجرا را زمین گیر کرده است.

بهبودی با اشاره به مشکلات پیش رو گفت: تا سال گذشته که اوراق می دادیم و عرضه محدود بود مشکلی وجود نداشت، اما با افزایش واگذاری اوراق و اشباع شدن بازار، میزان سود این اوراق تا ۲۵ درصد نیز افزایش یافت و عملا به پیمانکاران صرف نکرد.

 

خیلی دیر به فکر جذب مشارکت و سرمایه‌گذاری افتادیم

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی راهکار دیگر تامین منابع مالی پروژه های عمرانی را جذب مشارکت و سرمایه گذاری خواند و افزود: باید اعتراف کرد خیلی دیر به این فکر افتاده‌ایم.

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته درآمدهای سرشار نفتی مانع از اتخاذ راهکارهای جدید در تامین منابع مالی پروژه های عمرانی شده است گفت: در سراسر جهان نیز دولت هیچ پروژه ای اجرا نمی کند بلکه با روش های مشارکتی مانند فاینانس و بی او تی پروژه های مورد نیاز را به اجرا می گذارد.

 

طی چهارسال گذشته در هیچ کجای کشور کلنگ‌زنی نشده است

 

بهبودی با اشاره به نظر کارشناسان اقتصادی که می گویند دیگر قیمت های رویایی نفت دولت های نهم و دهم تکرار نخواهد شد افزود: با توجه به کاهش قیمت نفت طی چهار سال گذشته باید اذعان داشت که گشایش زیادی در اعتبارات عمرانی به وقوع نپیوسته است.

مزید بر این مطلب، وی با اشاره به اینکه طی چهارسال گذشته در هیچ کجای کشور پروژه دولتی کلنگ زنی نشده است گفت: در آذربایجان شرقی نیز پروژه های کلانی مانند بزرگراه تبریز- بازرگان و طرح های نیروگاهی بصورت مشارکتی اجرا می شوند.

 

حلقه  مفقوده مشکلات ما گفتمان توسعه است

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ادبیات توسعه در آذربایجان شرقی فراگیر نشده است گفت: حلقه ی مفقوده مشکلات ما گفتمان توسعه است.

داوود بهبودی اظهار داشت: از آنجا که این حوزه سخت و تخصصی است برای همین کمتر کسی بدان پرداخت می کند. وی یادآور شد: اتفاقا اقتصاد مقاومتی هم بر همین اساس پایه ریزی شده ولی به فکر نهادینه کردن این تفکر نیفتاده ایم.

 

اعتبارات ۵ هزار میلیارد تومانی پروژه های عمرانی در آذربایجان شرقی

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی اعتبارات عمرانی این استان را ۵ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: البته گاهی ممکن است تا ۶۰ درصد منابع یاد شده تخصیص یابد.

داوود بهبودی عمده ی پروژه های عمرانی آذربایجان شرقی را جزو پروژه های ملی عنوان کرد و افزود: از نظر بودجه بعد از استانهای تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، خوزستان و مازندران قرار داریم.

وی با اشاره به اعتراضات محافل مختلف به وضعیت بودجه و نیز مالیاتی آذربایجان شرقی گفت: طبیعی است وقتی وسعت، درآمد و اقتصاد یک استان زیاد است، بودجه ی اختصاص یافته ی آن نیز بیشتر خواهد بود.

بهبودی وضعیت آذربایجان شرقی از نظر توزیع اعتبارات را سازگار با رنج های کشوری خواند و گفت: ما با ۳٫۹ میلیون جمعیت حدود ۴٫۵ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده و از نظر سرزمینی هم با ۴۵ هزار کیلومتر مربع ۲٫۷ درصد کشور را در بر گرفته است.

به گفته وی، از نظر وضعیت اشتغال نیز ۲۰ درصد نیروهای کار در بخش کشاورزی، ۲۵ درصد صنعت و ۵۰ درصد نیز در خدمات و مشاغل دیگر مشغول هستند.

 

مهاجرت در استان مهم‌ترین دلیل پایین بودن نرخ بیکاری است

 

داود بهبودی با اشاره به مهاجرت نخبگان و سرمایه‌گذاران استان افزود: در شاخص مهاجرت آذربایجان شرقی در سال هاي گذشته نرخ بالایی داشت ولی در سرشماري بین سال های ٩٠ تا ٩٥ شتاب این شاخص کند شده ولی همچنان مثبت است. وی ادامه داد: در بحث مهاجرت شاهد آن هستیم که اکثرا نخبگان و سرمایه گذاران از این استان مهاجرت می کنند و این امر موجب می شود که تراز کیفی نیروی انسانی در استان پایین بیاید و استان های مقصد که تراز کیفی نیروی انسانی پایین تری دارند؛ افزایش می یابد.

بهبودی در خصوص دلایل مهاجرت نخبگان از آذربایجان شرقی نیز اظهار داشت: بخش عمده ای از دلایل مهاجرت به سوابق تاریخی و اجتماعی ما بر می گردد، به دلایل مختلف بعد از مشروطه مقوله مهاجرت از آذربایجان شرقی رونق گرفته است و این امر نیازمند تحقیق و علت یابی علمی دارد.

وی تاکید کرد: مردم برخی از استان ها با وجود بالا بودن نرخ بیکاری شان همچنان در استان و شهر خود باقی مانده و زندگی می کنند به عبارتی چسبندگی بالایی دارند ولی مردم برخی استان ها از جمله آذربایجان شرقی به دلیل دارا بودن حس کار و فعالیت چسبندگی زیادی به موطن شان ندارند و اگر شرایط کار در استان خود را نداشته باشند مهاجرت می کنند.

وی یکی از دلایل پایین بودن نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی را مقوله مهاجرت خواند و افزود: اگر آذربایجان شرقی نرخ بیکاری پایینی دارد صرفا به دلیل ایجاد فرصت های شغلی بیشتر در استان نیست بلکه یکی از مهمترین شاخص ها مقوله مهاجرت است.

 

 

امکان ویرایش آمار در استان ها وجود ندارد

 

بهبودی در بخش دیگری از گفتگویش به نسبت آمار نرخ بیکاری و جذب اعتبارات از مرکز اشاره کرد و گفت: بخشی از طرح آمارهای ما مربوط به سرشماری است. مثل سرمایه شماری نفوس و مسکن، سرشماری واحدهای صنعتی و سرشماری واحدهای کشاورزی. در طرح های مربوط به سنجش نرخ بیکاری به روش نمونه گیری و به صورت فصلی اقدام می کنیم. یعنی برخلاف سرشماری عمومی که هر ۵ سال یک بار انجام می‌گیرد، در این طرح هر سه ماه یک بار اقدام به سنجش به روش نمونه‌گیری می‌کنیم و برای این که ضریب اطینان بالایی داشته باشد هر دوره ۲۵درصد نمونه خود را تغییر می دهیم تا روایی و پایایی آمار به هم نخورد و علاوه بر این در طول سال، یک بار نمونه‌های ماتغییر کند.

استاد اقتصاد دانشگاه تبریز با اشاره به این که امکان تغییر و ویرایش آمار در روش دیجیتالی توسط استان‌ها برای جذب اعتبار بیشتر وجود ندارد گفت: چنین ابزاری در دست ما نیست و در سطح ملی هم لزومی ندارد که آمار استان‌ها بالا و پایین گردد. این آمار توسط مرکز آمار منتشر شده و از سوی استان‌ها مداخله ای صورت نمی گیرد.

 

دلیل پایلوت اقتصادی شدن تحرک دوستان است

 

رییس سازمان مدیریت همچنین در خصوص علت اعلام استان آذربایجان شرقی به عنوان پایلوت اقتصادی کشوری نیز گفت: در خصوص چرایی پایلوت شدن استان، دولتی‌ها دنبال استان‌هایی بودند که تحرک بیشتری داشتند. دوستان مرکز معتقدند که تحرک مسئولین استان ما در راستای تقویت اقتصادی زیاد است، چه در خصوص پیگیری پروژه هایی که در سفر ریاست جمهوری انجام شد و چه در سایر مصادیق، استان به سمت و سوی مشخصی پیش می رود، بنابراین دلیل پایلوت شدن همین بود.

 

تبریز ۲۰۱۸ می تواند نقطه عطفی در تاریخ تبریز و آذربایجان باشد

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه با آغاز رویداد تبریز ۲۰۱۸ قرار نیست در این شهر معجزه اتفاق بیافتد افزود: بی تردید مبتکر این رویداد شهرداری تبریز نبوده و ما هم به دنبال این نیستیم که چه کسی این موضوع را به ثبت رسانده است. تبریز ۲۰۱۸ یک نقطه است در تاریخ که نه پایان است نه آغاز، روی یک خط تاریخی آذربایجان یک نقطه است منتهی این نقطه می‌تواند یک نقطه عطف در تاریخ تبریز و آذربایجان باشد.

وی اظهار داشت: تبریز ۲۰۱۸ پایتخت گردشگری جهان اسلام مدعی زیادی دارد اما واقعیت امر این است که حداقل تبریز ۲۰۱۸ مبتکرش که این عنوان نصیب تبریز شده، شهرداری نبوده اما دنبال این مسئله هم نیستیم که چه کسی این کار را برای تبریز کرد.

بهبودی تصریح کرد: آغاز تبریز ۲۰۱۸ در تبریز معجره نخواهد کرد که منتظر باشیم تبریز ۲۰۱۸ آغاز شود همه چیزگل و بلبل شود.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال باید دقت کنیم که در این چند سال چه کارهایی در این زمینه می‌توانستیم بکنیم، چه کارهایی کردیم و در ادامه باید چه کارها بکنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: باید به تبریز ۲۰۱۸ به عنوان یک فرآیند نگاه کنیم خیلی نباید از این منظر نگران باشیم که آیا در این ۲ سال چقدر کار شد.

وی ادامه داد: تبریز ۲۰۱۸ یک کارکرد دارد و آن کارکردش مردم و در درون‌شهر و استان است که باید به آن توجه شود، بحث دیگر بعد کشوری و بین‌المللی است تا به ظرفیت‌های تبریز پی ببرند.

بهبودی تاکید کرد: یک نکته خیلی کلیدی‌تر هم هست که باید آن نقش را اجرا و ایفا کنیم، اصلی‌ترین نقش ما در تبریز ۲۰۱۸ همان است که تک‌تک مردم در این زمینه نقش بپذیرند و تبریز ۲۰۱۸ مردمی شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌شرقی گفت: با این نگاه به تبریز ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام باید بیشترین کار ما فرهنگی و فرهنگ‌سازی باشد ما می‌توانیم خیلی رفتارهایمان را به بهانه تبریز ۲۰۱۸ اصلاح کنیم.

وی اضافه کرد: اصلا می‌توانیم به بهانه تبریز ۲۰۱۸ سرمایه اجتماعی شهر و انسانی شهر را بالا ببریم و این‌ها چیزهایی است که در این مقوله خیلی کم به آن توجه شده است که امیدواریم به این بخش در این فرصت باقی مانده توجه بیشتر شود.

بهبودی خاطرنشان کرد: در عین حال در بحث کلان، دولت آنچه که امسال برای این امر تصویب کرده و یک شورا به ریاست رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور برای هماهنگی بین دستگاه‌ها تشکیل داده است.

وی گفت: از لحاظ منابع تأمین اعتبار، دستگاه‌ها می‌توانند از منابع ردیف‌های متمرکز برای تبریز ۲۰۱۸ اختصاص دهند و یک ردیف ویژه هم در بودجه ۹۷دیده خواهد شد که دولت پیشنهاد داده و در مجلس به تصویب رسیده و در قانون بودجه ۹۷ دیده می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط :



دیدگاهها (۰)



آخرین اخبار